Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det nødvendig med multiverktøy på fjelltur?


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Gjest Phaselock

Jeg har alltid med meg multiverktøy i sekken når jeg er på tur. Grunnen til dette var at jeg hadde med meg en eldre Optimus hiker, som stadig vekk trengte litt vedlikehold underveis for å virke. Etter at jeg kjøpte ny brenner har jeg faktisk aldri hatt brukt for noe annet enn kniv. Neste gang vurderer jeg faktisk å legge multiverktøyet igjen hjemme...

Hvor mange av dere bruker alle funksjonene som følger med i et multiverktøy, eller er det bare kjekt å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis turen din involverer ski, truger, fisking eller primus ville jeg tatt med multiverktøy, eventuelt spesialverktøy for disse tingene. (Mulig unntak for de aller enkleste gassbrennerne - enten virker de eller så er de hinsides reparasjon?). Ellers kan du vurdere å droppe det.

Kniv i en eller annen form har du sikkert uansett. Litt duct tape på vannflasken, en synål og litt tråd, kanskje et par elektrikerstrips, sikkerhetsnål?.... Veier ikkeno og fikser mye av det ikke fullt så tekniske. Tanga på multiverktøyet er grei å ha til mye småplukk, men neppe uunværlig til de mindre tekniske tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro alltid med en Leatherman Wave som jeg dessverre mistet! Kjøpte på ebay en mindre version som funker gull!

Modellen heter Leatherman Juice S2 og fungerer veldig godt. Jeg liker å ha en tang, boksåpner etc. Verktøy er en del av huleboermannen i meg :wink: Jeg har også anskaffet en Victorinox Swiss Army One-Hand Trekker. Også en liten røver som er veldig godt tilpasset friluftsliv. Kniven på denne er super!

Et lite tips er å handle dette på Ebay fra Statene. Jeg klarte å få begge mine under tollgrensen!

Leatherman S2 Juice

Leatherman-Juice-S2-Lg.jpg

Victorinox Swiss Army One-Hand Trekker

4173B6GACVL._SS500_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Har ikke vært snakk om innkjøp av multiverktøy. Jeg er mest opptatt av å høre hva folk bruker multiverktøyet sitt til på tur. Men både Leatherman Juice og Victorinox Onehand Trekker er bra redskap. Ingen tvil om at det kan lønne seg å kikke over dammen etter disse produktene. Mye penger å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med meg multiverktøy på tur, men sjeldent ekstra kniv. Som Askvoll skriver vil du ha bruk for den den dagen du legger den igjen hjemme.

Jeg har bl.a. brukt min Leatherman til å reparere sekken (skrue som jeg ikke visste at fantest på sekken), sy (prøv å få en nål gjennom tykt stoff uten tang), reparere sko (feste ståltråd rundt sko når såle var ødelagt, og justering av hemper), avbiter (flere småreparasjoner), reparere radioen, diverse reparasjoner av Allykanoen (stengener som er bøyde), justering av kortfellene til Åsnesskiene, mekking på primusen, diverse løse skruer (bl.a. på briller) mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket multiverktøy bruker du Fimax?

Bruker en "vanlig" Leatherman. Første modellen på markedet. Ca 20 år gammel. Har kjøpt en med flere funksjoner, men den blir for tung. Har ikke behov for alle funksjonene. Det er tanga/avbiteren som er det viktige. Liten, stor og stjerne-skrutrekkeren har klart de fleste skruoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Gerner Suspension i vår sammen med en Fiskars tur-øks. Var en sånn pakke-deal. Vekta på Gerberen er ca det samme som tanga jeg tidligere hadde med på fisketur og telttur, men i tillegg får jeg flere funksjoner... som jeg egentlig ikke har hatt bruk for ennå ;-) meeeen den dagen jeg har bruk for dem så blir jeg sikkert fornøyd. Øksa er også kjek å ah med når man skal lage bål (og slakte storørreten hehehehe).

Hva som er nødvendig på en fjelltur er vel egentlig et slags shelter, varme, mat og drikke. Ihvertfall hvis man heter MacGyver, eller Norges svar Lars Monsen :-) . Et multiverktøy har absolutt livets rett i tursekken hvis man vet hva slags verktøy den har (dumt med 2 boksåpnere f.eks.), og man vet hvordan disse greiene kan være til hjelp. Har alltid lurt på hvorfor det er jniv der, men det er kanskje i tilfelle man har med spekepølse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et multiverktøy er generelt nyttig å ha! Og har man det er det lite ekstra vekt å dra med seg på tur. Tanga får man med jevne mellomrom bruk for. Boksåpneren er kjekt. Ei lita saks dessuten bra hvis man skal klippe negler eller hva det nå enn måtte være hvor en kniv ikke gir nok kontroll. Hvis man står og tenker at man skal ta med seg ei saks og ei tang så er det like greit å ta med multiverktøyet.

