Gå til innhold
  • Bli medlem

Belastningsskade i albuen


500fjell

Anbefalte innlegg

Jeg slet med dette i fjor, men nå er det kommet tilbake, spesielt etter at jeg har klatret en del.

Smertene kommer når jeg feks tar hangups med overtak eller tar "dips", spesielt vondt når jeg gjør øvelsene sakte fremfor hurtig/eksplosivt. Ved hangups, eller om jeg prøver å bøye armen med håndflaten mot meg så kjenner jeg og hører klikkinger i albuen, og smerten kommer. Smerten ligger i albuen, mest mot overarmen. Jeg lurer på om det kan være senebetennelse eller noe liknende. Har prøvd å tøye senen og fingermasserer den stadig vekk, men smertene forsvinner ikke. Kjenner heldigvis ikke smertene når jeg staker på ski!

Lurer på om jeg bør gå til en fysioterapeut nå, er redd dette allerede er blitt en kronisk skade. :) Bør muligens kutte ut klatringen til jeg vet hva jeg bør gjøre.

Noen som har hatt samme problemet?

Er dette "tennisalbue"?

Hva gjør jeg?

Fjellfysioterapeuten, hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få sagt det du Håvard :)

Vet ikke helt hva slags skade det er men, bør vell ta det litt forsiktig og varme godt opp før du skal belaste armen. Så ville jeg ha forhørt meg med fysio, de vil nok vite hva det er. Er det muskelært eller i sene eller i knokkel?

Jepp, er blitt nøyere med å varme godt opp før tunge ruter. Kjenner ikke noe spesielt under selve klatringen, men det er etterpå når jeg skal gjøre hverdagslige ting som jeg kjenner det.

Det er det at jeg ikke vet hva det er som gjør det vondt. Jeg kjenner at det er noe bein som gnisser og knekker inni der nå jeg strammer til, men samtidig tror jeg det er en senebetennelse som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt vanskelig å si uten å ha undersøkt albuen.

Det er ikke en tennisalbue, for da sitter smerten på yttersiden av albuen og kan refere et stykke nedover underarmen. Tennisalbue provoseres i større grad av griping med hånden.

En sene-"betennelse" eller seneirritasjon som vi kaller det nå for tiden i et tidlig stadium kan være smertefull bare i starten av en økt eller bare etterpå og ikke kjennes når man er varm. Med tanke på at den kommer ved klatring kunne det vært mer nærliggende å tro at det var biceps som er overanstrengt, men dette burde gitt mer smerter på hang-ups med håndflaten mot deg framfor med "overgrep". En seneirritasjon gir heller ikke klikking.

Man ser av og til at små bruskbiter fra leddflatene inne i albuen løsner og kommer i klem. Dette kan gi klikking eller låsninger i albuen. Har du opplevd at du ikke får strukket albuen helt ut eller ikke klarer å bøye den helt inn?

Når du får smerter ved hang-ups, kommer smerten da mens du er helt på toppen, altså der albuen er mest bøyd?

Når du får smerter ved dips, kommer smerten da mens du er helt nede, altså der albuen er mest bøyd?

Hvis du svarer ja på de siste to spørsmålene er det mulig dette kan være en betennelse i slimposen som ligger under der bicepssenen fester seg til den ene benet i underarmen (radius) og at denne kommer i klem når underarmen er pronert (håndflaten vender ned).

Sender deg en PM med navn til en dyktig fysioterapeut på Lysaker hvis du vil ha det undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellfysioterapeuten!

Tusen takk for PM og utfyllende svar. :) Skal ta kontakt med vedkommende.

I grunn får jeg ikke veldig vondt ved klatringen, men hvis jeg drar meg opp akkurat slik jeg gjør ved hangups med overtak, da gjør det vondt og klikkingen inne i albuen høres. Klikkingen blir mer tydelig når det blir vondere, for noen uker siden hørtes nesten ikke klikkingen/rasingen, men nå er det verre. Det er ikke sånn klikking som man feks kan høre hvis man strekker benet eller bøyer fingrene, mer rasing som i en pose med grov sand. Det er nok delvis grunnet klatring og styrketrening (med vekter, hangups, pushups for armer) en gang i uka, noe jeg ikke gjorde i sommer (stort sett fjellturer da).

Angående dine spørsmål. Jeg er for det første usikker på om det er biceps eller triceps som er overbelastet, men det er stort sett smerter når armen går fra helt utstrakt og den bøyes litt inn. Det gjør ikke vondt når den allerede er bøyet. Samme prinsipp på dips (vondt helt på slutten når jeg dytter meg opp) og hangups (gjør vondt når jeg trekker meg opp fra strake armer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.