Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur Hardangervidda Juli 2010!


Hafstad

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er 5 stk som planlegger fisketur til Hardangervidda i Juli i år.

Dette blir vår første av forhåpentligvis mange turer i årene fremover, og vi søker tips ang hva vi bør/trenger å ha med oss på en sånn tur, og tar gjerne imot innspill ang hvor på hardangervidda vi bør ta oss til, da vi enda ikke har satt oss et konkret mål hvor turen skal gå. Det finnes jo en del alternativer.

Vi ønsker å gå såpass langt at vi ikke må stå i kø for å få fisket.

Turen er er planlagt å gå over 5 dager, der 2 dager er satt av til reise/vandring.

Vi er en variert gjeng der ikke alle er like godt trent, men vi skal alle klare å gå et par mil med sekk på ryggen.

Ang. sekk:

Har noen noen anbefalinger her? Hva MÅ med på en sånn tur?

Vi ønsker å bære så lette sekker som mulig, men ønsker samtidig å ha nok utstyr med oss til at vi skal ha det bra og morro på tur!

Telt/Lavvu:

Har sett at det allerede er en post her som går på telt vs lavvu, men legger dette til her allikevel.

Vi er som sagt 5 mann, og vurderer å gå til innkjøp av en 4-6 manns lavvu. Er denne for liten til 5 voksne menn?

Også..kan en 6 kilos lavvu bæres i hendene samtidig som man har sekk på ryggen? Eller blir dette for slitsomt?

Bør lavoen bæres i sekk i stedenfor?

Mat:

Hva slags mat er best å ha med seg påen 5 dagers tur med tanke på holdbarhet, etc...

Oppdaterer mer etterhvert. Alle innspill vil bli høyt verdsatt!

-Hafstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Også..kan en 6 kilos lavvu bæres i hendene samtidig som man har sekk på ryggen? Eller blir dette for slitsomt?

Bør lavoen bæres i sekk i stedenfor?

Ikke tenk tanken på å bære slikt i hendene!! Bedre å bære tungt på ryggen enn tungt i hendene. Fordel heller vekten av lavvuen ved at en tar stang, en annen tar ytterduk etc. Med fem mann er det intet problem å få til god vektfordeling. Fordel alt av mat og fellesutstyr så likt som mulig så skulle det gå bra.

Om dere vil ha med bagasje inn og fremdeles ha komfortabel plass er 8 manss å anbefale. Prøv å få sett en oppslått så kan dere vurdere.

Angående mat så er ting som havregrøt, potetmos, ris, suppeposer og lignende mye brukt. Så kan dere velge om dere vil ha med tilbehør eller om dere tør stole på fisken. Litt tilbehør er nok ikke å forakte sånn for sikkerhets skyld om dere vil leve så behagelig som mulig. Å leve på spesiallaget turposemat blir en fort lei så vil ikke anbefale å ha det til hvert måltid i hvert fall om dere skulle ha lyst til å prøve sånt. (den er ikke nødvendigvis noe bedre enn annen mat)

La meg ellers ønske en god tur! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda er et ypperlig sted å tilbringe sommeren!

Husk at det kan være vanskelig å finne fyringsved på Hardangervidda (det er også bålforbud om sommeren), så et kokeapparat må medbringes. Vet ikke hva dere har av kokeutstyr, men hvis dere bruker bensin som fyring har jeg erfart at tommelfingerregelen er at det sommerstid går 0,75 dl per mann per dag for matlaging, kaffekoking osv. Hvis dere skal kosefyre i lavvoen ville jeg beregnet mer.

Mange steder på Hardangervidda er det knotete med fiskekort. Selv om man anskaffer et fiskekort fra inatur (inatur.no) som dekker hele Hardangervidda Øst eller Hardangervidda Vest er mange vann private, og krever eget fiskekort (tidvis svært dyrt). Elvefiske kan også være spennende, men det er langt mellom de store ruggene.

Når det gjelder mat foretrekker jeg av vekt- og holdbarhetshensyn å medbringe ulike varianter frysetørket mat, som spes på med den fisken man fanger. Potetmos, ris, poser med fiskesuppe osv kan også medbringes som tilbehør til fisk. Til frokost og lunsj går det i havregrøt og knekkebrød med forskjellig pålegg. En liten lommelerke er også med :wink:

Ellers er det de vanlige "regler" som gjelder for Hardangervidda som alle andre steder: Været kan forandre seg fort, og det kan bli kaldt og surt selv om sommeren. Varme klær, lue og vanter/votter må medbringes.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-6 manns lavvo er veldig knapp til 5 med sekker. Gå for en litt større. Tenk deg et par dager med regn og mye telttid. En 8-manns bør ikke veie mer enn 5-6 kilo for duken. Den får en bære. Så får noen andre ta mer mat eller annet.. Dette fordeler man greit når man er 5. Bunnduk er ikke nødvendig hvis man er nøye med å velge leirplass og kanskje lager ei lita grøft rundt.

