Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner i en kajakk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å investere i en havkajakk og kunne gjerne tenkt meg noen råd:)

Noen som har erfaring med Hasle Expedition?

Hva er obligatorisk (må man ha tørrdrakt?) og er det noe spesiell bekledning man må ha? Holder Gore-tex jakka og buksa mm.?

Hvilke kunnskaper trengs (teknikk etc.). Holder det å være selvlært?

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder utstyr så kan man vel si at padlevest er det eneste virkelig obligatoriske.

Jeg kjøpte kajakk i fjor sommer og startet kun med nettopp en padlevest. Og dette gikk helt strålende fint i flere måneder. Etterhvert så jeg behovet for våtsokker og kjøpte det. Ble lei av å være våt på beina etter entring av kajakken. Våtsokkene er i det minste konstruert for å være våte ;)

I begynnelsen brukte jeg shorts og hvis temperaturen tilsa det, en ullstilongs, på benene. På overkroppen tskjorte eller ull og muligens en sykkeljakke som er relativt vanntett. Funket som bare det mens temperaturen var på min side. Etterhvert ble det jo kaldere og angsten for å velte i iskaldt vann gjorde at jeg investerte i en tørrdrakt og våthansker.

Konklusjonen er vel at man trenger svært lite så lenge det er varmt i vannet. Utstyrsnivået må opp jo kaldere det blir.

Da jeg kjøpte kajakken (hos God Tur i Bergen) fulgte det med et introduksjonskurs som vi tok samtidig med at vi testet kajakkene. Dette tror jeg hjalp veldig på teknikken og ikke minst at man vet at man klarer å komme seg opp i kajakken igjen hvis man velter. Greit å få trent på dette i ordnede former. Redningsreknikker er forresten noe jeg og dama øver på hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Det er vell det kalde været jeg er mest engstelig for. Så synes jeg det blir litt for dyrt å måtte investere i våtdrakt, i og med at jeg har andre hobbyer som kommer høyere på prioriteringslista. Hvis det fungerer greit med ei god jakke og det som hører med, så hadde det vært strålende! Som aktiv dykker så har jeg noe utstyr som kanskje kan kombineres med padling, f.eks våthansker og hette. Det er vell ikke noe krav om at man skal ha noe form for sertifisering for å padle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem shorts og bomull, det er bekledning som bare fungerer unntaksvis både på fjellet og til sjøs. Man kler seg på samme måte på sjøen som på fjellet. Du må ha noe som isolerer og holder varmen, og noe som holder vær og vind ute. Det innerste laget er jo ull og eventuelt noe syntetisk superundertøy. Med goretex ytterst så holder man jo vær og vind ute, men tipper du rundt er nå tørrdrakt det beste.

Av obligatorisk utstyr kommer du ikke unna padlevest og årepose.

De teknikkene du bør lære deg er støttetak og redningsteknikker. Det er fullt mulig å lære seg dette helt på egenhånd, men jeg vil nå anbefale å ta kontakt med lokale kursarrangører eller padleklubber. Da kan du få råd og tips av erfarne padlere, både når det gjelder kajakkvalg og bekledning. I tillegg er de sannsynligvis lommekjent i det området du kommer til å padle i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke noe krav om at man skal ha noe form for sertifisering for å padle??

Ikke det jeg vet om, men jeg tror du kan møte krav om sertifisering hvis du noen gang skal leie kajakk.

