Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om klær for tur i marka


frank75

Anbefalte innlegg

Hei og godt nyttår :)

Skal begynne å ta opp litt skiturer igjen etter mange mange års fravær.

Blir rundt i løypene her jeg bor i første omgang (follo og Østmarka), så prøve meg på overnatting :)

Husker fra militæret at det ikke gjorde meg noen ting å være ute på skitur eller å sove i telt eller snøhule.

Har greit med undertøy til tur, superundertøy, ullundertøy.

Men lurer på hva som er greit å bruke til yttertøy?

Har en god feltbukse, men denne blir vel litt fort våt og stopper ikke vinden så bra.

Er det greit å kjøpe anorak eller lignende?

Tenker ikke på det råeste utstyret i første omgang i og med at jeg må se om dette er noe for meg igjen.

På forhånd takk

Hilsen Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk i mange år med feltbukse og en rød anorakk i tenårene og frem til jeg fikk råd til å kjøpe meg skallbekledning. Det fungerte ganske greit i forhold til vind, men jeg husker jeg ble våt på dagene med plussgrader og våt snø. Jeg foretrekker skallklær på vinteren, men meningene om det er delte.... Feltbukse og anorakk vil fungere greit til du finner ut om dette er noe for deg igjen, men du kan også kjøpe en membrandress fra f.eks. Magasinet.no. De har dresser til en billig penge. Ser mange har disse dressene, jeg har ingen erfaring med de, annet enn at jeg kjøpte en dress til min datter fra dem når hun var 4 år. Den holdt henne forholdsvis tørr i regnvær, men jeg vet ikke hvor slitesterk den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under marsj:

ullundertøy og vindtett plagg ytterst, feltbuksen kan nok brukes i første omgang.. så lenge det er noelunde minus så vert ikkje ting så fort vått.

har du ein liten sekk med litt kjeks/skjokis, så er det greit å ha med ein tjukk genser, eller dunjakke dersom du har det..(ikkje nødvendig å kjøpe dersom ikke) slik at du har mulighet til å ta pauser uten å stå å fryse.. Kan prøve deg fram med det superundertøyet du har, eg har fått til ein kombinasjon med netting innerst og så ein medium devold-genser som fungerer heilt supert hvertfall ned til -20. Selv med bare ein tynn vindtett jakke ytterst kan eg ta pause på 10 minutter uten å måtte kle på meg..samtidig som det ikje vert for varmt/klamt, under marsj.

dersom du kjøper gore-tex eller tilsvarende som skal vere vanntett,puste,vindtett... så vil du oppleve at i x antall minus slutter de å puste.. og du får ett fint frost lag på innsiden av jakken.. Bommulsplagg har ikkje samme problem, og varmer selv og det er vått.

Prøv deg fram med det du har, så finner du ettehvert ut hva du trenger og hva som funker best for deg.

god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om Magasinet.

Noe slikt du mener med skallbekledning http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10015&prodid=127

Men som du skriver så er det kanskje greit å bruke feltbuksa til jeg har fått prøvd meg en del turer og se om det gir mersmak. Brukte jo feltbukse vinterhalvåret i Harstad og rundt deromkring uten problemer.

Bare kjøpe meg noen gamasjer siden skiskoa er lavere enn militærstøvla vi brukte med natoplankene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jakka ser grei nok ut, behagelig pris i hvertfall. Men den virker litt kort til vinterbruk kanskje, det er godt med en jakke som er såpass lang at den dekker skrittet på vinteren, og så er det greit at det ikke blir åpning mellom bukse og jakke hvis en skal bøye seg ned.

Denne jakken ser noe lengre ut: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=11&prodid=79

Ikke skremmende prisen på en hel dress heller: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10&prodid=2423

Jeg ser at ganske mange har en slik dress, men kvaliteten kan vel ikke måle seg med dyrere Gore-Tex dresser som koster 7-8000 regner jeg med. Men det kan jo være en grei dress og begynne med, så kan du kjøpe dyrere bekledning etterhvert så du finner ut om det er noe for deg. Det var denne Fjellmann jr jeg kjøpte til min datter og den holdt henne tørr i regnvær :)

Kan også nevne at jeg kjøpte dette nettingundertøyet, overdel og underdel i fjorvinter og jeg er ganske førnøyd med det http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10031&prodid=610

Det er sikkert flere her inne på forumet som har gode tips til bekledning, så det kommer sikkert flere gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En test på en av magasinets jakker her, ser de har bukse i samme materiale.

Samme fyren blogger om Akla superundertøy og gir bra karakter iforhold til pris.

Har selv et sett med Akla ulltrøye og bukse da jeg beveger meg noe roligere, og synes kvaliteten er likså god som Devold Multi Sport Man

edit: ser www.jaktogfriluft.no har såkalt supersalg, men mye salg rundt om kring nå, sikkert verd å kikke litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en liten tur i går på rundt 1 mil. Var vel mellom -16 til -20. Hadde superundertøy, ullmax og feltbukse. Der ble det ikke mye fuktighet. På overkroppen var det god gammeldags helsetrøye, superunder, ullmax og en stormbergjakke jeg fant. Lurer på om det kan være noe shoftshell, skal sjekkes ut. Men her ble jeg ganske fuktig på armer og rygg.

Ellers var det deilig å gå på ski igjen 8).

Bare få smurt riktig nu så ikke skia er så bakglatte, da blir det enda bedre.

Og dette kjennes bra ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.