Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Gaustatoppen 12. desember 2009


askogvoll

Anbefalte innlegg

Tur til Gaustatoppen 12. desember 2009

Med nytt skiutstyr som jeg ville teste, og en perfekt værmelding var det duket for en fin dag til Gaustatoppen. Desember er en fin måned å gå på tur på så fremt det er fint vær. Pastellfargene lot seg ikke vente i dag, og en relativt fin soloppgang åpenbarte seg på veg opp bakken mot toppen. Noen skyer la seg over toppen så vi fikk ikke en 360 graders utsikt, men pytt pytt, kan komme tilbake en annen gang for den. Skyene dekte bare de 50 siste høydemeterene så vi kunne egentlig ikke klage :)

Både Sunniva og jeg syntes det var noe trangt i inngangspartiet til turisthytten på Gaustatoppen, da rundt ti andre turister fant ly for vinden der sammen med oss. Etter en god og varm kopp med kaffe og noe spekemat (snart jul ;) ) fant vi ut at det var best å spenne på oss skiene og sette kurs ned mot bilen.

Etter en noe ustødig nedkjøring på fjellski (i motsetning til de rundt 30 andre som var på toppen med randonee utstyr) kom vi trygt tilbake til bilen. Vi avsluttet turen med historisk påfyll på norsk industrimuseum på Vemork før vi vendte nesen hjem.

post-2512-133474668366_thumb.jpg

post-2512-133474668383_thumb.jpg

post-2512-133474668406_thumb.jpg

post-2512-133474668433_thumb.jpg

post-2512-133474668452_thumb.jpg

post-2512-133474668838_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg blir litt misunnelig :)

Var på Gaustadtoppen i oktober. Kjørte Suleskarsveien over Sirdal- Setesdal til og fra Oslo, og på vei hjem tok jeg avstikkeren opp til Gaustadtoppen. Selvfølgelig kom skyene settende en halv time før jeg nådde toppen, så utsikten ble ikke noe å skryte av. Derfor måååå jeg bare tilbake, og neste tur til den kant av landet er planlagt i slutten av januar.

Så det jeg lurer på er hvilken side som er best egnet til å gå opp på ski? Samme som "E18" opp fra parkeringsplassen, eller er det andre ruter som egner seg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg lurer på er hvilken side som er best egnet til å gå opp på ski? Samme som "E18" opp fra parkeringsplassen, eller er det andre ruter som egner seg bedre?

På vinteren er fjellovergangen Svineroi-Tuddal vinterstengt. Jeg har nådd Gaustatoppen både fra bommen ved Tuddalsiden og Svineroi på vinteren. Det er kortest fra Svineroi, samme side som både Askogvoll og jeg http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/11/gaustatoppen.html nylig tok den fra. Har forøvrig vært på Gaustatoppen rundt 7-8 ganger, og kun hatt finvær på 3 av disse turene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur til Gaustadtoppen 12. desember 2009

Med nytt skiutstyr som jeg ville teste, og en perfekt værmelding var det duket for en fin dag til Gaustadtoppen. Desember er en fin måned å gå på tur på så fremt det er fint vær. Pastellfargene lot seg ikke vente i dag, og en relativt fin soloppgang åpenbarte seg på veg opp bakken mot toppen. Noen skyer la seg over toppen så vi fikk ikke en 360 graders utsikt, men pytt pytt, kan komme tilbake en annen gang for den. Skyene dekte bare de 50 siste høydemeterene så vi kunne egentlig ikke klage :?

Både Sunniva og jeg syntes det var noe trangt i inngangspartiet til turisthytten på Gaustadtoppen, da rundt ti andre turister fant ly for vinden der sammen med oss. Etter en god og varm kopp med kaffe og noe spekemat (snart jul :D ) fant vi ut at det var best å spenne på oss skiene og sette kurs ned mot bilen.

Etter en noe ustødig nedkjøring på fjellski (i motsetning til de rundt 30 andre som var på toppen med randonee utstyr) kom vi trygt tilbake til bilen. Vi avsluttet turen med historisk påfyll på norsk industrimuseum på Vemork før vi vendte nesen hjem.

Nei'serru det. Jaggu er det ikke deg/dere to vi hilste på :) Jeg er en av de tre som var på toppen når dere kom opp :) Vi holder på med en artikkel om vår tur opp, og har foreløpig lagt ut noen bilder fra fredagen her: http://skiogsykkel.no/samfunn/photos/album?albumid=108&userid=62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Trivelig å treffe nye folk i fjellet, og ikke minst få nye medlemmer på fjellforum :P

Stilige bilder dere tok i helgen forresten. Gleder meg til å se artikkelen du jobber med :D Blir litt imponert når jeg ser at folk tør å stå på ski ned bratte renner som jeg ikke tør fantaserer om å stå på ski ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Trivelig å treffe nye folk i fjellet, og ikke minst få nye medlemmer på fjellforum :wink:

Stilige bilder dere tok i helgen forresten. Gleder meg til å se artikkelen du jobber med ;-) Blir litt imponert når jeg ser at folk tør å stå på ski ned bratte renner som jeg ikke tør fantaserer om å stå på ski ned..

Hei. Da har vi fått drømt oss tilbake til turen; http://skiogsykkel.no/skiturerogutflukter/402-toppturhysteri-i-telemark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.