Gå til innhold
  • Bli medlem

erfaringer med nye Bergans Snøhetta skallbekledning


vermer

Anbefalte innlegg

Er nysgjerrig på den nye skallbekledning som DNT har utformet sammen med Bergans, Snøhetta jakke og bukse. Jeg har fra tidligere Breheimen bukse og jakke, disse er relativt tunge og har dette irriterende foret innvendig. Synes den nye Snøhetta jakke/bukse virker greie, men kun ut i fra bilder på nett og produktbeskrivelse.

Noen som allerede har anskaffet disse og kan meddele noen "felt-erfaringer"?

PS: andre produseter som Norønna, Arcteryx mm er ikke så aktuelle, prisene på disse er for høye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Til de som tenker på å anskaffe disse palggene i Snøhetta-kolleksjonen til Bergans - styr unna!

Etter nå å ha prøvd både bukse og jakke, er jeg ikke begeistret og nesten oppbrakt, og vil påstå at "noen" i DNT ikke har foretatt nødvendig kvalitetssikring av disse plaggene. Buksen er svært stiv med alle glidelåsene langs beina, og mangler helt en skarve liten lomme!

Jakken er i gunnen mest å utsette på, selv om den har en fin lengde.

Den mangler helt mulighet for tett lukking i halsen. Her blir det en stor glippe mellom jakke og hals/hake, uansett stramming av hette. Her er det fritt fram for kald vind og nedbør! Dette er en kritisk mangel med en jakke annonsert for "allsidig friluftsliv året rundt"! Svært lite på jakken kan betjenes med votter på, strekkene er tynne, og lommene trange og grunne, tillater nesten ikke mer enn en tynn hanske i hver. Og hvorfor skal ikke en fjelljakke ha romslige lommer "der hoftebelte sitter"?

Dårlig arbeid dette her, både av Bergans og DNT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ser at denne kolleksjonen ble hardt kritisert her, men er likevel litt nyskjerrig på om det er noen andre her som har erfaringer med denne? Tenker da spesielt på jakka. På produktbeskrivelsene fra Bergans og DNT virker det da som helt kurante plagg, men det som betyr noe er da hvordan de fungerer ute i praksis. Er det da noen andre her som har erfaringer med disse plaggene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har buksa og kan ikke anbefale den.

Jeg hadde tenkt å bruke denne på en kryssing av Hardangervidda i desember og er veldig glad for at det ikke ble noe av. En kald dag i januar stoppet jeg for å justere buksa litt og når jeg dro ned glidelåsen på det ene benet (for å lukke den) gikk hele "hodet" av og hele benet spjæret opp til livet igjen. "Hodet" stopper bare mot noe myk gummi og tar man litt hardt i så dytter den vekk gummien og glir av. Det var 15 minus og litt vind så dette kunne vært full krise men jeg var heldigvis bare noen hundre meter fra hytta så jeg kom meg hjem i god behold. Fikk ikke gått mer på ski den helga. Testa med andre benet også og det samme skjedde der når jeg tok litt i.

Forferdelig dårlig løsning!

- Ingen lommer.

- Veldig vid nederst, sikkert bra for slalom eller randonee men vanlige fjellskisko er den for stor og vid til. Det blir en stor klump som bare er i veien.

- Lang og smal. Ikke noe for de som er litt kraftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har buksa og kan ikke anbefale den.

Jeg hadde tenkt å bruke denne på en kryssing av Hardangervidda i desember og er veldig glad for at det ikke ble noe av. En kald dag i januar stoppet jeg for å justere buksa litt og når jeg dro ned glidelåsen på det ene benet (for å lukke den) gikk hele "hodet" av og hele benet spjæret opp til livet igjen. "Hodet" stopper bare mot noe myk gummi og tar man litt hardt i så dytter den vekk gummien og glir av. Det var 15 minus og litt vind så dette kunne vært full krise men jeg var heldigvis bare noen hundre meter fra hytta så jeg kom meg hjem i god behold. Fikk ikke gått mer på ski den helga. Testa med andre benet også og det samme skjedde der når jeg tok litt i.

Forferdelig dårlig løsning!

- Ingen lommer.

- Veldig vid nederst, sikkert bra for slalom eller randonee men vanlige fjellskisko er den for stor og vid til. Det blir en stor klump som bare er i veien.

- Lang og smal. Ikke noe for de som er litt kraftige.

Såpass ja, det virker som om kvaliteten generellt er dårlig altså. Men er kvaliteten på Snøhetta-serien generellt dårligere enn resten av Bergans sin kolleksjon da? Bergans har jo flere faste tilhengere som skryter av både pris og kvalitet!

