Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally meg her og Ally meg der...


peik

Anbefalte innlegg

Skulle nesten tro at Ally stod bak dette forumet. Halvparten av postene handler om Ally. Enten har Lars Monsen gjort en kjempejobb med å markedsføre denne kanoen eller så er den helt overlegen alle andre kanoer eller kanskje begge deler. Jeg vet ikke. Har bare hatt stive kanoer som for så vidt har fungert greit. Gleder meg til isen går fra vannene igjen.

God jul! :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår helt klart at det er fordel med sammenleggbar kano når man skal bære lengre etapper, men mitt inntrykk er at disse kanoene anbefales helt ukritisk samme hva man skal bruke dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt alukano i innpå tredve år og brukt den både på flattvann og elv. Etter å ha padla Kvenna og Torneelv med ally mener jeg å ha belegg for at ally'en er bedre å padle med.

I stryk flekser den utrolig og tar inn atskillig mindre vann enn en stiv kano.

16.5' DR er vanskelig å padle aleine, det er helt klart. Der er en flat 17' mye bedre.

En bør derfor vurdere bruksområdet før en kjøper kano. At alle trenger ikke DR, de flest krabber på land lenge før bølger og valser truer med å fylle kanoen.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Etter en runde i Rogens naturreservat i helgen kan jeg trygt slå fast at kajakk er et bra alternativ. På store innsjøer som Rogen er det sjelden særlig behagelig eller trygt med Ally. Med kajakk dupper man fint i bølgene og man sitter varmt og godt. En flott runde far Kæringsjøn - Krattelsjøn - Uthussjøn - Skedsbrostugan - Rogen - Reva og tilbake via Rogen. Flott i marka på høsten og ingen mygg. Eneste vi traff underveis var et par som var hyttevakter på Skedsbrostugan, og noen folk på Kæringsjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte Ally for ca. 15 år siden, var det fordi vi bodde i en leilighet og ikke hadde plass til å lagre en vanlig kano. Det var egentlig hovedargumentet. At den veier mye mindre enn en stiv kano er en annen fordel, siden den er tung nok som det er. Vi pleier forresten ikke å ta den fra hverandre på bæringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste 10 - 15 årene hatt og brukt flittig to Hasle kanoer. Dette er, etter min mening, noen kjempegode farkoster. De ligger lagret i et lite naust ved et vassdrag og da er det bare å trekke dem rett ut på vannet når de skal brukes.

Men når det er sagt så er de litt for tunge og "uhamslige" til å frakte med seg på ryggen eller på biltaket. Det kreves to personer for å få dem sikkert opp og ned fra biltaket, noe som i den senere tid har blitt mer og mer aktuelt.

Det er her Ally kommer inn i bildet.

At ting forandres og utvikles etter som tiden går er nok noe vi bare må lære oss å leve med, og mange slike forandringer er vi nok også ganske fornøyde med. F.eks. Ryggsekken, sykkelen og en del high tech klær og sko.

Ally er nok også en slik ting som er blitt tatt veldig godt imot av de aller fleste.

post-4220-0-98662900-1380011571_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en runde i Rogens naturreservat i helgen kan jeg trygt slå fast at kajakk er et bra alternativ. På store innsjøer som Rogen er det sjelden særlig behagelig eller trygt med Ally. Med kajakk dupper man fint i bølgene og man sitter varmt og godt. En flott runde far Kæringsjøn - Krattelsjøn - Uthussjøn - Skedsbrostugan - Rogen - Reva og tilbake via Rogen. Flott i marka på høsten og ingen mygg. Eneste vi traff underveis var et par som var hyttevakter på Skedsbrostugan, og noen folk på Kæringsjøen.

 

Jeg synes mange undervurderer kajakk ift friluftsliv. Jeg kjenner mange som padler, men bare for padlingen i seg selv.

 

 

At ting forandres og utvikles etter som tiden går er nok noe vi bare må lære oss å leve med, og mange slike forandringer er vi nok også ganske fornøyde med. F.eks. Ryggsekken, sykkelen og en del high tech klær og sko.

Ally er nok også en slik ting som er blitt tatt veldig godt imot av de aller fleste.

