Gå til innhold
  • Bli medlem

The North Face VE-25


Mogstad

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lest litt rundt på nettet og her på forumet etter telt og har endt opp med et par aktuelle alternativer.

Det er Hilleberg Saivo, og The North Face VE-25.

Jeg må si det heller litt mot VE-25 da jeg tror det har en del bedre plass innvendig. (jeg har aldri sett Saivo, og bare så vidt VE-25 utstillt en gang)

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen andre alternativer til VE-25?

Og om noen som har det selv eller har prøvd det kan si noe om det? Er det egentlig så vanskelig å slå det opp i sterk vind (gjerne alene)? Hvordan er ventilasjonen, og eventuelt andre fordeler/ulemper med teltet?

Håper noen kan hjelpe meg litt her! På forhånd takk for all hjelp!!

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil vel være nærliggende å vurdere Eureka K2 XT om du vurderer TNF VE-25.

Det har også ganske "kvadratisk" eller rund om du vil les ikke avlang fasong på plassen i innerteltet.

Har ikke sovet i det (som jeg husker)... men har hørt og lest at det tåler mye.

Og jeg vet ikke hvorfor, men når jeg ser Saivo tenker jeg langtur, og når jeg ser VE-25 tenker jeg klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om bruksområdet ditt, så det er litt vanskelig å svare på om det er noen alternativer til VE25 og Saivo som passer deg. Jeg antar at du vil ha et 3 manns dometelt som tåler drittvær. Helsport Svaldbard 3 og MH Trango 3 er to alternativer. Ser du på ettdukstelt vil du ha noen til.

Jeg har ikke satt opp VE25, men oppsettet er rimelig likt Trango 3. Jeg hadde "trøbbel" med å sette opp Trango 3 alene i Sportsnetts lokaler. Jeg mener at "den amerikanske" løsningen ikke egner seg for oppsett alene annet enn i godvær.

Jeg har selv meget gode erfaringer med Saivo, men teltet er dyrt. Dollaren er lav, så du får nok teltet mye billigere hvis du kjøper fra statene (det gjorde jeg). Saivo har god plass. Om vinteren kan det bli litt liten plass for 3 personer, men det gjelder også konkurrentene. Forteltene er ikke veldig store (noe som ikke plager meg). Her er en anmeldelse av Saivo:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for raske svar!

Jeg har et 3/4-sesongs telt fra før for 2 mann. Så det er som du sier et 3-manns som tåler drittvær! Det skal i utgangspunktet brukes til vinter-bruk, så vanntetthet er ikke så viktig, siden det stortsett er snakk om minusgrader... Endukere vil jeg ikke ha, siden jeg aldri har prøvd og synes tanken på bare en som beskytter er litt skummel.

Jeg har lest at du Fimax er meget godt fornøyd med Saivo, og jeg var lenge overbevist om at det var det rette valget! Men jeg har aldri sett det selv, og er litt skeptisk til takhøyden! 110 cm er ikke mye mer enn det må være. Det er dessuten på det høyeste punktet midt i teltet, og om man benytter et tørkeloft (noe man nesten er "avhengig" av), blir jo takhøyden enda lavere. Hvordan opplever du takhøyden og innvendig plass Fimax, og har du noengang målt hva takhøyden faktisk er?

Dessuten er jo VE-25 et telt som er benyttet i MANGE år å på MANGE plasser i verden. Det betyr jo at teltet i seg selv er bra nok. Men så kan det jo tenkes at det blir brukt av andre årsaker enn at det er det mest egnede (som sponsoravtaler etc.)...

Er det noen som har prøvd VE-25 og kan si noe om hvor vanskelig det er å sette opp i vind?

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes takhøyden på de fleste Hilleberg telt er for lave. Saivo har ok takhøyde. Tørkeloft leveres ikke med, og jeg har først fått kjøpt et som passer nå. Kan gi en tilbakemelding på høyde mot nyåret (skal ut nå).

Jeg står på at klippssystemet som Hilleberg og Moutain Hardware (endukstelt) bruker, er det som er sikkerest å sette opp alene i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv VE-25. Det tåler "alt" når det er satt opp. Men det krever øvelse for og sette det opp. Mørke og mye vind, gjør det vanskeligere. Det er ikke av de raskeste og sette opp, men det står utrolig godt, når det er satt opp. Har brukt Kiwi flergangsposer som snøanker + snøplugger.

Men det er en evig diskusjon om hva som er best. Bruken og dine krav avgjør. Bruk søkefunsjonen på forumet og du får opp mange svar.

Husk og kjøpe et ekstra footprint hvis du skal bruke det på steinete grunn, samt et tørkeloft og snøplugger/anker.

Kjøpte mitt fra USA, men det har vært gode tilbud på det i Norge. Finnes også brukt til en enda hyggeligere pris. Det å være et av de vinterteltene som det er solgt mest av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et VE 25, og meget fornøyd med dette.

Jeg bruker dette sommer som vinter, og valgte dette mye pga super vindstabilitet, bra romvolum og dobbel inngang. Vanntettheten sies å ikke være så bra, men ikke opplevd at det tar inn vann selv. Skal det kun benyttes på vinter er jo ikke det noe å tenke på.

