Gå til innhold
  • Bli medlem

"Stenging" av selvbetjente/ubetjente DNT-hytter


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse

"De selvbetjente og ubetjente hyttene er ofte helårsåpne, men i enkelte fjellområder er de selvbetjente hyttene stengt i den kaldeste vinterperioden fra 15. oktober -15. februar (det er mulig å låse seg inn med DNT-nøkkelen i disse hyttene, men det er ikke garantert at det finnes ved, gass eller noe utvalg av mat - hyttene må derfor betraktes som nødbuer i denne perioden)." (dnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du planlegger å bruke ei "stengt" hytte som husly bør du vel betale den vesle summen.

Om du må ta deg inn i ei hytte i nødsfall, så spiller vel heller ikke beløpet noen rolle for deg?

Generelt bør de som klager på pris på ubetjente/selvbetjente DNT-hytter sørge for annen overnatting.

Du kan knapt slå opp et enmannstelt på en regulær campingplass for denne summen.

Når det kommer til betjente hytter og det det gjerne medfører av "resturantregninger" er saken en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler gjerne, det er ikke det. Spørsmålet er ganske enkelt hva som er praksis i slike tilfeller, siden jeg ikke finner noe info om det noe sted...

Hei !

Jeg tror ikke det er noen prakis å vise til. Det kan være mange og lokale grunner til at en hytte er stengt utenom sesongene.

Men er du et innskrevet og seriøst medlem av vedkommende forening som eier hytta (eller DNT) og spør der på forhånd så tror jeg bestemt at du får anledning til å overnatte der for en kortere tid også utenom åpningstidene.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette handler om noe så enkelt som at noen av hyttene ligger avsides og at det er vanskelig å opprettholde full standard midt på vinteren. Det er ikke ålreit for frivillige hyttevakter å ta seg inn dit i veldig mange minusgrader.

Ubetjente hytter har jo ved i vedskjulet så det burde ikke være noe problem. Gass etterfylles neppe, men det er vel ikke så mange som bruker gassen i desember og januar heller.

Kan sikkert være greit å sjekke med de som har ansvaret for hytta før man drar inn dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Panda !

Jeg vet ikke om du kjenner hyttene og forholdene forøvrig i Troms og Nordland. Men spør du folk som kjenner forholdene så får du ulke svar. Adkomst og transport inn til mange av de hyttene som der er aktuelle er ikke noe stort problem, heller ikke om vinteren ( i alle fall ikke for dem som bruker snøscooter). Og her finner du svaret på hvorfor hyttene er stengt og ikke inneholder mat, forøvrig heller ikke om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javeeel

Kan dette forklare forskjellen mellom Troms og sørvestlandet.

Hos oss er hyttene åpne - det er kort og greit ikke nøkkelhull i ytredøren, men Turistforeningen (STF) garanterer ikke at alt er på plass.

Utvalget kan være begrenset, og det kan i værste fall være tomt for gass eller ved.

(Da går sengebunnene, noe som har skjedd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette handler om noe så enkelt som at noen av hyttene ligger avsides og at det er vanskelig å opprettholde full standard midt på vinteren. Det er ikke ålreit for frivillige hyttevakter å ta seg inn dit i veldig mange minusgrader.

Ubetjente hytter har jo ved i vedskjulet så det burde ikke være noe problem. Gass etterfylles neppe, men det er vel ikke så mange som bruker gassen i desember og januar heller.

Kan sikkert være greit å sjekke med de som har ansvaret for hytta før man drar inn dit.

Du har ingen garanti for at det er ved utenom "åpningstidene", men som oftest er det jo det. Som oftest ligger det igjen litt av vareutvalget også.

Det handler vel om at mange av disse hyttene ligger i vernede områder (nasjonalparker osv), og de får begrensede antall leveringer. Ved, gass og andre tunge varer må jo gjerne kjøres inn med skuter e.l. Utenom sesongene er det så få som er innom disse stedene at det er for mye å forvente at en person er innom og fyller opp, henter penger, tømmer søppel osv jevnlig.

Edit: Så etterpå at det var de ubetjente du skrev om. Mitt svar gjaldt de selvbetjente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang de selvbetjente så forsynes disse med proviant og ved når vær og føre tillater det. Det vil si fra slutten av januar og ut april i mitt tilfelle. Dersom det ikke oppstår noe ekstaordinært vil det alltid være et minimum av forsyninger. Og slik må det være, da det faktisk finnes tullinger som krysser vidda i perioden desember-januar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det ligger jo i selve ordet selvbetjent at hytten er ubetjent. Men i ubetjente hytter kan det også være utlagt mat etc. ,men da i et avlåst rom som du må bryte deg inn i og det kan du selvfølgelig gjøre i en nødsituasjon hvor det gjelder å overleve. Du gjør da opp for deg etterpå ved å betale for eventuell skade på døren m.v.

Forøvrig så er spørmålet om etterfylling av gass o.s.v. i dag i hovedsak bare et økonomisk spørsmål idet det alltid vil være mulig å fly inn forsyninger med helikopter slik det gjøres til f.eks. Olavsbu i Jotunheimen Flyvingen må vel i så fall som regel godkjennes av myndighetene på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Brage skriver:

:arrow: Det ligger jo i selve ordet selvbetjent at hytten er ubetjent. Men i ubetjente hytter kan det også være utlagt mat etc. ,men da i et avlåst rom som du må bryte deg inn i og det kan du selvfølgelig gjøre i en nødsituasjon hvor det gjelder å overleve. Du gjør da opp for deg etterpå ved å betale for eventuell skade på døren m.v. :!:

Forskjellen på selvbetjente og ubetjente hytter er provianten. På ubetjente hytter er det gass og ved, men ikke mat.

Bak låste dører eller i låste skap finner du som regel redskap som trengs for å utføre nødvendig vedlikehold, men sannsynligvis ikke mat.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eirikw !

Jeg må innrømme at jeg aldri har vært i den situasjon at jeg har måttet bryte meg inn i noen hytte eller rom i en hytte. Jeg forteller bare hva jeg har hørt hva kjentfolk sier. Og en ting er jo hva DNT offisielt sier og på den annen side hva som praktiseres av dem som passer på hyttene. Kan tenke meg at prakiss varierer fra hytte til hytte og fra landsdel til landsdel.

Men jeg vet positivt at noen private ubetjente hytter har et avlåst rom med bl.a. noe mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.