Gå til innhold
  • Bli medlem

skiseil


fjellsnekker

Anbefalte innlegg

Annonse

Det fins 3 typer skiseil. Beringer, Nasa og Fischer. Nasaseilet er et enkelt seil uten kamre som fylles. Det er lett og pakker lite, men det kollapser litt lettere. På Fischerseilet kan man ta rev i seilet (slå sammen kamre), slik at det kan gå fra ca 5-11 kvm. Det gjør det veldig anvendelig, men det er litt tungt. Beringer er et tysk seil, brukt av Ousland og flere andre på lange ekspedisjoner. Det seiler veldig godt og er nok mer anvendlig å leke med.. Jeg har to slike selv (5 og 10 kvm), i tillegg til et gammelt Nasaseil.

Men skal du bruke det å leke med (hoppe osv) er det kite som gjelder. Kiten har to eller tre lange liner som er minst 20 meter lange. Siden den står høyere fanger den mer vind. Skiseilet har en drøss liner som er 4-6 meter. Kiten har mer kraft, mens skiseilet er sikrere. Man kan ta ut kraften i et skiseil momentant ved å legge ned baren. Også på kiten fins en "depower" funksjon, som jeg skjønner har blitt bedre de senere årene, men det er ikke til å komme fra at den økte kraften også gjør det farligere.

På en dag med passe vind lærer du å seile med skiseilet på et par-tre timer. Med kiten er terskelen høyere (og mulighetene til å leke større når du lærer det).. Til å seile på tur ville jeg valgt skiseil. Skal du ha bare ett er nok Fischer smart, men jeg ville likevel ikke byttet mine to Beringerseil mot et Fischer.. :D

Turseiling er forøvrig veldig gøy! Pulk fungerer veldig fint, og da kan man ha det ekstra seilet oppi der... Sekk går dårlig, da man får tyngdepunktet for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kombinasjonen av en stor kite og nasa-ski-seil er bra. Når det er lett vind, er kiten trygg. og man får det lille ekstra draget man trenger. En 12 kvm kite drar fra ca 2,5 m/s.

Jeg liker nasa-seilene mine veldig godt, selv om de ikke er like stabile som de andre skiseilene. Fordelene er:

- veldig raske å ta opp og ned

- korte liner (tryggere i daler, områder med trær/stein)

- tar liten plass

- er lette

Har brukt skiseilet mitt en del som heis. Det har vært i vind der jeg ikke kunne ha brukt en kite fordi vinden mot toppen har vært for sterk - jeg hadde ikke klart å få ned kiten.

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- korte liner (tryggere i daler, områder med trær/stein)

Problemet med korte liner, er at seilet vert veldig følsomt for lokale variasjonar i vinden (resultat av litt kupert terreng). Erfaringa mi etter 1 sesong med nasa-seil, er at det ikkje fungerer dersom det er litt småkupert, som 10m høge haugar/djupe dalar. Det gjev full fart på dei høgaste haugane, og ikkje vind nok til å halde seilet i lufta nede i søkka. I slikt terreng har folk med kite, ein heilt javn vind.

Seilet mitt har enda i eit skåp eller i kjellaren eller ein heilt annan plass. Det er i alle fall ikkje med på tur lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både med kite og skiseil er det en fordel med litt brede ski med flyt og stabile støvler. Du er utenfor løypene og må presse ganske mye mot vinden. Det er skiene som er roret når du seiler. Skal du bruke fjellski ville jeg i alle fall ikke gått for kite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det fins 3 typer skiseil. Beringer, Nasa og Fischer. Nasaseilet er et enkelt seil uten kamre som fylles. Det er lett og pakker lite, men det kollapser litt lettere. På Fischerseilet kan man ta rev i seilet (slå sammen kamre), slik at det kan gå fra ca 5-11 kvm. Det gjør det veldig anvendelig, men det er litt tungt. Beringer er et tysk seil, brukt av Ousland og flere andre på lange ekspedisjoner. Det seiler veldig godt og er nok mer anvendlig å leke med.. Jeg har to slike selv (5 og 10 kvm), i tillegg til et gammelt Nasaseil.

Men skal du bruke det å leke med (hoppe osv) er det kite som gjelder. Kiten har to eller tre lange liner som er minst 20 meter lange. Siden den står høyere fanger den mer vind. Skiseilet har en drøss liner som er 4-6 meter. Kiten har mer kraft, mens skiseilet er sikrere. Man kan ta ut kraften i et skiseil momentant ved å legge ned baren. Også på kiten fins en "depower" funksjon, som jeg skjønner har blitt bedre de senere årene, men det er ikke til å komme fra at den økte kraften også gjør det farligere.

På en dag med passe vind lærer du å seile med skiseilet på et par-tre timer. Med kiten er terskelen høyere (og mulighetene til å leke større når du lærer det).. Til å seile på tur ville jeg valgt skiseil. Skal du ha bare ett er nok Fischer smart, men jeg ville likevel ikke byttet mine to Beringerseil mot et Fischer.. :wink:

Turseiling er forøvrig veldig gøy! Pulk fungerer veldig fint, og da kan man ha det ekstra seilet oppi der... Sekk går dårlig, da man får tyngdepunktet for høyt.

Må korigere litt her, kite har som regel 2 eller fire liner. men noen utgaver er det 3 eller 5 liner, ofte kalt 3line og 5 line , disse blir brukt spesielt på gammle kiter for og lettere få di opp etter en styrt. ski seil er best til og forflytte seg med kite er mere lek, skiseil er som regel

best i sterk vind. dagens kiter har så mye deepower at du kan holde den med en hånd i syk vind.

kite er ofte best i vind opp til 14 ms og er oggso veldig efektift når du skal opp mot vinden kontra ski seil.

