Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur for første gang - Hardangervidda.


ekwathne

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld!

Vi er to kamerater som har lyst å ta oss en vintertur nå i vinter. Vi har tenkt å gå over hardangervidda. Vi har godt mye i fjell og på turer om vår og sommer, men har enda ikke hatt en vintertur. Vi lurer på hvordan forholdene er på hardangervidda på denne tiden av året? Hvordan er det med ruter og hytter på hardangervidda? Kan tenke meg at det er mange som har gått denne turen og håper noen kan fortelle litt om turen, ruter, forberedelser osv. Alle svar mottas med takk!

Mvh

Erling og Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med min sparsomme erfaring med vinterture over Hardagervidda, vil jeg konkludere, at det kan være to vidt forskellige ture, alt efter hvilken tid på året I vælger. I 2008 tog jeg ud fra Finse med en kammerat i februar. Det var virkelig dårligt vejr, med snestorm og whiteout. Kan ikke anbefales:

Læs beskrivelsen her: http://www.rapola.dk/finse.htm

I 2009 tog vi ud i påsken, dvs i slutningen af april. Det var en fantastisk god oplevelse. Hvor vejret var stille og flot, med lidt blæst ind imellem, men en helt anden tur end i 2008. Jeg har lagt lidt billeder på her: http://www.rapola.dk/finse09.htm

Vh

Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge sin første vintertur over hardangervidda mener jeg er en dårlig ide. Det er endel rutiner og kunnskaper som må sitte før en slik tur da været kan bli meget hardt. Nå aner jeg ikke annet om deres erfaringsgrunnlag annet enn at dere aldri har vært på vintertur før.

Basert på det vil jeg råde dere til å ta noen turer i mindre værharde omgivelser først, og lære av "småfeil" i mer tilgivende omgivelser. Det å holde seg hydrert er f.eks. meget viktig - og ofte lettere sagt enn gjort. Utstyret er nødt til å holde mål (Spesielt varm sovepose og vindstabilt telt). Primus må gå på parafin/bensin. En må være i stand til å bruke alt utstyret under krevende forhold, og vite hva man bør prioritere ift sikkerhetsmessige hensyn. Selv har jeg tillagt meg endel vaner som gjør at jeg ligger ett skritt foran hele tiden. Hvis teltet blåser i filler i løpet av natta, og en er nødt til å rive leir og komme seg videre, er det vanvittig godt å vite at thermosen allerede er full av varmt vann, unødvendig utstyr ligger ikke å slenger i teltet, og drikkesekken med 3 liter vann gjør at en kan klare mange timers arbeid uten å bli dehydrert. Slike ting mener jeg bør sitte før en legger ut på en slik tur.

Jeg mener ikke å være brysk, men jeg vil ikke anbefale noen å gjøre noe som kan være farlig - i verste fall livsfarlig. Søk litt på forumet, og les de mange gode trådene som ligger her angående vinterturer - eller spør hvis det er noe dere ikke finner svar på :)

God tur! Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Med min sparsomme erfaring med vinterture over Hardagervidda, vil jeg konkludere, at det kan være to vidt forskellige ture, alt efter hvilken tid på året I vælger. I 2008 tog jeg ud fra Finse med en kammerat i februar. Det var virkelig dårligt vejr, med snestorm og whiteout. Kan ikke anbefales:

Læs beskrivelsen her: http://www.rapola.dk/finse.htm

Beklager at jeg sniker meg inn i tråden ekwathne, men Rasmus - dette var veldig flott skrevet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for det PaperCut!

Selvom det var hårdt og surt at være i snestormen, var det stadig en stor oplevelse. Som er værd at dele med andre, når nu der er investeret en del planlægning, penge og transporttid fra Danmark i turen. Det glæder mig hvis du får noget ud af at læse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling og Sverre !

Dere sier at dere har vært mye i fjell og mark, men intet om hvor gode/erfarne dere er som skiløpere. Dersom dere er brukbare skiløpere og har skikkelig utstyr så syns jeg at dere ikke skal la dere skremme av Andreas. Men de rådene han gir bør dere ta alvorlig.

En gang må være den første. Det har den vært for oss alle og vi har kommet fra det i god behold.Og det er den første turen som vi husker best !!

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg ville nok heller hørt på Andreas.

Hardangervidda er ikke noe for førstereisgutter vinterstid. Vår, sommer og høsterfaring fra fjellet teller null når tempraturen synker til -20, det blåser stiv kulig og du ser knapt kompisen din som bare står 2 meter fra deg. Da skal man vite hva man bør gjøre, hvordan man bør gjøre det og være trygg på at man har det utstyret man trenger og vet hvordan man bruker det.

