Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur til Stølsmaradalstind


omn

Anbefalte innlegg

Fyrste helgi etter Påske 2009.
Tom, Magne og eg gjekk frå Hjelle fredag kveld. Tunge sekker med både stegjern, øks, truger, ski og staver.
Me har tilsyn med Årdal Turlag sine restaurerte sel på Gravdalen, så me hadde med oss litt forsyningar også; lampeolje og gass m.m.
Her har me gått mange gonger, både sommar og vinter, så vegen opp lia mellom Avdalen og Gravdalen, kjenner me like godt som den berømte bukselomma.
Været er det aller beste, stille og klårt, så me kjenner alt i kveld litt forventningar til skituren i morgon.
Men i kveld lyt skia bli på sekken, for opp gjennom skogen til fjells, er det truger som gjeld om vinteren.
Til tross for tung bør, gjer me unna turen frå sivilisasjonen til stølen på to og ein halv time.
Så er det å hente vatn, fyre i ovnen og lage mat til kvelds. Litt småskrøning og godt drikke før me kryp til sengs i varmt og godt sel.
Laurdag morgon, strålande vær, tidleg opp, lage mat og smørje niste.
Me er klar med ski på beina kl 08.00.
Skogen kryp oppover også i dette området, så fyrste delen av turen oppover mot Gravdalsryggen, går i fjellbjørkeskog.
Det er knallhard skare, så me tek like godt av skia igjen, og går til fots, med skia på aksla, opp til ytterst på Gravdalsnosi.
Her tek me fyrste rast og kosar oss med utsynet tvers over Utladalen mot 'morki og tindene der inne.
Her får me einaste "uhellet" på turen. Tom mister eine drikkeflaska si, og sjølv om han er ledig som ein katt ;-), greier han sjølvsagt ikkje å få tak i den....Den seila nok heilt nedatt....
Vidare herifrå er det snaufjell og fint å labbe innover på ski.
Utsynet på denne skituren, på ein godværsdag som dette, kan måla seg med det meste.
Me ser so godt som heile Vestjotunheimen, med dalar og tinder heile turen. Me går faktisk midt oppi det...
Neste skikkelege rast blir på 1700. Det er fint å sitte her oppe i slikt vær. Ikkje eit vindpust.
Under oss på eine sida er Gravdalen. På andre sida Isvatnet, og eit steinkast lenger bort, Stølsmaradalen.
Stølsmaradalsryggen og Gravdalsryggen går saman her inne.
Men me skal opp på tinden i dag, og då kan me ikkje kose vekk heile dagen her.
Innunder vetle tinden, set me att skia, og tek på stegjern i tilfelle det er isete lenger oppe.
På vegen oppover ser me skispor, så for folk med gode ski og ferdigheiter, er nok dette ein skitur, heilt til topps.
Men slike ferdigheiter har ikkje me....
Me går opp på vetle tinden fyrst. Deretter går me bort på Store. Eg får gå fyrst (takk skal de ha karar), sidan eg har gjort to framstøyt mot denne toppen tidlegare, men måtta snu.
Her må ein vera merksam på utoverhengande snøskavl langs heile kanten mot stølsmaradalen. Ikkje gå for nær kanten....
God rast på toppen. Me ser to personar på veg oppover breen på Store Riingstind. Dei har også valgt seg ein god dag for ein fjelltur....
Det blir mange djupe magadrag før me vender nasen nedover igjen. Me er midt i eit område som kan ta pusten frå folk som veit å sette pris på slike opplevingar.
Returen er berre kos. Slake bakkar utover heile ryggen.
Til slutt er det å baska seg ned gjennom fjellbjørkeskogen til stølen på Gravdalen. No so seint på dagen, er det ikkje skare lenger.
Snarare tvert imot....
Men me kjem ned med alle ski og stavar inntakt.
No ventar luksusen i selet. Turre klede, varm mat.... og ein triveleg kveld med mykje å snakke om.
Søndagen skjær me litt ved, kløyver og legg opp, før me returnerer til bygda i kveldingen.