I 2001 var jeg lank inne på vidda det var nesten ikke vind, forlenget linene på kiten slik at jeg hadde 60 meter liner der oppe var vinden,

greit og vite.

om jeg skal på langtur lengere en trans hardangervidda så ville jeg ha valgt skiseil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 6 år senere...

Etter jeg så NRK-serien hvor Ulvang & co skiseilte og kitet på nordvestpassasjen har jeg vært gira på å kjøpe meg skiseil. Men på tross av at jeg har lest det meste her på forumet og nettet om skiseil lurer jeg på et par ting før jeg investerer 10000.- +  i dette :)
Jeg syns det ser utrolig tungt ut å ligge i 45 grader å skjære med skiene. Men mulig løftet i seilet gjør at det ikke blir så tungt? Hvor tungt er det å seile med 90 grader sidevind?
Er bare å glemme å skiseile med fjellski om det ikke er hardt føre?
Hvor vanskelig er det å regulere farten? Må man hele tiden justere størrelsen på multiseilet. eller kan man trimme på linene "i farta"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Har ikke testet multi seilet så kan ikke svare på det, men vil si at det er en meget stor fordel å bruke stivt utstyr, i form av rando eller telemarksutstyr. Om en har vinden inn fra siden (90grader) så er det type 5 ganger (veldig grovt reknet ;-) )   tyngre og vanskeligere med fjellski. Om en har vinden skrått i ryggen eller rett bakfra går det greiere med fjellski. Det går å krysse med fjellsko også, men det koster.   En kan justere farten med å velge hvor mye av seilarealet en viser til vinden. Så om en kjører seilet høyere eller lenger frem i vind-vinduet så kan en regulere farten. Dog, kjører en seilet for høyt blir det vanskelig å holde skiene på kant på grunn av løftet. Det at seilet gir litt løft (men ikkje for mye) hjelper til på stabiliteten som du sier, og om vinden er jevn og fin så kan en henge/sitte bra i selen :-)

G0070526.JPG

G0070696.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TEEDJAY skrev:

Hei :-) Har ikke testet multi seilet så kan ikke svare på det, men vil si at det er en meget stor fordel å bruke stivt utstyr, i form av rando eller telemarksutstyr. Om en har vinden inn fra siden (90grader) så er det type 5 ganger (veldig grovt reknet ;-) )   tyngre og vanskeligere med fjellski. Om en har vinden skrått i ryggen eller rett bakfra går det greiere med fjellski. Det går å krysse med fjellsko også, men det koster.   En kan justere farten med å velge hvor mye av seilarealet en viser til vinden. Så om en kjører seilet høyere eller lenger frem i vind-vinduet så kan en regulere farten. Dog, kjører en seilet for høyt blir det vanskelig å holde skiene på kant på grunn av løftet. Det at seilet gir litt løft (men ikkje for mye) hjelper til på stabiliteten som du sier, og om vinden er jevn og fin så kan en henge/sitte bra i selen :-)

G0070526.JPG

G0070696.JPG

Da ble jeg litt klokere :) Tror jeg må prøve ut dette.. Da har jeg ett nytt leketøy og prosjekt å styre med i vinter 🙌 Kanskje jeg en gang kanskje kan oppleve å få seile forbi et hundespann (hevnen er søt) :D
Veldig stilige bilder du hadde. Hvilket seil er det du bruker? Jeg kan ikke huske å ha sett det hos nettbutikkene jeg har vært på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Bildene er tatt med selvutløser ;) Har dessverre ikke møtt hundespann som skal i samme retning som meg, men håper på det samme ;) Med bra vind så skulle det gå ganske greit. Du kan fort komme opp i minst 40-70 km/t med både skiseil og kite om vinden er god :-)  I påsken seilte/kitet jeg fra Dyranut til Haukeliseter (altså over Hardangervidda) med pulk på 9 timer og 25 minutt, og da måtte jeg gå en mil ca, så kunne gått enda fortere.. Så er veldig gøy når det klaffer ;) Brukte 4 timer på de første 8 mila, og 5 og en halv på de siste to pga vindtrøbbel. og gåing, 

Seilet mitt kjøpte jeg fra Wolf Beringer i Tyskland. Det er et såkalt fullprofil seil på 6 kvm. Parawing S-C tror jeg det heter.  Skal være av de mest stabile og beste til å krysse med, kanon seil :) Siden hans er ikke oppdatert på noen tiår, men rekner med han fortsatt syr. Du kan velge farge selv mot et veldig lite tillegg. 

http://www.parawing-beringer.de/eng-index.htm

 

 

Endret av TEEDJAY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tyskeren er ikke spesielt god på profilering.. Vet at vinnere av verdensmesterskap i langdistanse kiting har brukt hans skiseil, og Rune Gjeldnes brukte hans seil (i tillegg til kite) når han tilbakela dengang verdens lengste skitur over Sydpolen, og mener at Ronny Finsås også brukte disse skiseilene (og kiter) når han tok fartsrekord fra Sydpolen og ut til kysten. Ja, og det som jaffal tidligere var den raskeste Grønland på langs, de brukte også beringer seil (og JOJO kiter) :-)   Så han har nok å være stolt over han tyskeren, men er tydeligvis ikke så voldsom på å bruke det på siden sin.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et mulitiseil jeg kan selge for en overkommelig pris. Bare brukt på en Grønlandstur, og da lå det mest i pulken. Etter det har det ligget i boden noen år. Mener 5-6 av de ca 100 linene på det har røket, men det flyr fint likevel.  Er uansett en smal sak å bytte. Send meg en melding om du er interessert. Vedlegger bilde av det aktuelle seilet.FB_IMG_1484609810732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.