Gå til innhold
  • Bli medlem

SURVIVAL VILLMARK


gun metal

Anbefalte innlegg

Men sammenlignet med folkehøgskule er militæret allikevel litt bedre, for det er nesten bare hippier som tar folkehøgskule, og da for å slippe studiepress. Hvis man klarer å gjennomføre et år i militæret uten å få brakkesyke, så har man ihvertfall vist at man har selvdisiplin. Mens det eneste man beviser etter et år på folkehøgskule er at man er arbeidssky for produktive yrker, og helst vil leve på trygd. Det er mitt inntrykk.

Nå skal man muligens være litt forsiktig med å generalisere i noen som helst retninger her, men etter å både gått et år på friluftslinje på folkehøgskole (Jakt og Fiskelinja på Øytun), tilbrakt et år i grønt (samt fullført mastergrad innenfor normert tid) og kommet meg ut i arbeidslivet så jeg er jeg ikke enig, selvsagt for lite til å kalle det et statistisk grunnlag. Men jeg tror kanskje den beskrivelsen kan passe på folkehøgskolelinjer, som ikke er friluftslivsrelaterte. Jeg har ganske god oversikt over kullet mitt, ca 100 stykker, blant dem finner vi svært, svært få som har falt utenfor yrkeslivet, tror ingen hadde tenkt å bruke den kompetansen i yrkeslivet, var nok en pause mellom vgs og høyere utd., var svært liten % med folk med noe annet enn allmennfag. Kommer på en maler, en tømrer og en elektriker. Sammenligner jeg kompetansen og viljen til å lære noe om å være ute / friluftsliv med forsvaret er det omtrent umulig å forstå at man hadde med samme art å gjøre. Om forsvaret utgjør tverrsnittet av hva som skal forsvare oss ved krig, så tror jeg mange tidligere folkehøgskoleelever kommer til å danne små geriljagrupper for å slippe å falle i fiendens hender fordi man må drasse på folk som sutrer over kulda i plussgrader, tryner på flatmark, lar primusen ose under nattvakt osv. (Så til den som foreslo folkehøgskoler som obligatorisk: NEI, vi trenger ikke umotiverte latsekker)

De er uansett en gjeng raddiser allesammen. Ta et friår med pølsegrilling, før de skal til Blindern og bli hjernevaska av marxist-professorer som Sigurd Allern, Trond Øgrim eller Pål Steigan, som virkelig driller elevene i klassekampen, der raddisene står mot resten av samfunnet. Jeg skal slutte å betale skatt.

Merkelig nok tror jeg du vil finne en stor andel gamle friluftslivselever på NTNU, Ås samt medisinstudiene. Kan forøvrig ikke huske at det var mye pølsegrilling, tørkede reinhjerter, havrebomber, tørket kjøttdeig, fisk og viltkjøtt derimot....

Selvsagt kan man gjøre mye for 80 000 alene, eller sammen med noen få andre, men det kan jo tenkes at det er greit å treffe 100 andre som trives med friluftsliv også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå skal man muligens være litt forsiktig med å generalisere i noen som helst retninger her, men etter å både gått et år på friluftslinje på folkehøgskole (Jakt og Fiskelinja på Øytun), tilbrakt et år i grønt (samt fullført mastergrad innenfor normert tid) og kommet meg ut i arbeidslivet så jeg er jeg ikke enig, selvsagt for lite til å kalle det et statistisk grunnlag. Men jeg tror kanskje den beskrivelsen kan passe på folkehøgskolelinjer, som ikke er friluftslivsrelaterte. Jeg har ganske god oversikt over kullet mitt, ca 100 stykker, blant dem finner vi svært, svært få som har falt utenfor yrkeslivet, tror ingen hadde tenkt å bruke den kompetansen i yrkeslivet, var nok en pause mellom vgs og høyere utd., var svært liten % med folk med noe annet enn allmennfag. Kommer på en maler, en tømrer og en elektriker. Sammenligner jeg kompetansen og viljen til å lære noe om å være ute / friluftsliv med forsvaret er det omtrent umulig å forstå at man hadde med samme art å gjøre. Om forsvaret utgjør tverrsnittet av hva som skal forsvare oss ved krig, så tror jeg mange tidligere folkehøgskoleelever kommer til å danne små geriljagrupper for å slippe å falle i fiendens hender fordi man må drasse på folk som sutrer over kulda i plussgrader, tryner på flatmark, lar primusen ose under nattvakt osv. (Så til den som foreslo folkehøgskoler som obligatorisk: NEI, vi trenger ikke umotiverte latsekker)

Merkelig nok tror jeg du vil finne en stor andel gamle friluftslivselever på NTNU, Ås samt medisinstudiene. Kan forøvrig ikke huske at det var mye pølsegrilling, tørkede reinhjerter, havrebomber, tørket kjøttdeig, fisk og viltkjøtt derimot....