Noen med erfaringer med Snøhetta-jakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gi Snøhetta opp :lol: Her er det mange negative kommentarer og da bør det ringe en bjelle :idea: Kjøp heller norrøna, arcterycx eller så brukt. Da har du knallklær i mange år :wink:

Når det er et par stykker som har klaget vil jeg ikke si at det er mange, dessuten så har jeg en del Bergans-bekledning fra før og har generellt gode erfaringer. Så gir nok ikke opp så lett :) Fortsatt interressert i erfaringer fra andre her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gi Snøhetta opp :lol: Her er det mange negative kommentarer og da bør det ringe en bjelle :idea: Kjøp heller norrøna, arcterycx eller så brukt. Da har du knallklær i mange år :wink:

Hei.

Nå skal ikke jeg uttale meg om Snøhettakolleksjonen, men jeg kan gå god for Dermizaxtekstilet brukt i Bergans Anatomic buksen jeg har brukt i årevis. Til tross for skepsis før innkjøp for snart fem år siden har jeg blitt overrasket og imponert over slitestyrke og vanntetthet.

Nå begynner buksa å bli ganske så slitt og jeg vurderer seriøst å kjøpe oppfølgingsmodellen Bergans Rask.

Til informasjon, jeg har i årevis hatt en rekke plagg fra Arc'teryx og Norrøna i div goretex kvaliteter, noe norrøna i DRI3, og Pagagoniajakke i deres membran H2No å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan støtte opp under forrige post.

Har også hatt anatomic lenge og det er absolutt en solid bukse, selv om jeg savner flere lommer...

Men ifølge flere jeg har snakket med som tar imot reklamasjoner i forskjellige sportsbutikker, så har Bergans tapt seg på kvalitet de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har litt lyst å ta opp igjen denne tråden og spør nok en gang om det er noen der ute som har erfaringer med Snøhetta-kolleksjonen til Bergans. Tenker da først og fremst på jakken, da jeg er på utkikk etter en kurant jakke for bruk på skiturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Snøhetta jakke. har brukt den en del nå i sommer/høst. En her oppe savnet lommer nederst på jakken. Kan forsåvidt være enig i det. For min del så er jeg kort og grov og jakken er derfor temmelig lang til meg. Lommer nederst på jakken kommer derfor oppå ev lommer i buksen. De to frontlommene som er synes jeg er mer enn romslige nok. For de av oss som "ikke har hals" og ja, vi er mange fler enn man skulle tro, så er hetteløsningen genial! Dette er den eneste jakken jeg noengang har hatt som jeg i det hele tatt kan dra glidelåsen helt opp på. Men dette er en ting som en seriøs forhandler/ekspeditør bør vite om og være obs på. Dessuten så kunne det aldri ramle meg inn å kjøpe en slik jakke uten å prøve hetta. Kvaliteten eller har jeg så langt ikke noe å utsette på. Jakken skal få prøve seg litt mer seriøst på en tur til Aconcagua i januar. men den er ikke slik at den ramler fra hverandre etter noen veldig få turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt jakken i noen år. Brukt den både sommer og vinter. Har ingenting å utsette på hetta, eller halsløsning. Noe jeg ikke er fornøyd med er lommene. Store og gode er de, men laget i tynn fleece, så når jeg blir svett og varm, blir det jeg har i lommene fuktig. Savner også fler lommer.. Og da gjerne noen med tett stoff i. Jakken har blitt degradert til "hundeluftejakke" Bruker nå klättermusen Brede på tur. Liker den mye bedre. Den har "tette" lommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har buksa og kan ikke anbefale den.

Jeg hadde tenkt å bruke denne på en kryssing av Hardangervidda i desember og er veldig glad for at det ikke ble noe av. En kald dag i januar stoppet jeg for å justere buksa litt og når jeg dro ned glidelåsen på det ene benet (for å lukke den) gikk hele "hodet" av og hele benet spjæret opp til livet igjen. "Hodet" stopper bare mot noe myk gummi og tar man litt hardt i så dytter den vekk gummien og glir av. Det var 15 minus og litt vind så dette kunne vært full krise men jeg var heldigvis bare noen hundre meter fra hytta så jeg kom meg hjem i god behold. Fikk ikke gått mer på ski den helga. Testa med andre benet også og det samme skjedde der når jeg tok litt i.

Forferdelig dårlig løsning!

Har omsider klaget og fått ny bukse. Det viste seg at det var en produksjonsfeil som de hadde oppdaget for sent.

Se derfor bort fra glidelåsproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.