Gå til innhold
  • Bli medlem

Sammenleggbar kano


T.Rise

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt litt i forumet om sammenleggbare kanoer, men finner ikke så mye om hvor mye disse tåler.

Så i den anledning ønsker jeg å vite hvor mye tåler en sammenleggbar kano? kan man treffe en stein uten at man får hull i duken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Allykanoer (dvs. duken) tåler forbløffende mye.

Fimax og jeg har flere ganger padlet oss fast oppå steiner og stått bom fast, med det resultat at duken på undersiden over tid har fått en del skrammer.

Det er klart dersom du i stor fart treffer den rette steinen så kan det jo komme en rift, men dette reparerer man ganske enkelt med et reperasjonssett ved å få kanoen opp av vannet og demontere den for så å lime det ødelagte området. Etter reparasjon er det bare å fortsette turen og kanoen er som før.

Er man effektiv gjøres dette unna på en drøy time.

Det kan være lurt å forsterke områder som baugspring og de delene av duken som får mest juling, men det tok mange år med ivrig bruk før vi valgte å gjøre det med hans kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allykanoer tåler mye vanlig stein uten at det går hull. Er det skarp sprengningstein, noe som kan forekommer der elva går tett inntil en vei, er det verre! jeg har hatt min i over 10 år nå. Jeg har fått 1 hull av stein. Det var skarp sprengningstein. Jeg har fått noen skrammer på sidene også, dette under bæring i tett skog. Tørre furukvister o.l. kan faktisk være skarpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt Ally i 10 år. Har klart å påføre den to små hull. Begge ganger var det på grunn av dårlig landing i områder med ekstremt skarpe steiner. Kanoen min (4 manns) har også hatt en skikkelig langtur i div. elver og vann i Canada uten at den tok skade av det.

For meg har sammenleggbar Ally vært et godt valg, da den er lett (mange lange bæringer) , sterk og rimelig stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally v.s. PakCanoe.

Alle PakCanoes leveres med 1 mm tykke forsterkninger (kjølstriper) under alle langsgående rør – totalt 5 “kjølstriper” under bunnen. Det er tynnere forsterkninger over esingrørene. Alle forsterkningene er sveiset på og er permanente. Pacboats filosofi med hensyn til slike forsterkninger er at de skal være PVC film uten innvendig forsterkning. Grunnen er at kjølstripene er der for å beskytte mot slitasje. Rivestyrken er i duken, og duken blir ikke sterkere av at noen deler av den er dobbel.

D-ringer er montert på endene like over vannlinjen for feste av tau. Alle rammedelene er elokserte for å beskytte mot korrosjon. Spantene festes til esingene med låsbare klips. Setene er standard kanoseter (webbing på trerammer) og er justerbare. Og alle PakCanoes leveres med pakksekk inkludert i prisen og kan pakkes mer kompakt en Ally.

Pakboats Spray Cover er to-delt. Det kan åpnes like foran bakre cockpitåpning slik at man kan få tilgang til utstyr uten å gå påland. Det snøres på omtrent som på Ally. Der er forsterkninger over esingene for å hindre skade fra padleårene. Feste for reserveåre . Permanent aluminium “wave deflector” foran hver cockpit. Taulomme på hver ende.

De årene Pakboat normalt selger er to-delte av typen Mohawk. Det er kanskje den beste “billigåre”. Pakboat selger også en veldig fin to-delt treåre fra Mitchell Paddles (laminert treblad med polyuretan forsterkning, t-grip av tre og carbon shaft).

Det anbefales også å bruke kneputer når det padles i stryk. De kneputene Pakboat tilbyr, instaleres i kanoen, en på hver side for hver padleposisjon. De er 2,5 cm tykke og gir god beskyttelse – inclusive over 1 cm over det spantet som er mellom kneet og foten.

post-7010-133474672991_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid så må man definere sitt eget bruksområde. Skal du på lengre turer er det endel ting som veier tyngre enn om du skal du en helgetur. Innebærer turplanlegging padling i elv eller flatt vann? Og har du gjort dette før? Alene eller sammen med noen? Pris er sikkert også viktig, og man får ofte hva man betaler for (jeg vet at Norge er overpriset, men er en veil pris for god til å være sann så er nok kvaliteten for dårlig til å være sann).

