Gå til innhold
  • Bli medlem

kanotur i sør?


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Er bosatt i Lyngdal, helt sør i vårt vidstrakte land. Er fristet av tanken på å skaffe meg en Ally. Har ikke problemer med lagring, men ser mulighetene kan bli mange hvis noe bæring blir mulig. Men er det noen ruter; elver(rolige) og vann hvor det går å legge en noe lengre kanotur.

Om ikke ruta er i den sørlige delen, men en rute verdt å nevne hører jeg gjerne etter. Greit om en kan si hvor lang tid en har brukt på ruta, noe jeg kan forholde meg til. Hvor mange bæringer, grunne eller dype elver, fiske muligheter. Mye stryk osv.

Er svært glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fin rute er å padle fra Øyuvsvatn i Valle vesthei og sørover mot Ljosland via Monsvatn og Gaukhei. Noen bæringer, men ikke lengre enn at det går.

Padlet en variant av denne ruta sommeren 09. Da startet vi ved Håhellervatn, bærte motstrøms opp til sandvatn og videre på Monsvatn. Lykke til! Etter jeg kjøpte meg Ally blir det fort bare padling på sommeren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin padletur jeg enda ikke har fått gjenomført... :-)

Start ved Tjønnefoss i Telemark (rett etter kommunegrensa fra Aust-Agder).

Her kan du padle ett flott vann (Kjørull) og så en bitte liten bæring over til enda et flott vann (Stokksvatn).

Når du kommer til enden av Stokksvatn følger du bekken (og veien) ned til Nidelva.

Herfra kan du følge Nidelva sin flotte rute helt til den renner ut i sjøen.

Denne strekningen har mangne flotte områder for overnatting og du kan greit bruke mange dager på turen.

Noen små bæringer er det. Men med en Ally er det ingen problem :)

post-5513-133474671717_thumb.jpg

post-5513-13347467173_thumb.jpg

post-5513-133474671743_thumb.jpg

post-5513-133474672073_thumb.jpg

post-5513-133474672084_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Utemannen skrev:

:)

Start ved Tjønnefoss i Telemark (rett etter kommunegrensa fra Aust-Agder).

Her kan du padle ett flott vann (Kjørull) og så en bitte liten bæring over til enda et flott vann (Stokksvatn).

Når du kommer til enden av Stokksvatn følger du bekken (og veien) ned til Nidelva.

Herfra kan du følge Nidelva sin flotte rute helt til den renner ut i sjøen.

:)

Hvordan vil det være å starte i Fyresdal og padle / bære ut Fyresdalsåna til Haugsjåsund, deretter oppstrøms til Kjørull og så følge den beskrevne ruta ut Nidelva??

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Utemannen skrev:

:)

Start ved Tjønnefoss i Telemark (rett etter kommunegrensa fra Aust-Agder).

Her kan du padle ett flott vann (Kjørull) og så en bitte liten bæring over til enda et flott vann (Stokksvatn).

Når du kommer til enden av Stokksvatn følger du bekken (og veien) ned til Nidelva.

Herfra kan du følge Nidelva sin flotte rute helt til den renner ut i sjøen.

:)

Hvordan vil det være å starte i Fyresdal og padle / bære ut Fyresdalsåna til Haugsjåsund, deretter oppstrøms til Kjørull og så følge den beskrevne ruta ut Nidelva??

Eirik

Det burde gå greit med noen beringer. Da passerer man Norges fineste naturlige badeland (v/Reinfossen), så det kan anbefales! se link for mer info/bilder 8)

http://www.nissedal.kommune.no/sitecore/content/Nissedal/Internett/Under%20toppmeny/Turistinformasjon/Attraksjonar/Jettegrytene/bilde.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mange av turforslagene i Rogaland er helt OK padleturer, men flere av dem går i umiddelbar nærhet til folk og fe.

Hvis man først har kjøpt en Ally og er ute etter mer enn dagsturer, ville jeg helt klart gått for forslagene som nevnes i Setesdalsheiene og Telemark.

Helt klart mye finere padling og ikke minst finere natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av turforslagene i Rogaland er helt OK padleturer, men flere av dem går i umiddelbar nærhet til folk og fe.

Hvis man først har kjøpt en Ally og er ute etter mer enn dagsturer, ville jeg helt klart gått for forslagene som nevnes i Setesdalsheiene og Telemark.

Helt klart mye finere padling og ikke minst finere natur.

Helt enig. Setesdalsheiene er flott. I en annen tråd skrev jeg følgende.

Hei. Ikke akkurat noen nasjonalpark, men Setesdal vesthei er flott. Ta f.eks. utgangspunkt i Store Urevatn i Bykle. Du kjøre opp til > 1100 moh (UTM 32: Nord 6590859 Øst 39472). Kanoen kan sjøsettes fra bilen, og med litt bæring innimellom kan man holde det gående i mange dager. Fin fisk vil nok hefte deg litt. :)

Her får man stort sett være i fred (kanksje inntil nå?) :roll:

Lars

Et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.