Det er enorm forskjell på det å f.eks. sette opp et telt en vindstille vinternatt kontra å slite for å få stenger, duk og alt annet til å lystre når vinden har mest lyst til å blåse det langt avsted.

Jeg ville absolutt gått noen vintersturer i lavlandet før jeg ville gitt meg i kast med et av de mest værharde fjellområdene i sør-nørge.

Men når det er sagt, så kan det allikvel være en super førstegangstur, bare man har vett nok til å lytte til kjentfolk, være supernøye med å vurdere værvarslet og holde seg i ro på nærmeste hytte hvis "hufsa" skulle være på gang.

God Tur! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et svært viktig skille ved tregrensa. Og som nevnt i tidligere innlegg, dere kan ikke stole på at dere får silkevær. Turfortellingen til RasmusPL beskriver meget bra hvordan det kan være.

Få dere en helgetur eller to under tregrensa, så dere får litt erfaring med vintertelting. Dessuten er det jo mulig å begynne litt forsiktig på vidda også.

Litt avhengig av hvor dere skal gå inn fra. Eksempelvis tok jeg mine første turer fra Solheimstulen, og gikk opp til Tøddølvatnet og satte opp teltet der første gangen. Derfra er det kort vei ned til tregrensa og Solheimstulen, og selv i snøstorm vil man kunne finne tilbake om man kan kart og kompass. Har man base der kan man jo ta en kort utflukt om være er fint.

Dessuten er det kvistløyper fra og med vinterferien og utover, og det er da en ekstra sikkerhet å følge dem.

Hva slags utstyr har dere? Tenker da særlig telt, sovepose, liggeunderlag, brenner,?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til elroy og Tor Kjell

Jeg husker ikke hvor mange ganger jeg har gått over Hardangervidda om vinteren, men det har blitt noen ganger opp gjennom årene.

Nå skal det sies at jeg stort sett har gått bare rundt påsketider med kvisteløyper og jeg har også i hovedsak overnattet på turisthytter. Men noen turer i dårlig vær har det blitt og jeg har vært på militær vinterøvelse der i tildels meget dårlig vær og i knappetelt.

Min aller første tur gikk i Rondane og tur nr 2 i Jotunheimen, begge ganger sammen med studiekamerater. Vårt utstyr var så som så og været var ikke bare godt hele tiden. Senere har jeg gått mange ganger alene og noen ganger ligget i snøhule. Ekstremvær har jeg dog aldri vært utsatt for og selvføgelig skal man være våken og ikke ta sjanser. Det tror jeg imidlertid at våre venner som ønsker å gå der nå også forstår. Det er derfor de stiller spørsmål her på tråden. Og jeg forutsetter, som en selvfølge, at de to er habile skiløpere med riktig og godt utstyr. Da går det bra !!!!

Fortsatt; God Tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge sin første vintertur over hardangervidda mener jeg er en dårlig ide.

Det er gjerne forskjell på januarvær og påskevær på vidda. I påsken er sjansene for å få hyggelige værforhold større, og store nok til at det er forsvarlig, synes jeg. De fleste vil få følelsen av å gjøre en skikkelig vintertur også i påsken, og jeg vil anbefale å ta første vinterturen på vidda da, fremfor tidligre på vinteren. Men i hovedsak er jeg enig med Aalstad. Det riktigste vil være å ta minst en prøvetur annet sted for å kunne gjøre best mulig planlegging av turen på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det avhenger av hvor mye du kan fra før... Selv er jeg glad jeg ikke var på fleredagers langtur når jeg fant ut elementære ting om det å ligge i telt på vinteren, for eksempel at propan ikke fungerer, ordet fukt og damp fikk ny mening, blir veldig fort dehydrert på vinteren, betydningen av et skikkelig liggeunderlag gikk opp for meg, for å nevne noe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det avhenger av hvor mye du kan fra før... Selv er jeg glad jeg ikke var på fleredagers langtur når jeg fant ut elementære ting om det å ligge i telt på vinteren, for eksempel at propan ikke fungerer, ordet fukt og damp fikk ny mening, blir veldig fort dehydrert på vinteren, betydningen av et skikkelig liggeunderlag gikk opp for meg, for å nevne noe :wink:

Enig.

Ut i fra at trådstarter forteller at hverken han eller hans venn noensinne har vært på vintertur, mener jeg altså at en såpass lang tur i potensielt meget hardt vintervær vil være en risikofull tur.