Når det gjelder bekledning så funker det med ull og goretex som du har fra før, helt til du er så uheldig å velte. Under et sikkerhetskurs for offshoreseiling hadde jeg 'fornøyelsen' av å hoppe ut i 4 grader kaldt vann i min vanlige seilerhabitt, dvs ull-fleece-goretex og jeg kan love deg det fort ble kaldt! Etter noen minutter var hendene ubrukelige. Noen minutter til så hadde jeg nok strøket med, men jeg hadde heldigvis muligheten til å gå fra havet til et 27 grader varmt basseng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke angre på et kajakk kjøp, for meg har det vært en skikkelig opptur. På linje med første gangen jeg satte meg på en motorsykkel..Begynte i fjor sommer og ble anbefalt glassfiberkajakk. Selv om jeg forespeilet røffe landinger på steiner, så skjønte selgern at ønsket om litt fart og kajakk å vokse i tilsa en lang, smal, stiv kajakk (point 65 xp). Har ikke angret et sekund og gleder meg til hver tur. Kjøpte også en forholdvis rimelig tørrdrakt med det samme, visste det ville bli aktuellt å være utpå lenger enn badesesongen. Det viste seg å stemme og padlet til rett før jul. Har ikke noe kurs, men kjøpte padlebok og har kikket på teknikksidene til quajaq.no og trent ganske mye på selvredning/re-entre etter velt. Å være uti i iskaldt vann går som en lek med tørrdrakt. Vurderer kurs for å lære rulle til våren. Den største utforingen har vel heller vært fysisisk; er ingen stor atlet og det var tungt i starten å padle mer enn to-tre timers turer. Men øvelse og litt hjemmtrening hjelper og 4 timer går greit nå. Blir likevel imponert over de som padler i ukevis 4-5 mil (og 9-10 timer) hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler sterkt et nybegynnerkurs i våttkortstigen på 16 timer.

Kurs går igjennom det en nybegynner trenger å vite om padling, redninger, teknikk, valg av kajakk, sikkerhetsutstyr etc.

Og så er det masse egentrening og moro etter det:D

Ta gjerne kurset før du kjøper kajakk. Da får du sikkert innspill om hvilken type kajakk som passer for din kroppstynge/størrelse. Og også velge ut fra det bruksmønsteret du ser for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vurderer å investere i en havkajakk og kunne gjerne tenkt meg noen råd:)

Noen som har erfaring med Hasle Expedition?

Hva er obligatorisk (må man ha tørrdrakt?) og er det noe spesiell bekledning man må ha? Holder Gore-tex jakka og buksa mm.?

Hvilke kunnskaper trengs (teknikk etc.). Holder det å være selvlært?

På forhånd takk :)

Hvis du melder deg inn i Trondhjem Kajakklubb og tar Nybegynnerkurset, får du anledning til å prøve forskjellige kajakker før du kjøper. Det kan være en idé. Dessuten arrangerer klubben turer hvor det er med erfarne padlere som har mye å dele av kunnskap. De arrangerer ukentlige nybegynnerpadlinger for de som vil prøve seg, ukentlige dagsturer for mer erfarne og klubbturer med overnatting, de arrangerer Nybegynnerkurs og Rullekurs og driver med rulletrening i basseng om vinteren.

Hasle Expedition er en relativt stø havkajakk som noen synes er et uhåndterlig kjedelig slagskip, mens andre lever lykkelig med den i årevis. Det kommer an på så mange faktorer: Ønsker, erfaring, teknikk, styrke, vekt etc. etc. etc.

Det med bekledning kommer også an på hvor og når du skal padle og om du padler alene. Stort sett er regelen at man skal kle seg etter vanntemperaturen slik at man tåler å havne i vannet. Jeg kjøpte meg våtdrakt etter første sesong, og tørrdrakt da jeg skulle på første langtur på Helgeland. Du får en fullt brukbar tørrdrakt for rundt 3000,- og den reduserer sannsynlighenten for å fryse ihjel betraktelig hvis uhellet skulle være ute (Selvfølgelig kan du skaffe deg en ekspedisjonsdrakt til 10-15 tusen også, hvis det er det du vil). Til vinterpadling (og med de vanntemperaturene vi har her i Trondheim betyr det i alle fall ut april om ikke lenger) mener jeg tørrdrakt er det eneste forsvarlige.

Selve padleteknikken kan man lære seg selv, gjerne med støtte fra en god bok e.l. Men når det gjelder sikkerhet vil jeg sterkt anbefale Nybegynnerkurset hvor basis redningsteknikker (egenredning og kameratredning) blir instruert. Dette er teknikker som er mye, mye lettere å tilegne seg fra andre som kan det enn på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor et sted hvor det finnes et aktivt padlemiljø så er min påstand at det er direkte dumt å ikke benytte seg av disse både for å lære å padle på en trygg måte, og ikke minst få prøve ulike kajakker før du kjøper din egen.

Læringskurven i kajakk er EKSTREMT bratt...

Kajakken som føltes ustø vil kanskje føles stødig etter bare 1 time i kajakken...

Introkurs eller et Grunnkurs hav (16 timer) som følger Padleforbundets våttkort system gir en svært god inngangsport til padlinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.