Gå til innhold
  • Bli medlem

Det store valget.. Dovre, finnskogen eller recon dress?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Hvilken skal jeg velge? Fikk den jeg vil til jul nå men valget måtte jeg gjøre selv.

Har lenge siklet etter en jaktdress til bruk både til turer og til litt jakt, har aldri hatt en skikkelig tur-dress.

Tror ikke jeg kommer til å drive så mye smygjakt første årene, men litt rype blir det nok. Ellers liker jeg lange turer i alt slags ruskevær..

Om du fikk velge en av disse uansett pris, og du vil ha en som er slitesterk holder bra på varmen i om høsten og vinteren samt tåler en skikkelig spylerslange av et regnvær.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dovre eller Recon, etter smak og behag. Finnskogen er uansett ikke lydløs; den er lydsvak. Hvis du noen gang skal på smygjakt, er det uansett vadmel som gjelder. Recon skal være det lille hakket mer slitesterk, men jeg droppet den pga det noe mer militære snittet (magasinlommer etc. ) Det estetiske er også viktig, vettu......

Villreinjegere foretrekker visst også dovre fordi Recon har for mørk farge. -Man blir alt for synlig i høyfjellet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon er også tung, om du har en XXL butikk i nærheten av deg burde du også vurdert deres spesialsydde modell fra Norrøna, Vassfaret. Den er sydd i samme slitesterke stoff som Recon men unyttige detaljer som magasinlommer er fjernet, og man sitter igjen med en dress i samme utsnitt og design som Norrøna Forelhogna. Denne passer utmerket til høyfjellsjakt og jeg har brukt i flere sesonger, dog har jeg Paclite versjonen med børstet overflate og selv om den er mer slitesterk enn andre paclite alternativer på markedet ville jeg holdt en knapp på Vassfaret modellen med reconstoffet dersom skogsjakt ikke er særlig aktuelt med det første. Man smyger jo også på storfuglen.

Når det gjelder Finnskogen synes jeg denne bråker en del mer enn Bergans Pasvik II, svisj svisj svisj sier det når jeg smyger, og denne er også tung og børstet, den trekker altså til seg vann og blir tyngre etterhvert som det regner, og ikke minst tar den lenger tid å tørke målt opp mot Vassfaret, Recon og Dovre.

Nå husker jeg ikke hvordan Dovre er i farta, den dressen har jeg ikke erfaring med men er den ikke laget i noe lignende materiale som Recon? Isåfall burde du bare gjøre deg opp en mening hvorvidt du vil ha jaktsekk med eller ei og om du har behov for alle lommene på Recon, så har vi selvsagt også passform... En tur innom forskjellige butikker er jo obligatorisk :x

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dovredressen, har brukt den til variert friluftsliv og rypejekt i tre år. Jeg har ikke prøvd noen av de andre dressene, så jeg kan ikke komme med noen sammenligning av de, men jeg kan dele litt av mine erfaringer med Dovre. Jeg er meget godt fornøyd med dressen, den har god passform, har vist seg å være slitesterk. Vanntettheten er også bra ennå, etter 3 års bruk. Den er ikke lydløs, men stoffet blir mykere og mer lydsvak etter noen runder i vaskemaskinen, det er faktisk stor forskjell fra når dressen er ny.

Jeg satt akkurat og leste Villmarksliv sin test av dressen på nett, legger ved linken til testen: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article340458.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon er også tung, om du har en XXL butikk i nærheten av deg burde du også vurdert deres spesialsydde modell fra Norrøna, Vassfaret. Den er sydd i samme slitesterke stoff som Recon men unyttige detaljer som magasinlommer er fjernet, og man sitter igjen med en dress i samme utsnitt og design som Norrøna Forelhogna. Denne passer utmerket til høyfjellsjakt og jeg har brukt i flere sesonger, dog har jeg Paclite versjonen med børstet overflate og selv om den er mer slitesterk enn andre paclite alternativer på markedet ville jeg holdt en knapp på Vassfaret modellen med reconstoffet dersom skogsjakt ikke er særlig aktuelt med det første. Man smyger jo også på storfuglen.

Når det gjelder Finnskogen synes jeg denne bråker en del mer enn Bergans Pasvik II, svisj svisj svisj sier det når jeg smyger, og denne er også tung og børstet, den trekker altså til seg vann og blir tyngre etterhvert som det regner, og ikke minst tar den lenger tid å tørke målt opp mot Vassfaret, Recon og Dovre.

