Gå til innhold
  • Bli medlem

Bikkje i minusgrader


Bjørnson

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Har ikke spesielt greie på denne hunden. Hvis den er ihht standarden så har den dobbelt pels, dvs at den har har lang "overpels" og tett underull. Pelsen er vannavstøtende.

Generelt skal man alltid være forsiktig med hund i -15, og jeg vil regne med at du ikke skal la den jobbe hardt men holde seg relativt rolig.

Når det gjelder din hund så må du også vurdere om dette er ok, hensett til hvor vant den er med å være ute, og ute i kaldt vær. Enhver pels utvikles mht det klimaet den er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har forskjellig tålegrense, og forskjellig evne til å løse slike problemer. Opplevde selv som 15 åring på et forsøk på vinterovernatting noen kilometer fra hytta at jeg var nødt til å gå tilbake fordi golden retriveren lå og skalv, da var det vel knapt 10 minusgrader. Har nå en strihåret vorsther, og han har vært ute sammenhengende (dog med superdekken under forflytting og varmedekken i pauser (sydd av en gammel vattert jakke) ) i 7 dager med temperaturer fra - 15 om dagen til - 30 om natta. Bikkja har et ganske praktisk syn på det meste; jeg har fotenden av soveposen i en fjellduken thermo, han starter som regel der. Og blir det for kaldt vil jeg merke det gjennom et vorstherhode som gradvis forsøker å presse seg ned i soveposen, dette fungerte fint da han var valp, men som voksen vorsther på 30 kg vil det kunne oppleves som noe trangt, spesielt siden eiere er til for å tråkke på i bestrebelsene på å komme ned i posen. Så er poenget mitt: Vorstheren har vett til å finne seg et varmere sted å sove; Golden retriveren nektet å legge seg i soveposen. Pelsmessig burde golden retriveren stille sterkere, men inteligensen og tilpasningsevnen var så som så. Hvorvidt tolleren har vett til å invadere posen om det blir for kaldt er det vanskelig å svare på, det gjelder også om den har vett til å legge seg i en fjellduk. Du får nok bare prøve, og sjekke tilstanden med jevne mellomrom. Jeg vet at vorstheren min ikke ville frosset i hjel uten å gi klart til kjenne at han ville ned i posen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilvenning til kulde er viktig for å ha med seg hunder ute på tur vinterstid.

La hunden sove ute på natten året gjennom, med begynnelse på sommer. Da får hunden en god tilvenning gjennom høsten og pelsen blir tykk, fin og vinterklar.

Om du ikke har tid til å vente til neste år som du sikkert ikke har :( så begynn med å la hunden være ute mer og mer etterhvert. Gradvis tilvenning er nok resepten om hunden skal trives godt i slike temperaturer. Ta gjerne med noe å ligge på for hunden, og kanskje noe å legge over den i fall den skulle bli for kaldt.

En annen gevinst med å la bikkja få sove ute hele året, er at røytingen går unna på rekordtid og varer ikke hele året slik som det ofte har en tendens til med huvnder som sover mye inne i hus.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bare du kan svare på dette! Er den vandt til å ligge ute? Og da mener jeg ikke bare sånn litt om dagen, men over lengre perioder i kaldt vær. Om ikke, hadde jeg vært småskeptisk, for da har den ikke opparbeidet godt underlaghverken i pels eller tivenning...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.