 

Du har jo så rett, minner allikevel om at ALLY er vesentlig eldre enn de fleste tror. Mener den er snart 45 år.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajakker av plast er så robuste at de kan slepes mellom vannene som en pulk. Slipper å gå flere turer og å pakke om. Bare å hoppe ut av kajakken og slepe til neste vann. Når det blåser frisk bris ligger man værfast med kano. Med kajakk går det som en lek.

post-1852-0-75286400-1380018577_thumb.jp

post-1852-0-13916700-1380018635_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn plastkajakk veier innpå 30 kg og kan ta en person. Min Ally veier 17 og kan ta to...

Men når det er sagt så har jeg en kajakk som veier 17 også, og den er konge til sitt bruk.

 

Poenget var vel hva de tåler. Av både julig og vær. Lurer forresten på om min tyngste PE-kajakk veier 26.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk.

Kajakker går bedre i vannet, tåler litt vind og er da best til lengre turer.

Kano har høyere lastekapasitet, er mer fleksibel mtp antall personer og type last.

Materialet dikterer hvor tung og hvor mye juling den tåler. Da er det opp til hver enkelt hva som fungerer best.

Jeg har ikke inntrykk av at Ally dominerer noe som helst, men at den har sine bruksområder er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel hva de tåler. Av både julig og vær. Lurer forresten på om min tyngste PE-kajakk veier 26.

 

:)

Det blir en sånn "epler eller pærer-diskusjon". Alt til sitt bruk, som tronn sier.

 

Klart at kajakken tåler mer bølger og vind, men når det gjelder å slepe mellom vassdrag så tror jeg heller jeg hadde slept Allyen. Når den er tømt for utstyr så veier den 17, og glir derfor lett oppå lyngen. Har dradd min ganske mange kilometer på Hardangervidda og andre steder. Drar man på tur med kajakk får man ikke med seg ryggsekken. Man må derfor slepe kajakken med det meste av bagasjen inni. Da veier den en god del mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommenterte jeg egentlig med utgangspunkt i uttalelsene og meningene til "peik", jeg da. Og er enig i "eple og pære", men synes kajakk får litt ufortjent lite omtale.

 

Jeg kjenner for så vidt godt til de ulike egenskapene siden jeg har padlet siden midten av 60-tallet og dessuten har en del kanoer og kajakker i alt fra tre, glassfiber, PVC til polyethylen. Ally er jeg usikker på hvor lenge jeg har hatt, men har min andre nå, tipper rundt 20 år.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde ikke Ally en sammenleggbar kajakk for mange år siden, forresten? Den skulle jeg gjerne prøvd. Alt jeg har prøvd av sammenleggbare kajakker har vært elendige å padle.

 

Jo, de hadde i mange år. Husker de også var med i 71 grader Nord. Spørs om det var nettopp padleegenskapene som manglet. Kan ikke helt forestille meg å ta fraspark og så fjærer det...

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Ally: Hva er alternativene til Ally?

Prisleiet rundt en Ally:

Hasle530 PE, Pelican, Nokan, Grumman og anna drit.

Prisleiet rundt det dobbelte til tredobbelte av en Ally:

Wenoha, Esquif, Mohawk, Robson osv.

 

Prisforkjellen og risiko gjør at folk ikke vil imortere selv eller kjøpe dyrt fra forhandler i Norge. Det er i tillegg svært få som vet å sette pris på en god kano i Norge så en får aldri ned prisene på de gode kanoene siden folk føler at de ikke er verdt prisen sin aka. de vet ikke bedre.

 

Grunnen til at det prates så mye om Ally på forumet er nok at det er mange som har Ally fra før. Folk skriver etter sin egen erfaring, selv om det er relativt lav og anbefaler deretter, tildels uten å skrive hvilke forutsetninger de har for å gjøre anbefalingen.

 

Jeg har fortsatt tilgode å se en nordmann som i det hele tatt er i nærheten å måle seg med verdenseliten når det kommer til elvepadling i kano. Da sier det seg at rådene en får og emnene som diskuteres aldri når et internationalt nivå her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano: plass til masse last, går sakte, farlig på åpne vann med vind

Kombinasjonskajakk hav/elv: tåler masse vind og bølger, kan padle en del stryk, begrenset plass, går dobbelt så fort som kano

Jeg bruker begge deler. Er på mange turer med barn, og da er kanoen det naturlige valget. Kano padlet med kajakkåre er også et greit alternativ om bare en i kanoen padler.