Selvsagt kan man gjøre mye for 80 000 alene, eller sammen med noen få andre, men det kan jo tenkes at det er greit å treffe 100 andre som trives med friluftsliv også da.

Bifalles!

Alt for mye sort-/hvittanker, nesten umodne og uvitende synsinger i denne tråden syns nå jeg da...

Hilsen 17 år som offiser/yrkesoffiser i Forsvaret, nå sivil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forsvaret utgjør tverrsnittet av hva som skal forsvare oss ved krig, så tror jeg mange tidligere folkehøgskoleelever kommer til å danne små geriljagrupper for å slippe å falle i fiendens hender fordi man må drasse på folk som sutrer over kulda i plussgrader, tryner på flatmark, lar primusen ose under nattvakt osv. (Så til den som foreslo folkehøgskoler som obligatorisk: NEI, vi trenger ikke umotiverte latsekker)

Desverre syns jeg dog du havner i en fallgruve selv med denne ytringen, på lik linje med dine meninger om at kun friluftsrelaterte retninger er ok Folkehøyskoleretninger....

Litt snevert sort/hvitt syn det også vel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forsvaret utgjør tverrsnittet av hva som skal forsvare oss ved krig, så tror jeg mange tidligere folkehøgskoleelever kommer til å danne små geriljagrupper for å slippe å falle i fiendens hender fordi man må drasse på folk som sutrer over kulda i plussgrader, tryner på flatmark, lar primusen ose under nattvakt osv.

tja, det der gjelder da som regel bare rekruttskolen hvor de som du snakker om vert kastet inn på kjøkkenet for videre tjeneste.

(eller tar seg sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, det der gjelder da som regel bare rekruttskolen hvor de som du snakker om vert kastet inn på kjøkkenet for videre tjeneste.

(eller tar seg sammen)

Det er tydeligvis ikke så lenge siden du dimmet Toskehove? Etter hvert så skjønner du kanskje at 70% prosent av alt du ble fortalt på GSV egentlig er fullstendig BS. Det er nemlig slik at i motivasjonsøyemed spiller man bevisst på disse holdningene du utviser både her og på andre forum. Man er avhengig av at soldatene på grensa gjør jobben sin uten tilsyn, og ingen gjør dette bedre enn gutter som tror de er best i verden. Slik var også jeg og mange med meg. Men når man trer ut i voksenverdenen er det utrolig viktig å innse at verden ikke er helt slik man er forespeilet.

Ang. folkehøyskole er dette bare en måte å gjøre noe helt annet på, mellom videregående og høyere utdanning. Andre jobber, og jeg så på militæret som et sånt år. Jeg fikk gjøre det jeg hadde aller mest lyst til å gjøre, tilsvarende de som går folkehøyskole. Ingen ser vel på en sånn skolegang som kvalifiserende til noe som helst.

Som Adler sier, dette med fgtj og CV har nok utspilt sin rolle. Det året jeg dimmet etter fullført fgtj så gjorde ca 22% av mitt årskull det samme. Når bare 1/4 fullfører tjenesten, vil forsvaret på sikt bli stadig mer fremmed for folk flest. Inntil nylig har militæret vært noe de aller fleste menn kunne identifisere seg med, dermed betydde en god tjenesteuttalelse mer. Nå går stadig lenger i retning mot et helprofesjonelt forsvar, og vi mister det jeg tror er en viktig forankring i befolkningen. Til forskjell fra mange, ser jeg på det som en udelt fordel at folk flest er godt kjent med vår ultimate form for maktutøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Namdals folkehøgskole i Grong starter vi til høsten et nytt linjetilbud:

SURVIVAL VILLMARK.

PÅ NATURENS VILLKÅR:

Er du av typen som liker deg med lett sekk på tur? Mye av kunnskapen om å overleve og klare seg med lite i naturen er i ferd med å forsvinne. Tanken bak survival villmark er å dyrke og videreutvikle det enkle friluftslivet, og erstatte mye av utstyret med kunnskap og holdninger.

Har du lyst til å utforske deg selv og naturen enda mer? Vil du lære hva naturen har å bidra med av mat og ly - og går det an å tenne ild uten fyrtøy? Ofte drar vi med oss alt for mye utstyr og mat når vi skal på tur; hva trenger du egentlig i sekken? Finner vi det meste av det vi trenger i naturen?

Dette blir en linje basert på det enkle friluftsliv med lite kjøpt utstyr.