Denne skituren anbefaler eg varmt. Både på grunn av skituren, og på grunn av fine buforhold på Gravdalen.
Ein treng ikkje bruke heile helga (men det er no finast synest eg:)). Etter skituren kan ein fint returnere ned til bygda samme kveld.
Eller ein kan, i staden for å gå tilbake på Gravdalsryggen, gå ut Riingsdalen til Turtagrø.

post-7264-133474672099_thumb.jpg

post-7264-133474672136_thumb.jpg

post-7264-133474672171_thumb.jpg

post-7264-133474672205_thumb.jpg

post-7264-133474672218_thumb.jpg

post-7264-133474672253_thumb.jpg

post-7264-133474672291_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vakkert! ;-);)

Denne rapporten tok jo pusten fra meg også, området du var i er definitivt en plass fjellfanter ikke glemmer! Var her for noen uker siden, men da i dalen/fjellryggen lenger nord https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19145

Vet du forresten om renna mellom 1787 og Vetle Stølsmaradalstind er mulig å renne på ski? Eller er det hamre der også som i renna sør for Søre Midtmaradalstind? :-)

Takk for en fin rapport, godt å tenke på at vi har en varmere tid i vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravdalen er en perle, men jeg har bare vært der på sommeren, så det mangler en viktig årstid for meg der bortpå.

Turen tel fjells såg knall ut. Men som det ble nevnt, pass på hengeskavler. Vi har hatt noen unødvendige ulykker med skalvbrekk de siste vintrene, så pass på dere selv! Et triks er å unngå å gå lengre ut enn det er stein oppe på eggene, for da vet du at du står på moder jord.

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

moro med respons.

500fjell: Eg likte veldig godt turrapporten din frå Midtmaradalsryggen. Om det går an å aka ned renna, må du vurdere. Eg veit at nokre vil gjera det, så det er nok mogeleg, men eg vil ikkje. Eg legg ved eit vinterbilete som eg tok frå Kyrvassnosi for eit par år sidan. Håpar det kan vera til hjelp. Velkommen i Gravdalen.

Bjarne: Gravdalen er ubetjent. Det er nok berre tilfeldig om du kan finne litt mat som er etterlatt der oppe. Men det er ellers godt utstyrt med kjøkkenutstyr og vedfyring. Sengene er det dyner i, så lakenpose rekk lenge. Velkommen i Gravdalen.

Kristian: Du har heilt rett. Du manglar ei viktig årstid der oppe :shock: Velkommen igjen !

post-7264-133474672324_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

moro med respons.

Bjarne: Gravdalen er ubetjent. Det er nok berre tilfeldig om du kan finne litt mat som er etterlatt der oppe. Men det er ellers godt utstyrt med kjøkkenutstyr og vedfyring. Sengene er det dyner i, så lakenpose rekk lenge. Velkommen i Gravdalen.

Takk for opplysning omn. Det er jo spørs om turen blir til noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette området er ganske bukselommete for meg også, det er jo sjølveste gromturen min fra studietida. :lol:

Med unntak av at jeg lå i telt i Gravdalen en eller annen gang i mai 5 år på rad istedetfor på stølen så var jo min tradisjonsrute identisk med deres. Alltid hele Gravdalsryggen fram til foten av tinden, og med unntak av første gangen alltid oppom Vesle Stølsmaradalstind først.

Det er et ensomt område å vandre i, og med få unntak et kjempeskiterreng. Men jeg glemte av og til at det er såpass mye opp og ned på Gravdalsryggen at man får enkelte tøffe motbakker på returen også, og de er man ikke innstilt på da. Husker hvor fantastisk det var å komme til teltet i Gravdalen i halvmørket.

Stølsmaradalstind har utsiktsmessig blitt overgått kun av noen få utvalgte topper for meg, to av de i Hurrungane og et par andre i Øst-Jotunheimen, kanskje litt under tvil for de østligstes vedkommende. Men toppen sjøl har jeg fått et såpass spesielt forhold til at jeg alltid kommer til å regne den som "min egen", og det vil alltid føles som å komme hjem når jeg kommer dit igjen. Og utseendemessig varierer den fra snill og middelmådig til ekstremt elegant og original alt etter hvor man ser den fra. Sett fra Stølsmaradalsbreen kan jo synet av den gi assosiasjoner til Dronning Mauds land, kanskje i en ørliten avrunda versjon, men likefullt. Fra de to tøffeste sidene er toppen en av Jotunheimens vakreste synes jeg! Savner den enormt etter et par års fravær, i år er det på tide med ny tur til kjæresten min. ;)

Gravdalen i vårprakt er jo også litt av et syn! Savner dette området som jeg var i såpass mange ganger før 2k-samlinga tok såpass overhånd sånn relativt sett at jeg bytta det ut med stadig nye områder i Jotunheimen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det! 2k-samlinga har fått grepet på meg, så det er ingen vei tilbake. :D Men jeg har god tid, alle toppene skal bestiges i godvær, og mange områder uten 2k kan besøkes med den største selvfølge i mellomtida.