Ellers så er det flere som legger ut på langturer i kajakk:

http://knollogtottogenbadeand.blogspot.no/

http://m.youtube.com/watch?v=N9Mr3lH7L88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Ally: Hva er alternativene til Ally?

Prisleiet rundt en Ally:

Hasle530 PE, Pelican, Nokan, Grumman og anna drit.

Prisleiet rundt det dobbelte til tredobbelte av en Ally:

Wenoha, Esquif, Mohawk, Robson osv.

 

Prisforkjellen og risiko gjør at folk ikke vil imortere selv eller kjøpe dyrt fra forhandler i Norge. Det er i tillegg svært få som vet å sette pris på en god kano i Norge så en får aldri ned prisene på de gode kanoene siden folk føler at de ikke er verdt prisen sin aka. de vet ikke bedre.

 

Grunnen til at det prates så mye om Ally på forumet er nok at det er mange som har Ally fra før. Folk skriver etter sin egen erfaring, selv om det er relativt lav og anbefaler deretter, tildels uten å skrive hvilke forutsetninger de har for å gjøre anbefalingen.

 

Jeg har fortsatt tilgode å se en nordmann som i det hele tatt er i nærheten å måle seg med verdenseliten når det kommer til elvepadling i kano. Da sier det seg at rådene en får og emnene som diskuteres aldri når et internationalt nivå her.

 

Skjønner poenget, men drar vi diskusjoner opp på et slikt plan blir det helt feil. Siden du selv nevner verdenseliten, kan hende har de aldri vært på tur med telt og utstyr som skulle mellom vann, og da er vi vel strengt tatt ikke bedre tjent med deres råd allikevel.

 

Og at en gir råd ut fra egne erfaringer skulle vel bare mangle, hva er alternativet? I dette forumet dreier det seg om basale råd. Ting en spørsmålsstiller kanskje ikke engang hadde tenkt på. Spørsmål som belyser for og imot, osv. En trenger null erfaring for å hevde at Ally kan ligge i en kjellerbod eller transporteres i bagasjerom, og heller ingen særlig erfaring for å hevde at en kajakk takler vesentlig mer vind og færre liggedager på store sjøer, men det er faktisk de som ikke har tenkt over det.

 

Når det gjelder de mest solgte kanoer og kajakker, så er jeg ikke enig i at det er noe dritt. At mye er bedre er noe helt annet, man alt til sitt bruk. Mange som ellers aldri ville ha betalt det mangedobbelte skaffer seg en kano eller kajakk på grunn av pris og tilgjengelighet. På den måten finner de ut hva de savner eller vil ha annerledes og slik rekrutteres det for kjøp av de dyre osv.

 

En skal ha greit godt utstyr for å ha glede av det en holder på med, men personlig har jeg sett mange flere ødelegge for selg selv og opplevelsen sin med det stikk motsatte.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Ally: Hva er alternativene til Ally?

Prisleiet rundt en Ally:

Hasle530 PE, Pelican, Nokan, Grumman og anna drit.

Prisleiet rundt det dobbelte til tredobbelte av en Ally:

Wenoha, Esquif, Mohawk, Robson osv.

 

Prisforkjellen og risiko gjør at folk ikke vil imortere selv eller kjøpe dyrt fra forhandler i Norge. Det er i tillegg svært få som vet å sette pris på en god kano i Norge så en får aldri ned prisene på de gode kanoene siden folk føler at de ikke er verdt prisen sin aka. de vet ikke bedre.

 

Grunnen til at det prates så mye om Ally på forumet er nok at det er mange som har Ally fra før. Folk skriver etter sin egen erfaring, selv om det er relativt lav og anbefaler deretter, tildels uten å skrive hvilke forutsetninger de har for å gjøre anbefalingen.

 

Jeg har fortsatt tilgode å se en nordmann som i det hele tatt er i nærheten å måle seg med verdenseliten når det kommer til elvepadling i kano. Da sier det seg at rådene en får og emnene som diskuteres aldri når et internationalt nivå her.

Vil jeg ha brukererfaringer med Ally er Fjellforum et bra sted å lete. Ønsker jeg bli verdensmester i elvepadling er jeg nok på feil sted her. En som tilhører verdenseliten i elvepadling har vel trolig svært liten erfaring med Allykano? Tviler på man blir verdensmester i en slik kano ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.