Guttetur på hardangervidda er knall! God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange flotte svar :) Plukker opp masse info her som kommer til å komme godt med til turen!

Tar mer enn gjerne imot mer info. Er morro å planlegge og ekstra morro med mange gode tips på veien.

-Hafstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvo er trivelig og sosialt. Men i høyfjellet, og hardangervidda er høyfjellet, kan det bli en utfordring i sterk vind. Jeg har prøvd både lavvo og fjelltelt og ville tatt med telt. Men det er nå meg da. Noen sjanser skal man vel ta.

Hardangervidda er et ypperlig sted å tilbringe sommeren!

Husk at det kan være vanskelig å finne fyringsved på Hardangervidda (det er også bålforbud om sommeren),

??? Jeg trakker på vidda nesten hver sommer, og har aldri møtt noe skilt, eller annen info om at det ikke er lov å fyre bål på vidda. Det gjør jeg nemlig mye. Hvor har du dette fra?

Og når det gjelder bålved, finner jeg alltid det jeg trenger til ett lite fjellbål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? Jeg trakker på vidda nesten hver sommer, og har aldri møtt noe skilt, eller annen info om at det ikke er lov å fyre bål på vidda. Det gjør jeg nemlig mye. Hvor har du dette fra?

Og når det gjelder bålved, finner jeg alltid det jeg trenger til ett lite fjellbål.

Så vidt jeg har forstått gjelder det et generelt bålforbud i hele landet fra 15. april til 15. september. Det er sikkert mange som fyrer et lite bål uansett (meg selv inkludert), men syns det var på sin plass å opplyse om det. Det viktigste er selvsagt å bruke hodet mht hvor man fyrer opp bålet - og at bålplasser kan sette spor i naturen som kanskje ikke alle setter pris på.

Jeg er klar over at det er mulig å finne nok kvist til et lite fjellbål, det var derfor jeg sa det kunne være vanskelig, særlig når det er snakk om 5 karer på tur sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått gjelder det et generelt bålforbud i hele landet fra 15. april til 15. september.

Det gjeld "i eller i nærheten av skogmark". Slik eg har forstått det, gjeld det ikkje på snaufjellet langt frå skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Noen som har anbefalinger på en lavvu?

Har for det meste bare sett Helsport sine. Er disse bra? Hva krever man av en lavvu? Er det forskjell i kvaliteten på ytterduken?

Jeg har selv en Frisport "Andersnatten", og kan ikke klage, men har heller ikke erfaring med så mange andre.

Jeg tror (ut fra min begrensede erfaring) at forskjellen kan være hvor godt duken er sikret mot å få hulle når en fyrer bål inne.

Men hva jeg har erfaring for, er at - alle - bærer med seg for mye på den første turen. Det kan virkelig lønne seg å ta en liten test tur, med fullt utstyr. Jeg kan garantere et det blir en kritisk gjennomgang av "saket og ting" etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda er et ypperlig sted å tilbringe sommeren!

Husk at det kan være vanskelig å finne fyringsved på Hardangervidda (det er også bålforbud om sommeren), så et kokeapparat må medbringes.

Hvor står det at det er bålforbud på Hardangervidda om sommeren? Det har jeg aldri hørt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Tar opp igjen tråden her. Kjøpte ein liten vedovn av ein hyggelig kar her på forumet. Tenkte og ta den med meg til grøndalen på vestvidda og bruka den til å laga mat på dersom mulig, for å spara vekt. Bur i telt eg då. Var der i fjor og men då brukte eg primus og såg ikkje etter om da var noke og brenna, må i tilfelle ha vore vier og muligens litt brake (einer) men er høgt her sikkkert 11-12 hindre meter over havet så da kan ikkje ha vore mykje i såfall.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, can said:

Tar opp igjen tråden her. Kjøpte ein liten vedovn av ein hyggelig kar her på forumet. Tenkte og ta den med meg til grøndalen på vestvidda og bruka den til å laga mat på dersom mulig, for å spara vekt. Bur i telt eg då. Var der i fjor og men då brukte eg primus og såg ikkje etter om da var noke og brenna, må i tilfelle ha vore vier og muligens litt brake (einer) men er høgt her sikkkert 11-12 hindre meter over havet så da kan ikkje ha vore mykje i såfall.

 

 

 

Det finnes brennbart materiale ved grønndalen, men du må litt opp i fjellsidene for å finne det. Når det er sagt har jeg ikke prøvd å ha det som eneste kilde til kokkelering der inne

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.