Nå husker jeg ikke hvordan Dovre er i farta, den dressen har jeg ikke erfaring med men er den ikke laget i noe lignende materiale som Recon? Isåfall burde du bare gjøre deg opp en mening hvorvidt du vil ha jaktsekk med eller ei og om du har behov for alle lommene på Recon, så har vi selvsagt også passform... En tur innom forskjellige butikker er jo obligatorisk :wink:

Lykke til!

Altså, tynne overtrekks dresser og paclite regndress lignende typer som revner når jeg ser på en busk er uaktuelt. Jeg velger kun mellom finnskogen, dovre og recon. Bergans står jeg pent og pyntelig over etter at flere personer har meid ned merket + kvalitet.

Så i et forsøk på å ta ut essensen av svaret ditt så mener du:

**Finnskogen bråker og trekker til seg mye vann og blir tung når det regner. Mye tyngre enn recon og dovre.

***Om man skal ha med jaktsekk er viktig for dressvalget, men du siker ikke hvorfor, har kanskje noe med lommer å gjøre?

****Prøv dressene og vurder passform og om du har behov for lommene.

Stemmer?

Takktakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelhogna pacliten min har ikke revnet på noen busker, det måtte skarpe steiner til og likevel er det bare en skramme i kneet, jeg har ødelagt 3 lags Pro-Shell på nøyaktig samme måte så Norrønas jaktdress paclite må jeg få skryte for å være bedre enn andre paclite dresser på slitestyrke. Det er jo tross alt yttermaterialet og ikke membranen som avgjør slitestyrke mot busker... Siden slitestyrke er så viktig, kan jeg jo nevne i farta at ytterstoffet i Finnskogen ikke oppleves som særlig slitesterkt. Det virker som om det er børstet mikrofiber og ikke hardt rip-stop nylon som i mange andre dresser, men denne dressen er relativt ny i mitt skap og bare brukt på noen turer- alt jeg vet om den er at den er vanntett, grønn og tung så langt :D

Men det var ikke PacLite jeg ville sympatisere for ditt bruk, det var Norrøna Vassfaret dressen, den mener jeg nemlig at er laget i det samme materialet som Norrøna Recon! Men uten alle militærlommene og krimskramset. Med en jaktsekk er man jo ikke like avhengig av å ha ett virrvarr av lommer, og som jeg forstod på dine beskrivelser er det ikke ett stort jaktlag med radiolommer, lommelerke og tørket kjøtt på post du skulle ha, men å traske i høyfjellet etter rypa og ta noen lange skogsturer i ny og ne?

Personlig foretrekker jeg det lett og ledig i fjellet, man trasker gjerne langt og da tenker jeg Vassfaret for vektas skyld er ideelt kanskje også for deg, men dette er personlige preferanser og nettopp derfor prøvde jeg å unngå en bombastisk anbefaling for deg, vi to er jo ikke like! :) Og da avsluttet jeg med en anbefaling om å prøve alle på for å finne ut av dine nøyaktige behover. Noen elsker jo simpelthen ett hav av lommer, men jeg gjør det ikke, jeg har jo sekken min og den blir ukomfortabel å ha på med jakkelommene fulle. Faktisk er Finnskogen litt ubehagelig med tomme lommene også, på grunn av mengden med stoff som krøller seg under hoftebeltet, den har mange lommer :P

Prøv deg frem med forskjellige situasjoner i butikken, jeg har iallefall forsøkt å skissere opp styrker og svakheter ved praktisk bruk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Finnskogen og Recon.

Recon er helt klart den beste av de to på høyfjellet. Og jeg foretrekker den også om det regner veldig mye. Men den nye modellen mangler radiolomme, og den savner jeg veldig. Dessuten bråken den betydelig mye mer enn Finnskogen, men oppleves som en del mer slitesterk. Hetten på Recon er fantastisk...og tilsvarende elendig på Finnskogen.

For småturer/dagsturer bruker jeg stort sett Finnskogen. På meg har denne et noe bedre snitt, samt at den er veldig myk og behagelig å ha på. Liker også veldig godt de forede lommene i jakka for håndvarming. Disse mangler også på Recon.

Dovre har jeg bare prøvd i butikken, men valgte da Recon pga det jeg opplevde som noe bedre kvalitet.

Lykke til med valget. Tror ikke du gjør noe feil samme hvilken av disse dressene du velger egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns Reconjakka har en veldig sær passform? Jeg har buksa, og er superfornøyd med den. Men jakka passer meg overhodet ikke, så der ville jeg mye heller gått for Dovre. Kvaliteten og slitestyrken på de to tror jeg er veldig mye hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai...har ikke Recon håndvarmerlommene? Da burde den bli diskvalifisert for en rypejeger med stående fuglehund, ihvertfall!