Hvis ting går som jeg håper i år så blir det to turer til Stølsmaradalstind. Den mest realistiske går på våren. Da håper jeg å få med min skaukompis hjemmefra og grønlandshuskytispa hans, på tide å introdusere 2k-livet for dem. Den andre og minst realistiske planen er å gjøre som 500fjell og askogvoll og dra på førjulstur til Stølsmaradalen, men da bytte ut Midtmaradalstind med Stølsmaradalstind. Spørsmålet da er hva slags bre som faktisk ligger i en senkning et sted på Stølsmaradalsryggen. Ser ikke helt lett å komme utenom.

Gravdalen er et paradis på jord om våren. Har rusla den inn i nesten hele dens lengde for å komme meg så langt opp mot Søre Austabotntind som mulig, selvsagt med stopp rett før klyvinga tar til. Håper å løse dette senere sammen med kompetent følge. Men Gravdalen i seg sjøl var en stor forelskelse ved disse anledningene. Grønn, brei og idyllisk med klukkende småbekker over alt og noen av landets råeste tinder som bakteppe. Jeg mista forresten ei saftflaske i en flomstor bekk der våren 2004, den forsvant i stor hastighet under ei snøbru, så det er flere som kan være slepphendte på tur. ;)

Jeg tenker at taxidama i Øvre Årdal må lure på hvor det har blitt av han originalen som kom tilbake hver høst og vår for å gå i området rundt Utladalen i perioden 1999-2005. Ingen andre hadde fått henne til å måtte feste ski på biltaket. Etter at boka Hvite Drømmer kom ut ser det ut til at hun har stifta bekjentskap med flere originaler med ski såvidt jeg forstår av et lite kapittel der. :lol:

Regner iallfall med at det stort sett er samme drosjesjåføren der, de to første åra kunne det være andre, men etterpå var det alltid samme dama, og hun trakk godt på smilebåndet hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ting går som jeg håper i år så blir det to turer til Stølsmaradalstind. Den mest realistiske går på våren. Da håper jeg å få med min skaukompis hjemmefra og grønlandshuskytispa hans, på tide å introdusere 2k-livet for dem. Den andre og minst realistiske planen er å gjøre som 500fjell og askogvoll og dra på førjulstur til Stølsmaradalen, men da bytte ut Midtmaradalstind med Stølsmaradalstind. Spørsmålet da er hva slags bre som faktisk ligger i en senkning et sted på Stølsmaradalsryggen. Ser ikke helt lett å komme utenom.

Ridingsskardet har jeg gått flere ganger. Viss det er den vesle breen NNV for Isvatnet (1406m) på Stølsmaradalsryggen, kan jeg bidra med litt opplysning:

Det er på toppen av breen en går, som er breens firn områte. Har aldri sett noen sprekk dér, og vil etter beste overbevisning mi betegne krysningen som sikker :lol:

Det er i øvrig noen gl. varder på på Stølsmaradalsryggen som viser vei til innsteget på den vesle breen, og på 2cm-kartet er ruta stiplet inn.

post-258-133474672731_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte opplysning fra Bjarne.

Langs Stølsmaradalsryggen må den vesle breen kryssast.

Langs Gravdalsryggen slepp du det.

Førjuls- / Romjulstur på Gravdalsryggen, med Stlsmaradalstind som mål, og stølen på Gravdalen som base,

høyrest ut som eit glimrande prosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninger til både Bjarne og omn!

Var den breen jeg mente ja. Har lyst til å gå på tinden via Stølsmaradalsryggen også, har jo aldri gjort det før.

Men en juletur er nok best via Gravdalsryggen, man kan jo eliminere alt av skredfare om en velger den ruta trur jeg.

Regner med at man bare henvender seg til Årdal Turlag for nøkkel til selet i Gravdalen? Dette bare må jeg få til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.