Gå til innhold
  • Bli medlem

Senja på langs


Zabla

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Planlegger tur med telt på Senja. Har lenge hatt lyst på en drøy uke i Nordnorsk terreng, og har hørt mye bra om Senja (bor i Oslo). Trenger derfor noen tips fra folk som har vært der! - Veldig hyggelig om noen kan bidra med noen setninger om terreng, tips til løype osv. Finnes det fiskekort for hele øya, eller må man ha for de plassene man skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Bor på Senja, og er vel rimelig godt kjent. Har aldri gått hele øya på langs non-stop, men anbefaler lett å bruke en uke her. For å svare på det enkle først: Mye av øya er statsgrunn, og hvis du har statskort klarer du deg bra. Du finner kart på inatur.no (tror jeg) som viser hvor det er statsgrunn. Når tenker du å gå? Vinter eller sommer? Hva vil du ha? Bratte fjell eller rolige daler? Den merkede løypen unngår de mest alpine delene (følger for en stor del dalførene), men hvis du har en uke på deg har du og god tid til avstikkere på topper langs løypa. Den merkede løypen står i kartet, og du kan sikkert finne mer info på Senja Turlags sider. Uansett; Det første du bør gjøre er å få tak i Ugland ITs nyutgitte turkart for Senja (2 blad), med utgangspunkt i det kan man planlegge mye. Hvis du i tillegg skaffer deg Senja Rutebils rutetabeller er det mulig å komme seg til de fleste utgangspunkt kollektivt med utgangspunkt på Finnsnes. Terrenget er svært variert, ytterst på øya er det temmelig alpint, mens de indre deler har roligere terreng. Ur-furuskogen i Ånderdalen er et must å få med seg. Hvis du har spørsmål må du gjerne sende en PM.

Lykke til og god tur!

Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt og bra svar Halvor! Glemte å få med meg at det dreier seg om sommer-tur. Nå er den bedre halvdelen min ikke særlig enkel å få med seg på de høyeste toppene, så en liten solo-avstikker høres ut som en super idé. Har allerede fått tak i kartene, men som alltid er det ikke så enkelt å vite hvordan terrenget er i virkeligheten. og i hver fall ikke fisket, hehe. Planen er å parkere bilen et sted, og ta bussen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommern er en fin tid. I juni er det fremdeles mye snø i høyden og de høyest liggende vannene har gjerne is, men juli, august og september er fine måneder. De aller fleste vann har fisk. Det er en hel del lakseførende vassdrag, og der er det ikke uvanlig med kontroll. Ellers er oppsynet sjeldent å se. Jeg er på jobb og har ikke kartet med meg, men så lenge ikke høydekotene ligger alt for tett er det stort sett greit å ta seg frem. De fleste bekkene og elvene lar seg vade rimelig greit - selvfølgelig avhengig av vær og snøsmelting. Jeg ville satt bilen på Finnsnes, derfra går det buss i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips om bøker og linker som kan være til nytte(?):

"PÅ TUR I TROMS". Høsten 2006. Fin bok fra Troms Turlag som beskriver turområder og turer i hele Troms. Både sommer og vinterturer. De mest populære områdene er beskrevet detaljert, feks: Reisadalen, Lyngen, Indre Troms fra Kilpis til Bjørnefjell, SENJA og Ringvassøya. Fine bilder og kart.

ISBN 978-82-990884-1-1.

Senjaboka er skrevet av Ronny Trælvik.

Beskriver IKKE fjellturer på Senja, men er en presentasjon av ALLE befolkede steder på Senja.

Se http://www.t-media.no/subdet9.htm

Du har kanskje tenkt å besøkte Senja's høyeste fjell?

Her er min turbskrivelse fra et besøk der:

http://www.ryggsekk.net/turer/breitinden-6aug07/breitinden.htm

Her finns flere beskrivelser av kysten på Senja:

http://turliv.no/senja/turmalsenja.html

Se også www.senjafoto.no og

http://gallery.senjafoto.no/#home

Lykke til med turen!

Hilsen ja hugo s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.