Som oftest er det ikke veldig kritiske problemer som et multiverktøy løser. Sett på den måten så kan det meste alvorlige fikses midlertidig med kniv og skog. Er du derimot passe forberedt så kan multivertøyet være akkurat det du trenger for å gjøre en permanent reparasjon!

EDIT: Har Gerber Suspension, men så snart jeg kommer over en Swiss Army med ei god tang så tror jeg at jeg bytter. De klassiske røde lommeknivene er så beiskades mye stiligere enn Gerber, Leatherman og tilsvarende! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Jeg har Wave, men synes den er altfor tung og klumpete, i tillegg liker jeg ikke bits løsningen på skrutrekkerdelen. Skeletool hat det jeg trenger, men den bruker også bits. Synd ikke Victorinox har et mindre verktøy med tang. SwissTool Spirit synes jeg blir litt i det største laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan klare meg uten. Det har vært en tid da både jeg(og en annen gang i tiden verden) ikke hadde multiverktøy men den er fryktelig praktisk og er en kjær følgesvenn på tur. Er for så vidt litt varierende -avhengig av aktivitet- i hvilken grad den er praktisk men om den har blitt liggende hjemme har den en tendens til å bli savnet.

Det viktigste på den for min del er nok tang med avbiter, flaske/boksåpner(selv om boksene nå ofte har "håndtak"), saks(et ofte undervurdert verktøy) og kniv(iblant trenger en ikke en tollekniv og kan klare seg med denne). Skrutrekkerne har jeg ikke brukt så ofte ute på tur men når slike trengs så er behovet gjerne presserende. Min har også en fil med bryne på baksiden og dette har også vært en nyttig ting å ha. Verktøyet mitt er en Leatherman Pulse som nå er ute av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min Leatherman, "orginalen", i 15 år nå, og er fanatisk tillhenger av den. Det er vel først og fremst tanga som brukes mest, men også kniven - da jeg ellers har med en 19" samekniv som jo kan bli noe stor i enkelte sammenhenger. Må slutte meg til bruksområder som fiske, brenner, skibindinger osv. Jeg har nok hatt bruk for alle verktøyene i en eller annen form igjennom årene, - så jeg er ikke ute uten den. Nå er ikke orginalmodellen større og tyngre enn at man med god samvittighet kan ha den i belte synes jeg. De gangene det virkelig var viktig å ha den, var da skibindingen gikk, og glidelåsen på soveposen. Uten tanga ville det blitt dumt! Ellers er den rett og slett grei å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Wave har vært tro og fast i tjeneste i mange år nå, og kunne ikke tenkt meg å dra på tur uten den. Det å ha ei god tang, saks, boksåpner og ikke minst en "reservekniv" synes jeg er uunværelig på lengre turer. Synes helle ikke vekta er så avskrekkende at det gjør noe. Er ihvertfall ei billig forsikring når diverse saker og ting skal fikses og repareres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei forsikring: dersom den ligger hjemme så får man bruk for den, derfor: Ta den med:)

Samme synet som jeg har på den. Det er vel sjeldent man har bruk for reserveskitupp, eller til og med fjellduk (med mindre man bruker den aktivt), men du verden så kjekt det kan være å ha.

Selv sleper jeg med meg gamle gode Leatherman Supertool. Tung og stor, men man får gjort det meste med den. Forøvrig er jo garantisystemet til Leatherman bare å ta av seg hatten for. Brukte min som hoggjern (med hammer) og da knakk knivbladet. Tok med meg de to delene til nærmeste sportsbutikk og spaserte derfra med en flunkende ny Supertool :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt, og skal aldri ha! Altfor høy vekt da gitt..

På de aller aller fleste toppturer man går her i Norge er det kjapt å returnere, og enkelt.

Jeg har kun hatt et eneste problem på tur, da knakk truga (en mnd ca). Tviler på at selv McGyver hadde klart seg med kun et multitool da... OMG, SELVFØLGELIG HADDE McGYVER KLART DET!! skulle ønske jeg var McGyver...

Ellers kan jeg se nytten ved lengre viddeturer etc der man har den i en pulk, da har t.o.m. jeg med kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.