Min Dovre har selvsagt disse lommene, og de bruker jeg svært aktivt. Ingenting er deiligere enn å "promenere" rundt i fjellet med hendene plantet i varmelommene, børsa på ryggen og bikkja i søk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg prøvde også Reconjakka i butikken, men det ble altfor mye stoff hengende rundt livet. Hvis jeg prøvde å gå ned i størrelse ble armene for korte. Derimot fant jeg ut at Forelhogna dressen passet meg helt ypperlig, og den har jeg også vært veldig fornøyd med i de to sesongene jeg har brukt den. Funker bra både i skogen og på fjellet. Hvis man lurer litt på grunnleggende forskjeller mellom de ulike typene jaktdresser, kan man lese her for å bestemme seg for valg av jaktdress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

kan jo hive meg på denne tråden jeg og, sto i samme situasjon som deg i fjor vår, etter mange mange timer med lesing på div forum om dovre VS recon dressen osv og etter utallige prøve runder på butikker samt at lars monsen brukte Dovre dressen over canada eller var det alaska husker ikke, i allefall recon buksa passet meg ikke i det heletatt mens jakken satt fint og føltes virkelig solid men kanskje litt tung, men det som slo meg var at passformen på Dovre dressen er helt klistret på kroppen "noe jeg hører flere sier" jakken satt som et skudd og buksa er helt utrolig god og ha på seg "har den mye på meg", ellers er jo Dovre dressen litt tynnere en Recon som du helt sikkert har fått med deg men jeg tror at du ikke vil bli skuffet om du velger Dovre, ikke lurt og velge for tykk dress heller det var også en ting som slo meg da jeg tok min dress i bruk var at den var overaskende varm, alt etter hva du har under, men gore-tex er ikke vanntett uansett hva folk sier, den holder ute vannet til en viss grad og det kan være lenge men vanntett er den ikke, i tillegg til min Dovredress bruker jeg en helsport pansjo som jeg trekker over meg når jeg står ved vannet og fisker vist det virkelig HØLJER ned med regn.....sikkert mye tung lesing etter som jeg hater og skrive, men uansett lykke til med dress valget..

så jo først nå at dette er en gammel tråd, men den kan jo være til hjelp for andre, GODT NYTT ÅR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte gi litt feedback på valget her..

Valget ble finnskogen! Bra dress, meget konfortabel og varm nok til å takle en vintertur ned mot 10 minus uten problemer bare med superundertøy under. Stasjonært er selvfølgelig dette litt lite.

Eneste jeg er EKSTREMT misfornøyd med er at tingen er en flammemagnet. Denne går ikke til å bruke til annet enn jakt. Sitter man 3 meter eller nærmere fra et bål så tar man skyhøy risiko for å brenne store hull. Som dere skjønner er det FRYKTELIG irriterende å få 8mm i diameter store hull i en splitter ny dress i 6000kr klassen. Det er ikke snakk om noen stor glo som må til for at det skjedde, de som satt ved min side i annet tøy hadde ingen problemer.

F a e n..

Forstår ikke hvorfor det ikke er en svæææær advarsel på disse dressene med "FARE - HELT UTROLIG brennbart materiale"?

Vurderer å klage på dette.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker finnskogen buksa selv i alt mitt friluftsliv vår, sommer og høst og jeg har absolutt ingenting å utsette på den. Har nok også et bittelite glohull i den, men det er sånn det er. Er vel kun ull/vadmel som tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå virker det som valg er tatt, men deler mine erfaringer.

Jeg har slitt ut en Finnskogendress, men eier også en Recon Bukse.

Finnskogendress: Er jeg i utgangspunktet veldig godt fornøyd med. Den er slitesterk og behagelig, og forholdsvis lydløs. Jeg har brent et stor hull i armen, og flere småhull. Det store hullet har jeg fått reparert. Baksiden med finnskogendressen er at den er tykk og veldig varm på de varmeste dagene. Den kan oppleves klam under lange jaktdager tidlig i september. Sommerfiske på feks Hardangervidda er den alt for varm til.

Recon: Her har jeg valgt å bare kjøpe bukse. Som jakke bruker jeg Norrøna Lofoten. En superlett teknisk skijakke. Grunnen er enkel. Jeg har erfart at bukse bør være kraftigere enn jakke pga slitasjen og fuktighet . Jeg er 110% fornøyd med Recon Buksen. Passform er perfekt, den er så og si helt vanntett, lommene er svært anvendelige og den puster som en nettingtrøye. Ved å velge en ren skallbukse som recon, kan man selv justere lagene under. Eneste jeg ikke liker med den er strikken nederst på beina. De passer fint til høye fjellstøvler, men sklir opp hvid du bruker lave sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.