Sjekk ut mer om linja og skolen på: www.namdals.fhs.no

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/spesialstyrkene/

Få utdanning

Lønn

Gratis kost og losji

Friluftsliv i bøtter og spann.

Muligheter for å se seg om i verden.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre syns jeg dog du havner i en fallgruve selv med denne ytringen, på lik linje med dine meninger om at kun friluftsrelaterte retninger er ok Folkehøyskoleretninger....

Litt snevert sort/hvitt syn det også vel???

Jepp, vi har alle våre fordommer... men det er spissformulering basert på egen opplevelse av forskjellen (og jeg var i noe som visstnok var en prioritert avdeling.)

Nå er det vel (og graver meg bevisst dypere ned i fallgruva) en viss forskjell på hva du søker, og hvem du er om du velger ei linje som garanterer deg 40 døgn ute, hvorav minst 20 vinterstid i Finnmark, eller ei aromaterapi / massasjelinje / osv /etc / (fyll på med fordommer) og følgelig tiltrekker man seg forskjellig personer.

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/spesialstyrkene/

Få utdanning

Lønn

Gratis kost og losji

Friluftsliv i bøtter og spann.

Muligheter for å se seg om i verden

Samt muligheten til å se mye elendighet man må slite med resten av livet. Men for all del... sammenlign det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ikke så lenge siden du dimmet Toskehove? Etter hvert så skjønner du kanskje at 70% prosent av alt du ble fortalt på GSV egentlig er fullstendig BS. Det er nemlig slik at i motivasjonsøyemed spiller man bevisst på disse holdningene du utviser både her og på andre forum. Man er avhengig av at soldatene på grensa gjør jobben sin uten tilsyn, og ingen gjør dette bedre enn gutter som tror de er best i verden. Slik var også jeg og mange med meg. Men når man trer ut i voksenverdenen er det utrolig viktig å innse at verden ikke er helt slik man er forespeilet.

Hehe, du har så rett, så rett. men hva pokker er galt med avd. stolthet?.

Eg anbefaler jo bare noe eg syntes var ett jævli bra år..

"long live propaganda"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som "Surkerne" er havna i kategorien "får ikke avtjene verneplikt."

At jeg personlig hadde ønsket at verneplikten stod sterkere, og at de som ble funnet "udyktig,"

måtte tjenestegjøre i klut- og kostkompaniet et års tid, er en annen sak.

Til og med i HV, kvitter vi oss med surkere og typen udefinert "syk svak, dårlig bak" av typen

udefinert sykdom UTEN sykemelding, men med "bør ikke gå langt" osv fra legen.

Er man litt ondskapsfull, lar man dem gå via plass som MG-1, og gjerne avslutter med en refs.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Helt frisk totalnekter fra Sør-Varanger (GSV) med anbefalinger om befalsutdannelse fra sesjonen her. Jeg mistenker riktignok at det der med "svært gode resultater" er noe som stort sett alle som kan snakke i fulle setninger får høre på sesjonen så jeg tar det med ei klype salt.

Jeg må si at folk som har gått folkehøgskole gjerne er langt mer sympatiske enn hva de som kommer rett ut av førstegangstjenesten er (Takk til Adler for å demonstrere dette poenget til gangs). Men man lærer omtrent like mye/lite nyttig begge steder. Jeg har enda til gode å se noen som er blitt i nærheten av å være "turvant" etter et år i førstegangstjenesten. Derimot har jeg aldri sett makan høy andel av til lite tilpasningsdyktige masochister som blant de som akkurat har avtjent! Merk at jeg sa "høy andel", ikke "alle".

Om man fra før av har vært mye på tur er derimot saken annerledes! Men da er det ikke militærets fortjeneste akkurat. Med mindre vi snakker om yrkesmilitære som forhåpentligvis har visse opptakskrav. Og forresten er det ganske latterlig at det å gå på folkehøgskole liksom skulle stå som en motsetning til folkehøgskole? Det er da svært vanlig for folk som har gått folkehøgskole å så gå førstegangstjenesten eller omvendt!

Til slutt må jeg bare få påpeke at av de jeg kjenner som har avtjent og de som har vært på folkehøgskole, så er førstnevnte gruppe definitivt hyppigst å finne blant i fantastiske yrker som vektere, ufaglærte håndverkere osv. Selvfølgelig tar jo og en betydelig andel høyere utdanning. Snur jeg og ser på de jeg kjenner som er vektere, ufaglærte håndverkere og alt det der OG inkluderer alle de jeg vet som går på trygd så kommer jeg faktisk ikke på NOEN som har gått på folkehøgskole! Nå skal jeg ikke si at min omgangskrets er representativ for det nasjonale gjennomsnittet, men uten annen og bedre statistikk ser jeg liten grunn til å mene at de som har gått på fhs er arbeidssky hippier. Faktisk er det noen som har droppet en akademisk utdannelse til fordel for faglært håndverk - gjerne langt utover yrkesskole. Andre ble desverre høyrevridde advokter. Jaja, sånn kan det gå!

