Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på overseil (tarp)


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Gjest Phaselock

Er på utkikk etter et overseil (tarp) til bruk på kortere turer. Hovedsaklig til å lage en liten gapahuk, eller til å beskytte teltet (eller deler at teltet) når det regner. Men jeg er veldig usikker på hvilken størrelse jeg skal velge. Jeg har sett på 3x2, 3x3 eller 4x3 som aktulle størrelser (Begge veier under 1 kg). Det bør være plass til to personer.

Noen som kan gi noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Phaselock

Prøver å begrense spredningen av utstyr :) Har det meste inne i teltet. Har et 3-mannstelt. Seilet trenger ikke å dekke hele teltet. Det bør også være såpass stort så det er plass til 2 hvis man spenner seilet opp mellom to trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Tror kanskje 3x3 er en bra størrelse. Det er vanskelig å tenke for seg hvordan størrelsen oppleves i vikeligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris tarpen min holder stand enda med sine 3,5x2,5 metre og bare 750gram med 6 barduner montert.

Til prisen er den fin fin, desverre gjør prisen også at det er lett for rølp å bare la den ligge igjen ute i skogen... Har gått på for mange slike forlatte leirer etterhvert :<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde samme vurdering da jeg for 2 år siden skulle ha meg tarp. Magasinet hadde da (og sikkert fortsatt siden dette blir mer og mer populært) 2 versjoner; 3x3m og 3x4m. Det høres kanskje ikke ut som en veldig stor forskjell, men når man regner litt så er den ene på 9m2 og den andre på 12m2. Har du et bad på f.eks. 10m2 så ser du fort hvor stort dette er. Det kan være en god ide å gjøre seg opp en mening av hvor stort areal du skal ha til telt/soveplass og lagerplass/tørkeområde. Uansett... jeg gikk for den største og angrer ikke. Noen ganger regner det mer horisontalt enn andre, og noen ganger er vi flere på tur, og trenger følgelig mere plass. Har også brukt tarpen som le-vegg i sterk vind ved å strekke den, og fortøy, rundt noen trær som var i nærheten. Dermed kunne jeg på behgaelig måte sitte på le-siden og fyre bål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde samme vurdering da jeg for 2 år siden skulle ha meg tarp. Magasinet hadde da (og sikkert fortsatt siden dette blir mer og mer populært) 2 versjoner; 3x3m og 3x4m. Det høres kanskje ikke ut som en veldig stor forskjell, men når man regner litt så er den ene på 9m2 og den andre på 12m2. Har du et bad på f.eks. 10m2 så ser du fort hvor stort dette er. Det kan være en god ide å gjøre seg opp en mening av hvor stort areal du skal ha til telt/soveplass og lagerplass/tørkeområde. Uansett... jeg gikk for den største og angrer ikke. Noen ganger regner det mer horisontalt enn andre, og noen ganger er vi flere på tur, og trenger følgelig mere plass. Har også brukt tarpen som le-vegg i sterk vind ved å strekke den, og fortøy, rundt noen trær som var i nærheten. Dermed kunne jeg på behgaelig måte sitte på le-siden og fyre bål :lol:

Må undertegne dette innlegget. Har kun prøvd 3x4 meteren selv, veier rund 900 gram, og er verdt vært gram. Spes ved tanke på sidelengs regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3x3 fra Magasinet selv. Den er ok til mitt bruk. De hadde ikke 4x3 inn da jeg kjøpte. Hadde kanskje valgt den istedet. Men etter noe bruk ser jeg at 3x3 fungerer. JEg bruker dog en LAvvolight ved siden av og har derfor litt ekstra plass der kontra et telt i samme vektklasse.

Tarp brukes da til å ha noe bagasje under på natta samt sitte under hvis det skulle komme litt regn.

Skulle jeg hatt et bittelite telt hadde jeg nok valgt 4x3 for å få litt mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Takk for alle svar! :shock: Jeg sammenlignet med stueteppet som er er i underkant av 3x2 meter. Fant ut at dette burde holde. Fikk tak i et på 3x2,5 til under hundrelappen. Kommet fram til at jeg ønsker en tarp til korte fisketurer og dagsturer. Da er det ikke så farlig med beskyttelse på sidene. Skal man ha beskyttelse på sidene må man jo bokstavelig talt ha med seg et seil. Holder lenge å ha et "tak" å komme under. Blir nok til at jeg kjøper et større et til å ha med når jeg tar med teltet. 3x4 eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.