Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring og vedlikehold av ski


Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan skal man smøre og vedlikeholde carvingski?

Funker det å gni på MYE SWIX og varme forsiktig med varmluftpistol eller må man fram med mormors gamle stykjern?

Hvordan fjerne smøring etter bruk?

Trenger alt av tips jeg kan få og vil ikke kjøpe noe som ikke er nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ok, hvis jeg bestemmer meg for å ut til lørdag så er det meldt 14-16 minusgrader i luften.

Vil denne funke da?

http://www.gsport.no/Produkt/512598(BC_5)/swix-f6l-flytende-glider/

Står opp til 15 minusgrader men vil det funke hvis det blir 16 minus?

Den virket veldig grei for da trenger man ikke å bruke strykejern på skien?

Også slipper jeg å kjøpe egen smøring bare for en gang for tror det blir lenge til at det blir så kaldt når jeg skal renne på ski...

Viktig å korke ut skien hvis man bruker flytene glider? Har det mye effekt?

Eller denne:

http://www.gsport.no/Produkt/201463(BC_5)/swix-ch4-grønn-60g-/

Er den kansje bedere enn den overnevnte?

Hvis jeg går for den, holder det med den og strykejern?

Hvordan skal man bruke strykejernet på skien?

Og når man er ferdig, er man nødt å ha base cleaner og fiberlene?

Eller kan man bruke noe annet får å rengjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis jeg bestemmer meg for å ut til lørdag så er det meldt 14-16 minusgrader i luften.

Vil denne funke da?

http://www.gsport.no/Produkt/512598(BC_5)/swix-f6l-flytende-glider/

Står opp til 15 minusgrader men vil det funke hvis det blir 16 minus?

Den virket veldig grei for da trenger man ikke å bruke strykejern på skien?

Også slipper jeg å kjøpe egen smøring bare for en gang for tror det blir lenge til at det blir så kaldt når jeg skal renne på ski...

Viktig å korke ut skien hvis man bruker flytene glider? Har det mye effekt?

Eller denne:

http://www.gsport.no/Produkt/201463(BC_5)/swix-ch4-grønn-60g-/

Er den kansje bedere enn den overnevnte?

Hvis jeg går for den, holder det med den og strykejern?

Hvordan skal man bruke strykejernet på skien?

Og når man er ferdig, er man nødt å ha base cleaner og fiberlene?

Eller kan man bruke noe annet får å rengjøre med?

Har aldri prøvd den flytende varianten, så den vil jeg ikke uttale meg om, men du trenger ikke å kjøpe en egen til veldig kaldt føre hvis du ikke har tenkt å kjøre konkurranser.

Kjøper du "strykejernvarianten" smelter du den på ved å holde voksklumpen mot strykejernet og la det dryppe ned på skia. Så jevner du det ut med strykejernet. Ikke la strykejernet stå stille på skia. La det gli hele tiden til alt har smeltet. Du kan gjerne smelte det inn noen ganger uten å ta det av mellom hver gang. Så skraper du det av med en sikling (evt en iskrape som man har i bilen). Så kan du børste i lengderetningen med en neglebørste eller en skibørste som du kjøper på sporten.

Basecleaner brukes til fjerne gammel festesmurning etc, så det skal du ikke ha nå. Den glideren du legger nå skal du ikke ta av. Den slites gradvis av i bakken.

Uansett er det som regel ikke glien det skorter på når man kjører i et anlegg, så jeg ville ikke lagt for mye arbeid og penger i det.

For å bevare sålen i perioder du ikke bruker skiene (gjelder alle slags ski) kan du smelte inn et lag med den mildeste voksen, så tørker ikke skien ut. Det billigste over tid er da å kjøpe en kjempeklump til dette bruket.

Hvis skiene dine er veldig tørre nå, kan du evt legge et lag med denne voksen og skrape det av og børste ganske mye før du legger den kalde voksen. Hvis skiene er grå-hvite tyder det på at de er tørre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så funker det med denne?:

http://site.mawebcenters.com/pengalsbasswoodtradingcompany/_images//hx020.jpg

Står at det er +2 til -10 men det er kansje ikke så nøye? Går fint å bruke den i 17 minus?