Hvis man har 80 000,- og et helt år til overs så kan man jo gjerne spare seg pengene og dra på tur selv. Hvis man IKKE har et helt år til overs og IKKE har 80 000,- så kan en folkehøgskole og studielån fikse det. Bra tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn som min restaurering av en nordlandsbåt er det...

Innlegget mitt ble litt vel krasst forresten.

EDIT: Og det ble dette og. Jeg har forandret litt på det.

Men grunnpoenget mitt er veldig enkelt: militæret og fhs tiltrekker seg kanskje litt forskjellige mennesketyper uten at disse to nødvendigvis er noen motsetninger. Hvis man skal være litt kategoriske om disse to mennesketypene må jeg si at jeg setter mest pris på de som har gått på folkehøgskole. Arbeidsinnsats ser jeg som fullstendig uavhengig av hva man har drevet på med og jeg har absolutt ingen erfaring fra min hverdag som motsier dette. Jeg har stor respekt for yrkesmilitære. De som har avtjent førstegangstjenesten stiller jeg på linje med de som har gått ei linje på en folkehøgskole som jeg ikke helt forstår.

Jeg vil også advare mot kunnskapsforakt. Universitetet er åpent for alle og forholdet mellom høyre og venstresiden er likt alle andre sosiale arenaer i samfunnet. Å tro at de av oss som vil ha, tar og har eller søker kunnskap og utdanning har noen spesiell slagside er bare ignorant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 80.000 sparer man gjerne 40k og mottar de resterende 40k i stipend fra lånekassen.

da jeg tilhører denne gruppen som enten kan velge det ene eller det andre (siste år vg3) har jeg opparbeidet ett inntrykk av hvilke personligheter (i min skolekrets) som velger hva. må bare legge til at de mest karrieresatsende på trinnet mitt faktisk velger FHS. de skoleleie og litt mindre flinke trekkes mot ett år i militæret.

dette av de som tar ett "friår". noe jeg ser på som sunt for videre motivasjon og arbeid til universitetstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får aldri den samme følelsen ved å være ute på fjellet eller i skauen i militæret sammenlignet med å være på tur alene. Så "er du glad i friluftsliv, velg militæret for da er du mye ute" er pisspreik.

Hvem går vel i marsjtakt-tempo med 40 kg på kroppen når man er på tur alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får aldri den samme følelsen ved å være ute på fjellet eller i skauen i militæret sammenlignet med å være på tur alene. Så "er du glad i friluftsliv, velg militæret for da er du mye ute" er pisspreik.

ser den, men har ingenproblem med å si at er du glad i friluftsliv velg gsv...

greit nok at militær marsj ikke gir den største natur-følelsen, men halvåret på grensa der man går i lag med makkeren på div patruljer, kjører båt, kano, eller går på jakt etter vakten.. er absolutt nydelig.

(men selvfølgelig så er jo alt det eg nettop sa bare noe eg tror pga en heftig hjernevasking av avd. befal slik at vi skulle gjøre jobben - og tro at vi likte det.. :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, min far var også grensejeger så jeg har hørt mange gode historier om hverdagslivet på grensen. Men hvor mange grensejegere finnes det i Norge?

Før vi får det tallet på banen tror jeg ikke argumentet om at det var en fin naturopplevelse veier opp for å velge rekrutten og sannsynligvis kontorjobben foran ett år med overlevelsesutdannelse.

Selv dimmet jeg med stor D, hva skal man i militæret å gjøre i 2000? Har vi i det hele tatt ett bra forsvar? Får vi payoff for å lære å drepe? Er det garantert at man vil lære å fiske og jakte der? Får man bonus på CV`n? Er det bedre betalt enn ett år i yrkeslivet? Sitter du igjen med bra friluftsutstyr etterpå? Jeg tror nei på samtlige.

På den andre siden er folkehøyskole ett friår uten helt å være ett friår, man lærer og er innstilt på å lære, bare uten karakterpresset samtidig som man velger å lære noe man virkelig brenner for... Er det slæcking? CV messig så er det jo en tulleskole, men hva så? Det er bare piss å gå Norge på langs også, men hvor mange av oss drømmer ikke om ett helt år i villmarka uten tidsklemma, masete kjerring og en skitten sjef hengende over oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange grensejegere finnes det i Norge?

