Gå til innhold
  • Bli medlem

Om billedbehandling og juks (utskilt)


springsteen

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

"Good pictures are not taken, they are made".

Flere av mine favorittfotografer jobber ganske mye med bildene før og etter selve opptaket. Men de lager alle naturtro og svært gode bilder.

En av dem er Ansel Adams. Han fjernet fargene og jobbet lenge og vel i mørkerommet. Målet var stort sett å sørge for at bildet gjenga naturen best mulig.

Jeg bruker ganske mye tid i Photoshop, og synes ikke at økt fargemetning er mer juksing enn lav lukkerhastighet eller bruk av objektivet på noe annet en 50mm. Eller at økt kontrast er mer juksing enn f22 kontra f4.

Tidligere kunne man brenne av en hel rull Fuji Velvia,81-A filter (warm-up), Polafilter, ND-grad og et 22mm vidvinkel objektiv på et motiv. 1 av bildene ble en fulltreffer og man kunne legge frem en slide som bevis på godt håndverk.

Nå er Velvia, 81-A og ND-filter erstattet av 2 til 3 konventeringer av samme RAW-fil til TIFF for så å sette dem sammen til et bilde i Photoshop. Noen ganger kan det ta timer og man blir aldri fornøyd. Men en ting er sikkert, det ferdige resultatet er svært sjelden likt utgangpunktet i RAW-filen. Men det ligner på naturen jeg tok bilde av. Men jukser stempelet kommer så snart prosessen er forklart.

Hvis solen blir grønn har vi bommet litt ;)

Þróndeimr: Glimrende bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da skjønne at når trådstarter snakker om etterbehandling, snakker han om folk som bruker dataprogrammer for å redigere bildene. Blir for dumt å snakke om etterbehandling i den grad at en standardinstilling på et digitalkamera er samme form for etterbehandling.

Uansett, så er jeg enig i at det ikke er juks da et kamera ikke alltid fanger opp det øyet ser. Hvilket program bruker folk for å redigere bildene, da? Finnes det noen gratisprogrammer som er gode? Gimp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.