Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor bra er Nanok?


daggiss

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg snoker rundt på nettet etter telt for tida, vintertelt. Kom over Nanok domus duo som ser meget lovende ut.

MEN, Jeg kjenner ikke noe til Nanok som teltprodusent, og/eller teltene til Nanok. Hvor gode er de?

Er de på høyde med Hilleberg og Helsport? Eller er det mer sånn McKinley og Eureka telt, der glidelåsen ryker på tur nr. 10. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I sommer pratet jeg med en av de to norske gutta som vant "kampen om sydpolen". De brukte Nanok Domus Expedition, og var etter sigende meget fornøyde. Dette kan man trygt si er turvante folk. Selv har jeg bare prøvd Arxcis DUO. Det virket som et meget greit telt med bra takhøyde, og ok plass i forteltene. Greit vintertelt for en person..... Har ikke prøvd det i skikkelig uvær, så det skal jeg ikke utale meg om, men teltet gir inntrykk av bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

telte som var med i kampen om sørpolen tror jeg er bedere kvalifisert som et vintertel. har selv to nanok soveposer og er storfornøyd med disse har selv vurdet nanok sine telt, men det ble helsport som jeg vet har veldig god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, okei. Har lest det innlegget som Fimax har lagt in om et av nanok sine telt på

"utstyrserfaringer". Dette setter meg litt i tvil om kjøp av telt fra nanok..

Jeg har nanok trio selv, og det ser meget lovende ut. Må medele at jeg faktisk ikke har fått prøvd det ennå, men skal komme med konkrete innspill. Fikk en meget hyggelig pris på dette. Pluss at Nanok vinner relativt overlegent på vanntetthet(vannsøyle) når der kommer til både ytterduken og bunnduken. Pluss at di bruker DAC teltstenger noe som er mye sterkere å lettere enn helsport sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet at de elendige teltene er herjet av barnesykdommer eller er mandagsmodeller som naturligvis er hyppigere i begynnelsen av produksjonen av en modell. Når de får nok kontroll på produksjonen til at det er "trygt" er vanskelig å si. Kanskje det er blitt trygt nå? Ring Nanok og hør hva de har å si! Jeg har snakka med de på soveposer og det er hyggelige og ærlige folk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nanok Domus Duo til 1499,- eller Nanok ArxcisDuo til 1999,- ?

Jeg har ikke mer enn maks 8-10 teltdøgn i året. Stort sett høst, men kanskje vinter i lavereliggende strøk.

Fra tidligere har jeg mange vinterturer med gamle Norrøna Ravneskar, som har gitt meg mye glede:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Nanok Domus trio en god del turer. Fungerer greit i ok vær.

Februar i år ble vi overrasket av uvær på hardangervidda. Har aldri følt meg så utrygg i et telt før.

Nå var det riktignok så mye vind at man knapt kunne stå på beina, men vi tar ikke med det teltet på vintertur mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo tråden fra 2010 og trådstarter har vel kjøpt telt for lenge siden. Men siden tråden er løftet,... Husker innlegget Fimax skrev og så vidt jeg husker gikk det på vanngjennomtrengning i / ved lufteventilen. Finner ikke igjen innlegget, men mener han siktet til traktventilen/e som går gjennom både ytter og innertelt. Er ikke sikker på om det har vært noen konstruksjonsendringer på teltet eller ventilene fra hans årgang og fram til det jeg kjøpte for et år siden. Husket "advarselen" men siden prisen var 2000,- bestemte jeg meg for å gi det en sjangs.

Så langt har jeg bare gode erfaringer. Det er en Nanok Arcxis Duo, 2 manns kuppeltelt med 2 innganger og dertil hørende fortelt. Teltet har nok bredde for 2 underlag og god nok lengde. Det høyde nok til at jeg sittende kan trekke genseren ubesværet av eller på. Med 2 utganger behøver man ikke forstyrre makkeren om man må ut en tur. Fortelt er det på hver side og de er like store. Her er det plass til sekken, en Bergans 130 liter samt koking/matlaging. Med bare sekken der er det god plass til ut og inngang. Teltet er selvstående, men har flust med barduneringspunkter om det trengs.

Har opplevd bra regnvær i teltet dog uten nevneverdig vind og har ikke erfart noe vanngjennomtrengning hverken fra duk, sømmer, eller ventiler.

Mitt telt er antakelig sydd i 2010/2011 og her har traktventilene i ytterteltet 2 plastringer som gjør at ventilen blir som en trakt utover. På modellen som nå selges til 1999,- og som kanskje er sydd i 2011/2012 er det 1 slik plastring. (sjekket dette på et telt hos Anton Sport forrige uke) Vist det er slik at teltet med en ring er av ny dato kan det tyde på at ventilen ikke har fungert opptimalt og at Nanok derfor har endret dette.

Jeg har ikke sjekket om det er andre endringer da jeg ikke noe sted har funnet teltet oppslått.

Kort oppsummert er Nanok Arcxis Duo et telt jeg er blitt mer og mer begeistret for og helt klart verdt de 2000 kronene du får det for i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på den turen da det gikk hull på stangkanal på Nanokteltet hans, materialet i stangkanaler var ikke bra, jeg aner ikke om dette er endret på nyere modeller. Jeg synes også sømmer var vesentlig dårligere utført enn på andre telt i samme prisklasse. Men som sagt, dette teltet ble innkjøpt da Nanok akkurat hadde begynt med telt.

Her er Fimax sin orginale brukererfaring:

Nanok Arxcis Duo er et tomannstelt jeg kjøpte for to år siden. Det har dessverre ikke vært noe vellykket kjøp.