La oss ta et tenkt eksempel:

To karer legger på tur over Hardangervidda. De har med utstyr de vanligvis bruker på sommerturer, men de har byttet ut sommerposen med en vinterpose. De bruker vinterposer som har -20 grader som ekstremtemperatur (noe mange tror er en temperatur hvor posen egner seg for bruk), og har med et enkelt liggeunderlag i skum. De har med 2 liter vann hver som ligger i flasker i sekken. Teltet er et vanlig 3-sesongs tunelltelt.

Det er - 17 grader, snø og kuling. Det er tungt å gå og bomullsboxeren er svettet våt - det blir meget kaldt i skrittet. Etter å ha gått i et par timer og svettet endel må de drikke. Vannet i flaskene som ligger i sekken har frosset til is, så vannet må vente. De tar noe å spise og går videre. Etter hvert blir de slitne, slappe og fryser lett - de begynner å bli dehydrerte og beslutter å slå opp teltet. Teltet kommer opp og han ene skal smelte snø. Det fungerer ikke, fordi brenneren går på gass. Kalde og slitne må de legge seg uten å drikke - i sine -20 extremtemp soveposer, med kun ett liggeunderlag. På natten blir det -25 grader og den ene teltstrangen knekker under vekten av all snøen. Sirkuset er i gang, og marginene blir stadig mindre - småfeil som kommer nå, ville under andre omstendigheter vært lett håndterbare, men blir alvorlige slik som situasjonen har utviklet seg.

"Frykten" begynner å komme for at dette kan gå virkelig galt. Og situasjonen er neppe ideell for å tenke kreativt og ta de rette beslutningene - de er kalde pga tynne soveposer/underlag, dehydrering og utslitthet. De ligger i et halvveis kollapset telt, og har ingen mulighet for å smelte snø. Hvis vinden tar seg opp nå begynner det å spøke. Bedømmelsesevnen er påvirket av stresset, og spesielt av dehydreringen.

Dette er et scenario som ikke er helt utenkelig dersom man baserer vinterturen på kunnskaper om overnattinger vår/sommer/høst. Man kan jo lese seg opp på hva som er viktig, men det beste er utvilsomt å gjøre egne vintererfaringer på kortere turer i snillere omgivelset først.

MEN: Nå må ikke glemme at vinterturer er noe av det fineste og mest givende som fins, og hvis man har de kunnskapene og utstyret som trengs er det ikke farlig! Dette blir litt som å advare folk mot å kjøre bil uten lappen. Det er farlig hvis man ikke kan reglene, men hvis man kan reglene og kjører etter forholdene, er det ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg også Brage :)

Jeg kommer aldri til å anbefale folk å bruke Hardangervidda som testområde for vinterturer midtvinters. 3 ganger har jeg ligget værfast midt inne på vidda, 1 gang i telt og to ganger i nødbivuakk. Har du ikke rett utstyr og gjort deg viktige erfaringer fra tidligere vinterturer før slikt oppstår så kan det gå riktig så galt. Jeg vil heller fraråde det enn å måtte lese om nok en redningsaksjon med uvisst utfall.

Prøv lavlandet først så man får erfaring med hva som funker og ikke funker om vinteren, og hvor veien tilbake til sivilisasjone antagligvis er kortere hvis ting skjærer seg fullstendig.

Jeg synes det er bedre å overdrive faren enn å si " skitt au, det går som regel bra". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dere kan f.eks ta turen inn til Middalsbu i Valldalen, overnatte der for så å ta turen inn til Litlos neste dag.

Etter overnatting har dere en flott tur ned igjen til Valldalen. Denne turen går i et relativt "beskyttet" område samtidig som en får følelsen av å være på vidda.

Denne ruta er også trafikert av hundekjørere og scootere av og til så en er ikke helt alene hvis uhellet er ute.

Som nevnt av andre er nok drikke veldig viktig. 3liters Camelbak inn mot undertrøya og slangen isolert mot frost fungerer bra.

Pulk er en flott ting hvis en vil unngå tung sekk. Er det kaldt vil jeg anbefale tova ullsåler i skiskoene.

Andre nødvendige ting kan være balaclava,selbuvotter og vindvotter, energi i form av solbærtoddy, sjokolade, etc. Sjekk DNT´s pakkliste vinter.

Telt, liggeunderlag, fjellduk og sovepose hører med som sikkerhet. GPS er viktig som supplement til kart og kompass. Vanskelig å orientere uten holdepunkter i snøvær/-føyke.

Det kan nok regnes som et godt råd å begynne med en forsiktig tur, for så å avansere etter hvert som en føler ting sitter. Marginene i skikkelig kulde er små.