Smelte på og smøre ut med jernet og skrape over med en plastikk isskrape og tilslutt børste med en neglebørste av denne typen?

http://www.himmeloghav.no/productdetails.php?product=90

Hvor mye skal man skrape og børste?

Og hvor mye voks skal det være før man begynner å skrape? Og etter?

Skal man ikke fjerne voksen hvis man skal ta på annen type voks? Eventuelt hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avansert prepping er for å øke farten marginalt. Det trenger du ikke. Gjør det enkelt som det ble sagt ovenfor.

Smelt inn voks medstrykejern. Det skal være så mye at hele sålen dekkes. Smelt gjerne flere ganger. Det er den voksen som trenger inn i sålem som betyr noe. Skrap av så mye du gidder. resten av det som ligger utenpå sålen slites uansett fort av. Du trenger egentlig bare en voks, og det trenger ikke være en dyr en! En slik funker:

http://www.xxl.no/vintersport/smoering/glider/ch8-roed-1-c-til-4-c-180-g-1005543

Og legg et lag voks på skia før lagring. Når du skal bruke de igjen skraper du bare og drar i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan bruke den voksen her også?

http://site.mawebcenters.com/pengalsbasswoodtradingcompany/_images//hx020.jpg

Har den nemmelig liggene. Nesten ikke brukt...

Men er det ikke slik at hvis det er kaldere enn det står på boksen så går voksen lett av? skal stå i 17 minus.

Og når jeg er ferdig for sesongen så tar jeg på ett lag med voks og neste år er det bare å skrape av og renne? Uten å ta på ny voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan bruke den voksen her også?

http://site.mawebcenters.com/pengalsbasswoodtradingcompany/_images//hx020.jpg

Har den nemmelig liggene. Nesten ikke brukt...

Men er det ikke slik at hvis det er kaldere enn det står på boksen så går voksen lett av? skal stå i 17 minus.

Og når jeg er ferdig for sesongen så tar jeg på ett lag med voks og neste år er det bare å skrape av og renne? Uten å ta på ny voks?

Ja, du kan bruke den. Forskjellen i gli fra den og en kaldere er så marginal at du ikke kommer til å tenke på det.

Vet ikke om den går lettere av i kulda. Uansett så skraper du av det meste før bruk.

Ja på siste spørsmål. Evt børste i tillegg hvis du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.

Kjøpte meg Swix F4 Universal Fluorglider 150ml og Swix VR30 Lyse blå festevoks.

Klinte på glider til merkene som jeg ble tipset om på butikken, og rubba festesonen med 100 papir (Swix T11) og tok på 6 lag med festevoks og korka mellom hver gang.

Skiene er bakglatte, skal jeg kjøre på mere med festevoks og gi det en sjanse til, eller skal jeg rubbe 5 cm til fremover og ta på voks?

Synes de glir helt greit.

Var kanskje litt snill med festevoks siden dette er første gang med smøring siden natoplanker i 96 :)

Er fersk i dette, bare så dere vet det :)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinte på glider til merkene som jeg ble tipset om på butikken, og rubba festesonen med 100 papir (Swix T11) og tok på 6 lag med festevoks og korka mellom hver gang.

Skiene er bakglatte, skal jeg kjøre på mere med festevoks og gi det en sjanse til, eller skal jeg rubbe 5 cm til fremover og ta på voks?

Synes de glir helt greit.

6 lag festevoks er 5 mer enn du trenger for å vite om du har smurt riktig, så du trenger ikke å ha tykkere lag med festesmurning. Prøv å legge festevoks litt lenger fram uten å rubbe først, så slipper du å sjanse på at du rubber i glisonen.

Ellers er jo fraspark og tyngdeoverføring avgjørende for at du skal få feste, men det er du sikkert klar over. Merkene de satte i butikken er basert på at du står på ett ben med hele tyngden på èn ski, så for å få feste, må du ha mye tyngde på den skien du skal sparke i fra med. Ønsker man å gå "roligere" kan man smøre lengre fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en smøreblekke fra Swix jeg så at det bare var å smøre på. Var da snakk om dagsaktuell festevoks.

Der står det 4-8 lag.