Arxcis er et relativt nytt telt utviklet av norske Nanok (Isbjørn). De har tydeligvis sett en del på Hilleberg Allak. Jeg hadde sett på Allak, men fikk et meget godt tilbud på Arxcis, så jeg tenkte at jeg fikk prøve et norsk telt. (Har to Hilleberg fra før av, men Nallo holder på å bli slitent).

Teltet veier ifølge produsenten 3,375 (noe som stemte så å si på prikken). Teltet har litt større fortelt enn Allak, noe jeg liker godt. Det er god plass til to mann inni teltet (to Downmats). Høyden er god (112cm), lengden likeså, og det følger med tørkeloft. De har altså satset på god plass framfor lav vekt, noe jeg setter pris på.

Bardunene er lagd av spektratråd, som er meget tynn og sterk. Den tvinner seg litt lett, men gir meget god bardunering. Noen poser man kan legge trådene i hjelper litt på tvinningsproblemene. Pluggene som følger med er av gammeldags type (runde), men det følger med nok plugger og de veier ikke så mye.

To ting gjør dette til et dårlig telt. Teltet har ikke toppluftingen til Allak, men isteden en stor lufteluke på siden av teltet (i tillegg til de to inngangene). Denne lufteluken kan kun lukkes utenfra med en snurpeanordning. I innerteltet er det bare netting. Dette gjør teltet utegnet til tøffe vinterturer. Verre er det at lukkemekanismen ikke fungerer godt nok så det lekker vann inn (se bildet).

Enda verre er kvaliteten på stoffet. Jeg er vant til telt og hvordan man skal tre i stenger. Jeg har aldri hatt hull i stangkanaler (verken på Helsport eller Hillebergteltene jeg har hatt). Allerede etter fire turer så jeg faretruende riper flere steder på stangkanalene. Noen turer etter skjedde det. Stangkanalene brast, og stangen gikk gjennom stoffet. Det er heller ingen måte å tre stengene forsiktig i et kuppeltelt, som kunne gjort skaden mindre. Nanok sydde skaden (se bildet), men jeg fikk ingen forklaring på at dette kunne skje. Nanok teltene er sydd i Korea. Sømmene er særdeles lite forseg gjort. Det ser ikke ut til at de har god nok kvalitetskontroll og gode nok materialer. Da hjelper det lite med stenger fra DAC, og stangkopper og straminger som fungerer like godt som på Hillebergtelt.

Jeg vil aldri dratt på vintertur med et Nanok telt. Jeg kan heller ikke anbefale teltet. Jeg tror mange billigtelt har bedre kvalitet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk martin.m.

Husket ikke hele innlegget ser jeg. Ut fra innlegget over kan det se ut som dagens utgave av Arcxis Duo kan være endret på noen punkter.

Når det gjelder stoffet i stangkanalene synes nok jeg også at det kan virke noe "tynt". Teltet har 3 kryssende stangbuer og i krysningspunktet på toppen har kanalen ingen kontakt med selve teltet. Pga denne løsningen starter jeg alltid med den stangen som går i den nederste av disse kanalene i toppunktet. Dernest trer jeg den som går i kanalen over og avslutter med den som er i kanalen som går øverst. I tillegg "hjelper" jeg siste stanga litt forbi knekken i toppunktet. Har ikke sett hverken strekkmerker eller annen slitasje ifm stangkanalene til nå.

Når det gjelder lufting kan det tyde på forbedringer på dagens telt. Innerteltet har 2 ventiler. De er plassert henholdsvis i hode og benende, litt lavt nede. De har både myggnett og stofftrakt som kan åpnes / lukkes uavhengig av hverandre. Tilsvarende ventiler er plassert i samme posisjon i ytterteltet. Alle kan betjenes både innenfra og utenfra. Øvrig lufting i innertelt får du ved å åpne dørene så mye som du ønsker da dørene også har fullt utstyrt med myggnett.

Ytterteltet har i tillegg til de 2 nevnte traktventilene litt nede på veggen også 2 store lufteventiler i taket. Utstyrt med myggnett og lukkbar snørelås. Utover dette kan glidelåsen i overkant på begge dørene åpnes noen cm da det øvre feltet i døra har et fastmontert overlappende myggnett. Veldig gode luftemuligheter synes jeg.

Stoffet i selve teltet og glidelåser, sømmer ser for meg ut til å ha helt grei kvalitet.

Jeg synes teltet har mange gode finesser og jeg er som sagt tidligere veldig fornøyd med det.

Hvordan det er i ordentlig ruskevær i vinterfjellet kan jeg ikke svare på, men vinter i lavlandet i greit vær var helt uproblematisk.

Teltet har ikke stormmatter, men dette er også tilfelle med andre fabrikanter som bedyrer at teltene deres kan brukes om vinteren.

Synes teltet absolutt bør være med i en vurdering når telt skal anskaffes. og ihvertfall svært mye telt for 2000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for meget informative tilbakemeldinger, så da er saken klar. Jeg kjøper teltet siden prisen er nede i 1999 kroner.

Ikke store tapet dersom "worst case senario" slår til, men skjønner at jeg bør bruke samme teknikk som "rayun" når stenger tres på plass.

Har selvfølgelig kjempelyst på Staika eller Allak, men kan ikke forsvare kostnaden til mitt sporadiske bruk av telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hallo.

 

Jeg kjøpte Arxcis trio for ca ett år siden, på megasalg.

Jeg kan ikke forstå annet enn at jeg la gullegget fordi teltet har fått meg interessert i friluftsliv. Nå tar jeg med jentene mine ut i Nordmarka titt og ofte, happiness.

Men jeg planlegger å få meg en skikkelig vintertur når den tid kommer, så derfor må jeg spørre: Åssen funker teltet vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.