Kryssing av vidda krever en del mer enn bare lyst til å gå. Veldig lite folk på vestvidda midtvinters.

Snittfarten blir ikke høy når du må lage din egen løype og bærer/drar tungt i tillegg.

Uansett så må en begynne en plass, dere får ha lykke til! Vidda er flott før folkemengdene invaderer løypene...

Håper noe av dette kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ble det av noe av denne turen eller ? Hadde vært spennende med en rapport i så tilfelle :)

Planlegger selv å krysse Hardangervida i vinterferien, for første gang vinterstid.

Gitt at man ikke skulle støte på meget dårlige værforhold, hva er en realistisk tidsbegrensning for å krysse fra Finse til Haukeliseter ? Har i utgangspunktet regnet 6-7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger selv å krysse Hardangervida i vinterferien, for første gang vinterstid.

Gitt at man ikke skulle støte på meget dårlige værforhold, hva er en realistisk tidsbegrensning for å krysse fra Finse til Haukeliseter ? Har i utgangspunktet regnet 6-7 dager.

Jeg brukte ca 5 dager på den ruta en påske. Påsken var tidlig det året, så føret var hardt og raskt mesteparten av tiden. Det er vel muligheter for at føret kan være litt tyngre (mer dyp snø) i vinterferien. Gikk med pulk. Det er ca. 120 km, så kan du regne ut fra det. Man kan vel regne med 2-3 mil om dagen hvis du er normalt godt trent med ski og sekk/pulk, + legge inn margin for evt. værfast-dager. En annen ting er at ruta var kvistet da jeg gikk, vet ikke om den er det i vinterferien. Sjekk DNTs nettsider.

Jeg hadde med mat og bensin for atskillig flere dager enn det jeg regnet med å bruke på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært greit med eit litt meir utfyllande svar enn det "jo" kommer med her.

Eg tenkte f.eks på kvar skal ein forhøyra seg, har "jo" kunnskap han vil dela med oss uvitande forståsegpåarar,

eller kanskje han ikkje har noko matnyttig å bidra med?

Det var iallefall ikkje relevant innspel når ein tenker på at dei fleste som er her på

forumet er amatørar (svært få profesjonelle friluftsfolk her i Norge) og svarar dermed etter beste evne.

Heile poenget er at både dei drevne og dei mindre drevne får komme med sine tankar/påstandar,

og så får me sortera ut det som me syns høyrest mest fornuftig ut.

Så vidt eg veit (ikkje alltid så vidt, men eg gjer mitt beste) finnes der ikkje ein fasit som dekkjer alt ein kan komme ut for

innan dette vidtfamnande begrepet "friluftsliv".

Heldigvis, vil eg sei... :D

Eg setter sjøl pris på å lesa dei innlegga som er skrivne av folk som er interessert i å dela av sine erfaringar,

og ein ser fort kven som har mest å fara med. Det betyr ikkje at me andre skal la vere å delta.

Eg har truffe mange gamle og erfarne fjellfolk gjennom åra, trur faktisk ingen av dei var utlærde enda...

Med helsing

Friluftsmann, amatør og høgttenkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger selv å krysse Hardangervida i vinterferien, for første gang vinterstid.

Gitt at man ikke skulle støte på meget dårlige værforhold, hva er en realistisk tidsbegrensning for å krysse fra Finse til Haukeliseter? Har i utgangspunktet regnet 6-7 dager.

Det avhenger vel litt av om du skal bo på hytter eller i telt, siden sistnevnte krever mer utstyr og tyngre bør/pulk. Jeg gikk turen på fire dager en påske. Fullt vinterutstyr, men vi lå på hytter. En del flott vær, men også vind, fokk, whiteout og baksing i dyp snø. Det kan være lurt å beregne god tid. Hvis vær/føre blir trøblete, har du "tid til" å ligge værfast uten å få hetta fordi du må rekke jobben...

ekwathne spør etter ruter og hytter, så jeg tolket ham dit at de skal gå fra hytte til hytte. Håper de deler turen sin her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver fortsatt med øving i mildere omgivelser (da alene). Selv i 'lavlandet'/mjølfjell (600 meter) for noen dager siden på topptur opplevde jeg temperaturer fra rene påskevær (-3) til plutselig -23 og -16 i teltet neste dag. Det jeg spesiellt merket at selv om jeg hadde alt for mye av utstyr, var ikke langt hyttene, etc etc, var det allikevel et par ganger ned fra fjellet da det var nifst (i mørket, GPS'en viste ikke særlig detaljer bl.a. heng og klipper) som bare understreket hvor mye jeg har fortsatt å lære. Da jeg har ikke mye erfaring, gjorde jeg også en del tabber (sløset med bensin, gikk tom siste kveld). Nå ja da jeg var en knapt 2-3 km fra stasjonen, og enda nærmere hytter, var det ikke så farlig. Ute på vidden hadde det vært noe helt annet.

