Gå til innhold
  • Bli medlem

optimal bukse til allround vinterbruk


hertzen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har dere noen tips på bukse til vinterbruk?

Jeg er på søken etter en ytterbukse til ski/teltturer på fjellet vinterstid.

Har sett på Changabang Gore-Tex Pro Shell bukse på sportslageret, er det noen som har erfaring med denne?

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-changabang-gore-tex-pro-shell-bukse-herre-0910-19214.aspx

Er altid redd for at buksene ikke er robuste nok, og det blir hull i sømmer etc. etter en del turer.

På forhånd takk for tips og anbefalninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fleste bukser skal tåle en del trøkk. Pro-shell skal hvertfall tåle en del trøkk, så vil ikke være redd for at de ikke skal tåle normal bruk. Ift vinter kan det være greit at buksa er forsterket på utsatte plasser, feks innsiden av føtter med ski/stålkanter/skare etc.

Saken med vinter er at bomull er tingen. Puster bedre generelt, og i kulde vil ikke svette fryse på innsiden. Vært 3 dager i romjula på skitur med proshell jakka mi - var tynt lag med rim på mest utsatte svettbare områder. Luftet lite pga redd for å bli syk, så kunne nok unngått dette med bedre lufting. Svetter jo ikke like mye på beina.

Du kan jo sjekke ut Fjellreven g1000. Har selv Bergans skogshorn, samme som breheim, som jeg bruker på vinterstid med gode erfaringer.

Tenker selv på å kjøpe meg ny bukse da min bergans anatomic begynner å bli slitt. Sett på Norrøna falketind og arcteryc theta sv og Beta AR pro-shell. Ender vel på theta. Tenkt som helårsbukse, foruten de varmeste dagene. Vil anbefale deg å sjekke ut theta sv. Har prøvd den i butikk og virker som ei knall bukse.

En annen ting du må vurdere, er om du vil ha ei bukse som er varm i utgangspunktet siden du refr. primært til vinterbruk. Ei skallbukse stenger ute vær og vind, men varmer ikke. Tenker du å bruke ull/fleece under for varme? Vil være en fordel for da kan buksa brukes året rundt.

Hvis du har pengsjit nok og ønsker å bruke pengene på ei bra bukse som tåler juling og varer lenge - vil ME buksa og andre alternativer i den prisklassen gjøre jobben - men som nevnt over, det finnes andre rimeligere alt. som vil gjøre jobben vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt sansen for ME. Men i dette tilfellet er jeg litt i stuss... Hva er greia med at åpningen i front ike går helt opp. For meg ser det ut som det kan bli mye banning og helvete når buksa skal av og på, spesiellt i telt/snøhule. For meg er komfortabel/enkel på og avkledning alfa og omega. Jeg hater å bruke energi på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.