Det utdannes ca 400 hvert år.

På den andre siden er folkehøyskole ett friår uten helt å være ett friår, man lærer og er innstilt på å lære, bare uten karakterpresset samtidig som man velger å lære noe man virkelig brenner for...

For meg var fgtj. nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er uansett en gjeng raddiser allesammen. Ta et friår med pølsegrilling, før de skal til Blindern og bli hjernevaska av marxist-professorer som Sigurd Allern, Trond Øgrim eller Pål Steigan, som virkelig driller elevene i klassekampen, der raddisene står mot resten av samfunnet. Jeg skal slutte å betale skatt.

1) Tron Øgrim døde for 2 år siden og jobbet såvidt jeg vet ved Ringnes Bryggeri,

2) Pål Steigan arbeider heller ikke ved universitetet (driver visst et eget konsulentselskap innen media eller noe slikt),

3) Men Sigurd Allern er professor i journalistikk ved Universitetet i Oslo.

1 av 3.... jaja det kunne vært verre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sammenlignet med folkehøgskule er militæret allikevel litt bedre, for det er nesten bare hippier som tar folkehøgskule, og da for å slippe studiepress. Hvis man klarer å gjennomføre et år i militæret uten å få brakkesyke, så har man ihvertfall vist at man har selvdisiplin. Mens det eneste man beviser etter et år på folkehøgskule er at man er arbeidssky for produktive yrker, og helst vil leve på trygd. Det er mitt inntrykk.

Du har tydligvis ikke vært på folkehøyskole! :evil: Og er etter min mening kanskje i overkant negativ til forsvaret/førstegangstjenesten :?:

Problemet med folkehøgskuler er at elevene der utdanner seg til arbeidsledighet. Når skuleåret er omme må du søke jobb, hvis du ikke planlegger å leve av trygd, og hvem tror du formannen på fabrikken velger å ansette av deg som har brukt et år på å lære å grille pølser på bålet for å overleve i villmarka, eller han som gikk yrkesskolen og utdanna seg til mekaniker ? Jeg vet hvem jeg ville ansatt. De eneste yrkesmulighetene du får etter et år rundt pølsebålet i villmarka, er enten å bli survival-lærer på en folkehøgskule, eller bli rød-grønn politiker og sitte i masse utvalg som behandler naturvern og miljø. Idag er det allerede for altfor mange trygdede og akademikere i forhold til yrkesproduktive. Noen må ta de kjedelige jobbene også, ellers stopper samfunnet opp. Heldigvis har vi stor innvandring, men hva med den dagen innvandrerne ikke vil ta de kjedelige jobbene, fordi de også vil gå folkehøgskule og lære pølsegrilling på bål ? Hva gjør vi da ? Alle kan ikke leve av hobbiene sine.

De aller fleste som går et år på folkehøyskole, kommer rett i fra videregående, altså har de hatt tretten år sammenhengende skole med stort sett teoretiske fag som tvinger de ned på en stol. Hvis du ser på tall fra SSB, var 54% av søkerne til folkehøyskole i 2009 19 år, altså nettopp ferdig med vgs. (http://www.ssb.no/utfolklangkurs/). Da er det forståelig at de ønsker et år med hobbyen sin, evt noe helt nytt som kanskje gir grunnlag for å bedre vite hva man vil utdanne seg til. Jeg skulle ønske det fantes noen tall på hvor mange av folkehøyskoleelevene som begynner på bacheloren sin rett etter året på fhs også. Det er iafall ganske mange av de jeg gikk på fhs med som nå studerer.

Når det gjelder om folkehøyskole ser bra ut eller ikke på cv'n, så har jeg hørt flere arbeidsgivere si at de er positive til fhs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig skjønnt vitsen med fhs. :evil: Det eneste en får ut av det er å eventuelt dyrke hobbyen sin.

Hvis jeg skulle ha tatt et friår mellom videregående å eventuelt videre utdanning, så ville jeg heller ha funnet meg en jobb, og kanskje prøvd å legge opp litt penger til neste studie. Dette synes nå jeg er en bedre idè isteden for å bruke 80 000. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig skjønnt vitsen med fhs. :? Det eneste en får ut av det er å eventuelt dyrke hobbyen sin.

Hvis jeg skulle ha tatt et friår mellom videregående å eventuelt videre utdanning, så ville jeg heller ha funnet meg en jobb, og kanskje prøvd å legge opp litt penger til neste studie. Dette synes nå jeg er en bedre idè isteden for å bruke 80 000. :D

Hver har sine valg og sine prioriteringer :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.