Jeg ville også sterkt anbefaler å øve litt i mildere terreng (har også vært i ryfylkeheiane/valle som en nevnte tidligere - godt forslag bortsett fra rimelig bratt opp!). I -23 hadde jeg bl.a. bruk for dunbukser, 'ekspedisjonsvotter', 2 liggeunderlag osv....og det var særdeles vanskelig å komme av gårde tidlig! Jeg fyrte ikke i teltet da...

Edit: jeg leste feil, vi gikk OPP fra valldal en sommer...men obs på at det er ganske så bratt ned biskopsvegen til valldal! (er vel en 800-1000 meter? husker det var noe !"# slit ihvertfall).

Du må heller ikke la deg skremme av skrekksenario da...og dere er to.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville normalt svart noe slikt Belebotn:

Hardangervidda er vidunderlig om vinteren og velegnet for hytte-til-hytteturer. Det er detaljerte opplysninger om hytter, løypenett og kvisting på www.turistforeningen.no. Når dere er ferske ville jeg ventet til løypene er kvistet uti mars. Se nevnte link. Været og snø er ,som mange nevner, som regel bedre på senvinteren.

Problemet er at trådstarter istedenfor blir møtt med massive, overspente advarsler. Det er ikke lett for folk uten vintererfaring å skille de gode rådene fra de dårlige. Da er det mye bedre å f.eks. lese en bok, gå på et kurs e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la dere skremme, og søk heller råd et annet sted. Folk som innbiller seg at hovedfarene ved vinterfjellet er istykkerblåst telt og dehydreringsdøden bør man generelt ikke høre på.

Da jeg var 12 måtte jeg gå tilbake en mil fordi onklen min mistet tetlet i sterk vind (det forsvant fort). Da jeg var 15 gikk jeg ett døgn uten vann i Jotunheimen sammen med mor og stefar. Vi hadde mistet retningen i en snøstorm, måtte grave oss ned, og hadde ikke peil på hvor vi var. Opplevelsen av tørste sitter fremdeles i. For to år siden røk et pluggfeste på teltet på Hardangervidda i påsken...

Kunne vært greit med eit litt meir utfyllande svar enn det "jo" kommer med her.

Eg tenkte f.eks på kvar skal ein forhøyra seg, har "jo" kunnskap han vil dela med oss uvitande forståsegpåarar,

eller kanskje han ikkje har noko matnyttig å bidra med?

...

Heile poenget er at både dei drevne og dei mindre drevne får komme med sine tankar/påstandar,

og så får me sortera ut det som me syns høyrest mest fornuftig ut...

Jeg ville normalt svart noe slikt Belebotn:

Hardangervidda er vidunderlig om vinteren og velegnet for hytte-til-hytteturer. Det er detaljerte opplysninger om hytter, løypenett og kvisting på www.turistforeningen.no. Når dere er ferske ville jeg ventet til løypene er kvistet uti mars. Se nevnte link. Været og snø er ,som mange nevner, som regel bedre på senvinteren.

Problemet er at trådstarter istedenfor blir møtt med massive, overspente advarsler. Det er ikke lett for folk uten vintererfaring å skille de gode rådene fra de dårlige. Da er det mye bedre å f.eks. lese en bok, gå på et kurs e.l.

Rådet om å lese på turistforeningens nettsider er godt. Da får man kanskje med seg at grunneierne ikke er noe glad i kvistning på strekningen Haukeliseter-Hellvassbu (kvistet i påsken). Lese bøker er lurt. Lars Monsen påpeker (som mange andre) at vinterfriluftsliv i -10 er ganske uproblematisk, været rundt 0 er mye værre. Det er i kombinasjonen regn/vind flest fryser ihjel. I Daneviks fjellbok kan man lese om været på vidda; mars har mer nedbør enn februar, men det blir en viss bedring i tåkefrekvensen med våren...

Jeg tror ikke du skal tro at dømmekraften din er så mye bedre enn andre her på forumet Jo, og at de som leser rådene tror at alle som svarer er like kompetente. "Worst-case" beskrivelsene som gis er oppfordringer til å opptre fornuftig, tenke seg om man har nok erfaring. Slutter meg til Belebotns poeng om at det er opp til lesere å sortere råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.