Prøver å smøre litt lengre frem i første omgang som du skriver.

Skal jeg rense der jeg har hatt glider først?

Merkene sitter på skiene fra før, men ble pekt ut på butikk.....

Er ikke noe racer på skigåing enda, så da er det vel bare å smøre litt lengre frem.

Teknikk kommer vel etterhvert :)

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en smøreblekke fra Swix jeg så at det bare var å smøre på. Var da snakk om dagsaktuell festevoks.

Der står det 4-8 lag.

Ja, det er ingenting i veien for å ha flere lag. Bedre med mange tynne en et tykt for å unngå klumper. På nysnø som ikke sliter nevneverdig holder det med 1-2 lag. For å merke om du har nok feste, holder det med ett.

Festesmurningen kan nok ha vanskelig for å feste seg der du har hatt på glider, så det kan være greit å fjerne den enten ved å børste mye akkurat der eller rense den bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa du spennet i skiene i butikken, eller ble det bare pekt på merkene? Mange butikker tar lettvinte løsninger...

Hvis du ikke testa spennet kan du gjøre det slik:

Stå på begge skiene på et flatt gulv. Ta et papir under skia og få noen til å dra det framover til det stopper. Dit skal du legge festesmøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan bruke den voksen her også?

http://site.mawebcenters.com/pengalsbasswoodtradingcompany/_images//hx020.jpg

Har den nemmelig liggene. Nesten ikke brukt...

Men er det ikke slik at hvis det er kaldere enn det står på boksen så går voksen lett av? skal stå i 17 minus.

Og når jeg er ferdig for sesongen så tar jeg på ett lag med voks og neste år er det bare å skrape av og renne? Uten å ta på ny voks?

Grunnen til at jeg ba dere sistere det ene innlegget tideligere idag var at når jeg skrev ett innlegg men det ble vist tomt... Så hvis dere hadde trykket på siter så hadde dere fått sett hva det stod der.

Busken, du hadde ikke trengt å poste siteringen : - )

Men uansett grunnen til at det ikke ble vist var at jeg hadde ett mellomrom mellom linken og

EDIT: Er det ikke ganske viktig at det er riktig temp da? Trodde det hadde noe med hvor lenge voksen vare eller noe sånt? Det er jo syv grader kaldere enn det står på pakningen...

Og fikk tak i stykejern idag, 23,- hos ProFlex =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan bruke den voksen her også?

http://site.mawebcenters.com/pengalsbasswoodtradingcompany/_images//hx020.jpg

Har den nemmelig liggene. Nesten ikke brukt...

Men er det ikke slik at hvis det er kaldere enn det står på boksen så går voksen lett av? skal stå i 17 minus.

Og når jeg er ferdig for sesongen så tar jeg på ett lag med voks og neste år er det bare å skrape av og renne? Uten å ta på ny voks?

EDIT: Er det ikke ganske viktig at det er riktig temp da? Trodde det hadde noe med hvor lenge voksen vare eller noe sånt? Det er jo syv grader kaldere enn det står på pakningen...

-Ja, du kan bruke den. Forskjellen i gli fra den og en kaldere er så marginal at du ikke kommer til å tenke på det.

-Vet ikke om den går lettere av i kulda. Uansett så skraper du av det meste før bruk.

-Ja på nest siste spørsmål. Evt børste i tillegg hvis du gidder.

-Siste spørsmål: jeg ville ikke brydd meg om det hvis det er snakk om en tur eller to i sterk kulde. Du får fart nok i anlegget! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå har jeg smurt skia.

Smelta på litt voks og glattet det ut og skrapte av. Gjenntok dette tre ganger. Den siste gangen børstet jeg godt med en neglebørste jeg fant på badet...

Nå er det så si ingen ting smøring igjen på sålen. Og det skal det vell ikke være?

Men er litt skeptisk.. Om det har trekt skikkelig inn mener jeg.

Den var glattere før jeg vokset enn etter jeg vokset men det skal den kansje være?

På strykejernet hadde jeg det på k`silke og da smeltet voksen fint men er ikke sikker på om det var varmt nok? Det må vell litt varme til for å få den til å trekke inn? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.