Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven Fjellduk


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer rundt denne? Var noen som fortalte meg at de hadde gode erfaringer med denne som erstatning for underlag og sovepose :lol: Det var i vår-sommer-høst denne var brukt, ikke vinter.

Jeg tenker selv at sovepose vil jeg ha, men kan denne være en erstatning for evt liggeunderlag? Kan jo sitte ute med den også ser jeg, og den veier ikke så alt for mye heller. Vil gjerne høre tankene deres om denne ;)

https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Fjellduken i mange år, og den har blitt en selvfølge å ta med på tur.

Sommer og tidlig høst har jeg brukt Thermo som sovepose også, og det fungerer helt flott. Blir det litt kaldere ute vil jeg foretrekke soveposen.

Den originale fjellduken (tynne) har jeg alltid i sekken. Vindtett og vanntett og jeg har mange ganger tatt skjul i den :lol:

Dukene kondenserer fort, men det er desverre bakdelen med å ha noe som er helt potte-tett.

Har du ikke skaffet deg fjellduk, er det bare å bestille med engang.

Jeg har forresten funnet de forskjellige versjonene av Jerven sine duker ganske mye billigere på blant annet Obs! supermarked.

Det kan lønne seg å kike litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Jeg kjøpte Jerven Thermo nå i høst, og er kjempefornøyd! Jeg prøvde den på villmarksmessa i vår, og drømte om den på kalde dager etter det :shock:

Jeg tror kanskje jeg kan bruke den som erstatning for sovepose om sommeren, men siden jeg fryser lett, bruker jeg både liggeunderlag og sovepose inni. Det eneste jeg angrer på ved kjøp av Thermo, var at jeg ikke kjøpte den i Mini-Hunter (rektangulær i stedet for firkantet, og for oss som er lavere enn 1,70).

Det skal sies at jeg har klart å sovne på post i Trysil ved, gud vet hvor mange minusgrader, i en vanlig Jerven Original, så hvilken type du skal ha, avhenger vel om du fryser lett, og hvor/hvordan du var tenkt å bruke den... Står veldig mye nyttig i heftet de har om fjellduken. Heftet finner du hos forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahem.... http://www.toskehove.com/search/label/Jakt%20%2F%20friluftsliv

eg har thermo hunter..

fra 12 varmegrader og opp bruker eg den uten noe annen sovepose.. da enten hengt opp som en teltløsning, eller sovepose på liggeunderlag/granbusker.. er også meget koseli med plass til 2 som sovepose.

mellom -12 og 12 brukes den i komb. med ein sovepose a "komfor: 0 grader"

fra -12 til - 28 brukes den som ekstra liggeunderlag i snøhule eller som teltløsning med samme sovepose

har du ikkje jervenduk?

KJØP :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
kan jeg bruke jerven thermo som sovepose om sommeren eller blir denne for kort?

Thermo er for kort,

Thermo Mini Hunter er passelig hvis du er under 1,70

Thermo Hunter er passlig hvis du er over 1,70.

Jeg oppfordrer deg til å lese sidene til Jerven, som er linket til i trådstartes innlegg, før du spør om ting du lett hadde funnet svar på selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Lisa

Jervenkatalogen brukte jeg som prima teltunderholdning på siste turen min og det sier litt om hvor mye humoristisk visvas dem har skrevet i den katalogen :D Forstår godt han spør her, langt enklere å finne svar og kanskje raskere også?

Forøvrig har jeg desverre ingen kommentarer om Jervenduken enda, men etter lengre press fra min far og flere kamerater har jeg da gitt etter og kjøpt denne "vidunderduken". Skal prøves under pauser i vinter =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har thermo extreme.

Har blitt standard blant alle på gåsjakta og fjellturer.

Enkelte som har vært med på tur uten jerven har enten svort på at de skal ikke på tur uten at det er fin værmelding eller så har de kjøpt duk.

ANBEFALES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Tja Lisa

Jervenkatalogen brukte jeg som prima teltunderholdning på siste turen min og det sier litt om hvor mye humoristisk visvas dem har skrevet i den katalogen :)

Hehe, joda, jeg satt selv og lo godt flere ganger da jeg leste gjennom den, men jeg fikk også noen nye opplysninger i samme slengen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer rundt denne? Var noen som fortalte meg at de hadde gode erfaringer med denne som erstatning for underlag og sovepose :D Det var i vår-sommer-høst denne var brukt, ikke vinter.

Jeg tenker selv at sovepose vil jeg ha, men kan denne være en erstatning for evt liggeunderlag? Kan jo sitte ute med den også ser jeg, og den veier ikke så alt for mye heller. Vil gjerne høre tankene deres om denne :D

https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/

"

Løp og kjøp. Av alle ting man ikke trenger, er dette et "må ha"

I morgen skal jeg til sonen Romarheim, og det eneste jeg har med er sovepose og jervenduk. Genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romarheim som i Romarheimsdalen? Kvar då?

I sona Romarheimsdalen ja. Vet ikke helt hvor enda. En plass jeg kan sette fra meg bilen, gå litt med ski, så finne noen gamle furu, grave meg litt ned og håpe på stjernehimmel og greiner som knekker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Helsport sine fjellduker? kontra Jerven fjellduk.

Jeg har veldig gode erfaringer med Helsport Pro (link), men har ikke testet Jerven, så lite sammenligningsgrunnlag.

Praktiske med Helsport er at den kan "zippes" om til forskjellig formål.. vindsekk, poncho, overseil og soveposetrekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Løp og kjøp. Av alle ting man ikke trenger, er dette et "må ha"

I morgen skal jeg til sonen Romarheim, og det eneste jeg har med er sovepose og jervenduk. Genialt.

Dere mener ikke seriøst at dere kutter liggeunderlaget??? Det meste av varmetapet går mot bakken, og dette kan aldri erstatte et underlag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at jeg var på isfiske igår, når vi kom til vannet vi skulle fiske på regna det noe jævlig, og blåste MYE. Merka fort at det kunne bli kaldt og fant fram jervenduken. Det som potensiellt kunne blitt en veldig våt og kald tur ble for min del varm og tørr istedet! La meg i jervenduken, og rett på bakken.

Vann og vindtett, jatakk!

10012010290.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkefikse er jo skam gøy. Ligge å is fiske :) Lett! Ligge å se på på duppa. Ligge å fiske er digg! Litt vanskelig når jeg fluefisker men :P

Joda, skjønner det kanskje, men kun om man ligger på magen (og ikke på siden som på bildet over her :P )

Liggende fluefiske hadde vært kult å sett bilde av, du må legge det ut her hvis det noen gang blir prøvd ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.