Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee, telemark eller fjellski?


ewle

Anbefalte innlegg

Hei. Må prøve meg her siden jeg overhodet ikke klarer å bestemme meg for hva jeg skal velge.

Lurer rett og slett på om det er noen som vet noe om hva man bør velge av type ski til toppturer ol.

Tenker på ski som fungerer like bra oppover som man også har gleden av å seile ned fjellsidene.

Er det noe forskjeller på hva man bør velge mht. vekt, sko, bindinger osv?

Har vanlige turski som jeg bruker ellers, så tenker mest på toppturski.

Hva skal jeg velge? Noen som har tips?

Mvh. Ole M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret på dette spørsmålet avhenger veldig av om du skal bruke skiene mye på flatmark, f.eks på transportetapper for å komme deg til fjellet. Hvis dette er tilfellet ville jeg anbefale deg en bred fjellski da disse er mye behageligere å gå på, særlig mtp skisko. Åsnes har mange gode modeller: http://www.asnes.com/Category.aspx?cat=2. Disse skiene kan også brukes dersom du engang vil gå på skitur utenfor oppkjørte løyper, noe som anbefales :D.

Hvis du derimot skal parkere i nærheten av fjellet, og for det meste gå opp for så å renne ned er det ikke tvil om at du bør velge en bredere ski (telemark-ski) med bedre binding og stivere støvel. Du vil da få mye mer glede av nedturen! Oppover blir det tungt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om hva som fungerer best da (tenker på opp-ned fjellet)?

Burde jeg kanskje gå på type telemark i stedet for fjellski?

Til såkalte transportetapper ol. har jeg ski som jeg kan bruke til den slags, men

planen var å invistere i et par ordentlige ski jeg kan ha gleden av opp og ned fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke kjøp for tunge ski. Det er håpløst å gå med. Har nettopp prøvd meg på en mindre topptur med mine Dynastar Ledgend (telemark). Disse er, som mange rene telemark- (og alpin-) ski, alt for tunge å gå med. Veldig gøy nedover, men alt for mye jobb opp...

Skulle jeg kjøpt nytt i dag ville valget blitt Åsnes Ingstad fjell med kortfell og Voile 3-pin cable. Under bindingen ville jeg satt 10 mm plater med hælløfter. Å kunne veksle mellom tå- og hælbinding er veldig bra!

http://www.sportsnett.no/katalog?W03&gclid=CJe226Pimp8CFUqF3godzzSqGQ

http://www.oslosportslager.no/produkt/3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lære seg å kjøre telemark er vanskeligere enn å kjøre på randonneski, men så ser jo telemarkkjøring mye kulere ut da ;)

Dersom du ikke har tenkt til å bruke mye tid i skibakken vil jeg anbefale randonneski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.