Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennstoff til MSR


Smekk

Anbefalte innlegg

Søker erfaringer med brennstoff til både XGK og Whisperlite. Hva funker best? Hvilken bensin er grei å bruke? Har prøvd både vanlig 95 blyfri og miljøbensin men det er mye sot og avgasser. Hva med 4 takts miljøbensin? Kom med tips, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synes rensabensin totalt sett funger best, også for MSR brennarane. Mindre styr ved forvarming og bedre effekt enn ved bruk av parafin. Soter også betrakteleg mindre. Bruker Statoil sin "Alkylatbensin" (4-takts miljøbensin) som leveres på grøn 4 literskanne. Prisen er ganske stiv, 105kr sist eg handla. Kanskje nokon veit om rimelegare alternativ for miljøbensin? Har ikkje hatt problem med avgassar ved bruk av miljøbensin, men kan tenke meg at dette kan vera problematisk ved bruk av blyfri 95 okt. Har høyrt at ein ikkje bør brenne med blyfri 95 okt. inne i teltet nettopp pga avgassar.

Ulempa med bensin kontra parafin, er brannfaren (og literpris...). Har vore med på eit par "nesten uhell" som fort kunne endt opp med eit stort hòl i teltduken.

Brukte MSR XGK ein del tidlegare og denne fungerte også bra med parafin, men litt sot blei det utav det (spesielt viss parafinen blei brukt til forvarming).

Primus "Himalaya Multifuel", som eg hadde tidlegare, fungerte best med rensa/miljøbensing, men parafin gjekk greit det også viss det ikkje var for kaldt. Imiddlertid hadde eg mange problem med denne brennaren. (Den nye Omnifuelen skal vera mykje betra på alle moglege måtar og det ser ut til å stemme. Kjenner fleire som er godt fornøgd med denne modellen)

MSR Wispherlite har eg ikkje nytta sjølv, men var med på ein tur der fleire slike brennarar svikta ved bruk av parafin. Det verkar som om den er meget omtåleg for "dårleg" parafin. Parafinen bør difor vera av bra kvalitet. Med rensa bensin derimot så har eg fått inntrykk av at den er bra, også i kalde strøk. Men som sagt, eg har ikkje testa dette sjølv.

Brukar no MSR Dragonfly og er godt nøgd med den. Har bare brukt rensabensin på den til no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg annbefaler deg å bruke 4-takts miljøbensin på whisperlite!Det gir kun orlite soting under forvarmingen og ingen sot under vanlig bruk

Felleskjøpet selger miljøbensin til noen og sytti kroner pr kanne så dette er nok den rimeligste plassen å kjøpe det

Vanli95oktan blir det visst nok skumlekreftfremmkallende avgasser av så den må ikke benyttes inne i teltet

Har prøvd min whisperlite flere ganger med parafin uten at denn ville brenne skikkelig i kaldt vær(har selfølgelig byttet dyse)

!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har også dårlige erfaringer med parafin - har en whisperlight som ikke fungerer med parafin- spesielt i kulde. Brukte en miljøbensin fra felleskjøpet, men synes ikke den funket noe bedre enn vanlig 95 mtp soting. Skal teste den Statoilvarianten ivertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en uke i telt konstaterer jeg at Statoils miljøbensin (som nevnt over) fungerer upåklagelig. Whisperlighten gikk jevnlig til matlaging og tørking når 5 gubb skulle trakteres. Ikkeno problem, lite sot og avgasser - merkelig nok noe helt annet enn Felleskjøpets miljøbensin - skulle tro at det var samme ulla, men nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.