Jeg kan forstå kommentar på vanskeligheter i sterk vind og det bør det absolutt settes opp noen ganger før man drar på tur. Selv setter jeg det opp alene på ca 5 min.

Anbefaler dette teltet på det sterkeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mange takk for alle svar!

Litt av grunnen til at jeg er intressert i akkurat VE-25 er at jeg har fått et bra tilbud på et, og at det har jeg selv sett (jeg synes det er greit å se produktet selv før jeg kjøper det!), selv om jeg egentlig hadde mest lyst på et med klipps-system som Fimax sier!

Dere som har prøvd å sette opp VE-25, har dere noen erfaringer dere kan dele om hvordan jeg setter det opp i vind?

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som med alle telt så enten sikrer jeg det med plugger eller evnt binder det til pulk/sekk slik at det ikke flyr avgårde med vinden.

Tre alle stengene gjennom, men reis først selv krysset slik at teltet står opp. Reis teltet med vinden slik som en vanligvis gjør. Sett så fast de 2 siste stengene og teltet står allerede nå ganske greit alene selv i sterk vind.

Jeg hiver alltid noe tungt inn i teltet før jeg setter på ytterteltet som en forsikring mot at det skal kunne blåse vekk. Så er det bare og vippe på yttertelt og stramme opp bardunder.

Personlig syntes jeg det er like enkelt og sett opp alene som når vi er 2 eller flere. Vi velger ofte og sette det opp alene selv når vi er flere sammen.

Har aldri hatt kondensproblemer heller i VE-25 mitt. Kanskje med unntak av de verste regnfallsdagene på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har jeg fått noen netter i VE-25 i kuling og ca 10 minus.

Teltet er helt supert, og jeg setter det opp ganske fort.

Men jeg klarer ikke å få duken helt stram, spessielt ikke det lille forteltet, så der blir det en del blaffring!

Hvilken av maljene setter dere stengene i? Jeg har brukt de i midten! Jeg synes teltet sto bedre om jeg satt det store forteltet mot vinden! Jeg har prøvd både å feste borrelåsene i ytterteltet til stengene i innerteltet og å ikke feste de, uten at jeg merker noen forskjell. Jeg prøvde nå å slå sammen teltet med alle de øvre festene festet, og det virket bra, men har ikke prøvd å reise det mens det er slik.

Jeg merket det var lettest å stramme de stengene som ikke krysser før jeg strammer de to som krysser.

Er det noen som har noen erfaringer om noe av dette?

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Litt gammel tråd dette nå kansje, men jeg lurer fortsatt på hvordan få ytterduken stram? Alle jeg har hørt som har vært borti VE-25 teltet har alltid sagt at det er stramt og fint, og veldig vindstabilt! Jeg klarer ikke å få teltet stramt i nedkant av teltet, mellom der stengene festes! Og det forteltet som ikke har en ekstra stang blir også slapt og blafrer veldig i vinden. Noen som har noen tips?

Bare for å nevne det så klarer jeg å få det høvelig stramt hvis jeg setter det opp på en flat gressplen og kan bruke tid på å justere plugger, men det er ikke akkurat slik det er på kald snø i skrå-land som må graves ut når kulingen river!

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteltet er vel mer et spørsmål om jeg klarer å finne korrekt vinkel å sette pluggene, så her er det vel bare mer prøving og feiling som må til, men det største problemet er mellom stengene på resten av teltet. Det som i teorien kansje burde blitt strammet opp av spennet i stengene. Dere som har VE-25 (eller erfaring med det), hvor stramt setter dere opp innerteltet? Altså, hvilke maljer setter dere stengene i?

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteltet er vel mer et spørsmål om jeg klarer å finne korrekt vinkel å sette pluggene, så her er det vel bare mer prøving og feiling som må til, men det største problemet er mellom stengene på resten av teltet. Det som i teorien kansje burde blitt strammet opp av spennet i stengene. Dere som har VE-25 (eller erfaring med det), hvor stramt setter dere opp innerteltet? Altså, hvilke maljer setter dere stengene i?

MVH Arne

bruker midtre eller ytre maljer.blir stramt.

har du den "skumgummi" klossen på plass imellom stengene ? fungerer som avstandskloss mellom inner\ytterteltet.skal sitte en på hver side. dette bidrar til stramt yttertelt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Hvis jeg bruker de innerste maljene så blir innerteltet alt for stramt, og ytterteltet blir helt slapt nede ved bakken, så de bruker jeg ikke, men synes nesten innerteltet kan bli litt slakt når jeg bruker de ytterste, spessielt når det er varmt og fuktig i lufta, men det er mindre viktig enn ytterteltet så klart. Ja, har den skumbiten på, men den er ikke i kontakt med ytterteltet, så den kan ikke bidra mye til at det holder seg stramt. Den er vel bare for å unngå at vind å snølast får inner- og ytterteltet til å møtes på den store flaten.

Men takk for svar i alle fall! :D Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.