Når alt det er sagt så skal det også sies at en kano ikke er bruk-og-kast utstyr. Det er en langtidsinvestering til muligheten for et rikt friluftsliv. Derfor;

1. Ikke noe er bombesikkert, og alt kan ødelegges.

2. Pga 1. så må man behandle utstyret sitt deretter, både når det gjelder under turen såvel som etter turen og sesongen.

Har selv en Ally som jeg er veldig godt fornøyd med. Skjønt dette må tas med en liten klype salt siden jeg ikke har erfaring med annet enn gamle leirskole kanoer. PakCanoe har jeg heller aldri prøvd. Men det jeg liker ved Allyen er at den ikke er så stiv som tradisjonelle kanoer. Det føles litt rart første gangen man treffer på noen bølger og ser at kanoen bøyer seg, men dette setter man fort pris på (iallefall jeg). De andre tingene jeg liker med den er dens vekt, og hvor godt den laster (tror det er 380kg på en 16,5DR, så du kan regne på hva du kan få med deg hvis dere er 2 menn på 100kg hver.... :D ). Og pakkvolumet for transport og lagring er det ingenting å si på. Har ikke bært den så langt ennå, men jeg innbiller meg at det er enklere å bære den oppslått over hodet enn i pakksekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør om glassfiber vs sammenleggbar er svaret likt. Avhengig i bruksbehov.

Som elvekano er absolutt de sammenleggbare å foretrekke, Lette, elastiske og utrulig stabile i forhold til størrelse.

Skal du utpå åpent vann og kanskje transportere kanoen på tak, hyppig inn/ut ur garasjen er det sikkert greiere å bruke hardkanoen.

Er selv helt hekta på Ally og har aldri opplevd skader som truet hverken sikkerhet eller opplevelse. tvertimot.

Jeg kommer aldri å bytte bort min kano, men muligens i tilegg investere i en sammenleggbar/oppbåsbar lettvekts kajakk.

Siste året har jeg følt at kombinasjonsturene kano/fjell er veldig tunge med kano og fjellsekk samtidig ("Sammenleggbar" er jo fort 200 liter for en kano...)

/Cavey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoer som ikke er sammenleggbare er mye mer enn bare glassfiber. Glassfiber er sprøtt og uegnet til elv. Andre materialer, f.eks royalex er glimrende til elvekanoer. Å omtale alle "harde" kanoer på en gang blir helt feil. Det finnes utrolig mange typer, ulike materialer og fasonger. Når det gjelder kano til elvebruk har jeg fortsatt ikke sett en rendyrket elvekano som er sammenleggbar. Men jeg har sett sammenleggbare som kun har middels egenskaper på elva. Selv om sammenleggbare til en viss grad flekser i bølgene har skrogfasongen minst like mye, om ikke mere å si enn materiale.

Denne: http://www.aktivfritid.no/product_reviews.php?products_id=219&osCsid=11a4358230fce8f97d120f26fc4a048c

er f.eks. en mye bedre elvekano enn f.eks ally 17 dr.

http://bergans.no/sider/start_ally.asp

For meg blir valget slik:

Trenger jeg en kano som kan pakkes bort eller tas med på tog, buss og fly = Sammenleggbar.

Skal jeg bære kanoen mye, enten fra vann til vann, eller lengre bæringer langs elv = sammenleggbar

Til annet bruk ville jeg valgt en kano i f.eks. royalex, eller billigere materialer som er litt tyngre, men eller ganske like.

Sprø glassfiber kun til stille vann og lett elv pga at den ikke tåler alt for røff behandling.

Aluminium gir meg blikkboksfølelse og er for meg uaktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.