Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellstøvel


orre

Anbefalte innlegg

Trenger gode råd til nye fjellstøvler. Ettersom både rygg og knær har sett sine beste dager på denne kroppen legger jeg stor vekt på komfort. Vil ha noen lette støvler.

Fyr løs med gode råd :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har problemer med anklene og du ikke skal bære tung sekk i ur vil jeg anbefale deg å prøve et par vantette joggesko.

Tror nike har en del modeller beregnet på løping i terreng som har god såle og en demping som rygg og knær setter pris på.

For litt mer støtte bruker jeg et par montrail hardrock mid.

http://montrail.com/Product.aspx?prod=149&cat=150&top=1

De gir nok støtte for det aller meste.

Hvis du vil ha litt mer støtte og stivere såle kan du også evt kikke på montrail helium

http://montrail.com/Product.aspx?prod=122&cat=120&top=1

Det finnes masse av denne typen støvler, så det burde være mulig å finne noe som passer bra på foten.

Min egen erfaring er at det sjelden jeg bruker mine gamle lærstøvler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par med Scarpa ZG40 i sommer, for å ha til litt lettere turer. Disse har en del lavere vekt enn de "tradisjonelle" lærstøvlene, men har god torsjonsstivhet i sålen og kan sees som en "fullverdig" fjellstøvel. Veldig behagelig "terskel" i sålen. Nubuck lær m/GT membran.

Denne støvlen har litt smalere fot, enn f.eks. Crispi Besseggen (som det kan være greit å referere til, fordi den finnes "over alt". :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asolo Fugitive er en god lettstøvel. Pløsen på Montrail Helium gnager litt (jeg har den selv). Derfor har Sportsnett ofte salg til halv pris på denne.

Jeg vil anbefale å kjøpe innleggsåler. Sportsnett har et godt utvalg av støvler, og en kan bestille time med ortioped der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sole-såler varmer du opp selv hjemme i stekovnen, står instruksjoner på pakningen om hvordan du går fram.

Jeg har brukt et par varmebehandlede samt et par som jeg puttet rett i støvlene uten varmebehandling. Nå er jeg såpass varm på føttene at resultatet blir forsåvidt det samme, det tar bare litt lengre tid før sålene føles som en del av foten dersom man ikke varmebehandler de.

Kan absolutt anbefale Sole-sålene.

I likhet med thpaulsen kan jeg anbefale Scarpa Ladakh, har brukt støvelen sommer som vinter i snart to sesonger og et strålende fornøyd med passform, vekt, komfort og kvalitet. Velger ofte Ladakh'en istedet for andre støvelpar til div. turer.

Dog er det ikke sikkert at denne støvelen vil passe dine føtter, prøv derfor forskjellige støvler fra anerkjente produsenter i en 2-3 butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskern skrev:

Hei.

Har to par Scarpa Ladakh, en med og en uten GTX membran. Har aldri hatt bedre sko. Liker GTX utgaven best. Har nok med stoffet inne i skoen å gjøre. den uten membran har skinn på innersiden. Anbefales på det sterkeste.

Scarpaen med membran er slitt ut. Det er sålen som er slitt ned, har blitt glatt. Jeg kjøpte et nytt par sko nå før jul. Da kjøpte jeg Crispi Skarven. Angrer litt på det siden jeg er så fornøyd med Scarpaen. Uansett, jeg tror Skarven er av samme kaliber. Kanskje du også burde se litt på den.

lars

Dette skrev jeg for nesten et år tilbake. Nå er Crispi Skarven skikkelig testet. Bildet har snudd seg litt for nå foretrekker jeg Crispi Skarven fremfor Scarpa Ladakh. Dette har med sålen (Vibram® Super Grip) og dens faktisk supre egenskaper på fuktig/vått fjell, å gjøre.

Nå vil jeg si at jeg ikke har hatt bedre sko enn Skarven... , men tror at gummieringen på Ladakhen er bedre. Uansett; det er med sko som med alt annet personlig utstyr - det er akkurat det - personlig - og man må finne de skoene som passer seg selv best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.