Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally vs andre kanoer.


utemannen

Anbefalte innlegg

Etter en "glassfiberkanotur" med bæring kjøpte jeg meg en brukt Ally 16,5 DR i høst. Har bare hatt en liten tur i Allyen.

Men det var jaggu ikke mye retningstabilitet i den lette Ally saken. Siden den er helt flat under må jeg ta veldige "J-tak"

og dette gjør at det går endel seinere enn i glassfiber. I glassfiber holder det med ett lite vipp etter hvert åretak.

Har intrykk av at alle skal ha Ally når de skal ha kano. Men etter min mening er Ally for de som skal bære.

Skal du kun padle i vannet ved hytta o.l. så kjøp glassfiber med langsgående skjøt/kant midt under.

Jeg har nå en av hver og kommer nok til å bruke de like mye.

Siden elva renner rett ved huset her, har jeg alltid kanoen liggende på plenen. Det blir nok fortsatt glassfiberen som kommer til å ligge der :) Allyen blir på turene med bæringer. For å bære en 35kg kano er ikke gøy.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16,5 fotern er da ikke så ille. I alle fall ikke hvis du trimmer den litt med ballast. Men at den er mer lettsvingt enn en glassfiber med kjøl er helt sikkert. De røde allykanoene har rettere kjøl og er mer lettpadlet. Mens 15 fots grønn er enda mere lettsvingt enn 16,5 fotern. Ulike allyer har ulike egenskaper.

Kanoer med kjøl er fine på stille vann, selv om kjølen bremser en del. På elva blir de alt for tungmanøvrerte. De er også uegnet for å lære skikkelig padleteknikk ettersom de responderer dårlig på de fleste styretak. Selv kunne jeg absolutt ikke tenkt meg en kano med kjøl til allroundbruk. Men det er meg.

Et sted i mellom finner vi kanoer som f.eks. mad river explorer. De er såpass retningstabile at de er lette å få til å gå rett fram, og er samtidig så lettmanøvrert at de responderer godt på ulike styretak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padler du alene eller sammen med noen? Når man padler Allyen tandem skal det ikke være for vanskelig å holde retningen. Selvsagt er det behov for å korigere noe med j-tak. Om du padler Allyen solo er det en klar fordel å sitte rett bak midten av kanoen. Knærne sånn sirka midt i kanoen (om du sitter på kne) og baken litt bak. Da sitter du nærmere kanoens dreiepunkt og det er lettere å holde retninga enn om du sitter bakerst alene med hele kanoen forran deg. Fordeling av vekt om du har med utstyr er selvsagt og en faktor som bestemmer retningsstabiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padler alene i denne sammenhengen ja. Jeg vet at man kan ha ballast, plassere seg mot midten osv. Men poenget mitt er at i min glassfiber sitter jeg godt der bak, flat og ryddig bunn, plass til en pils på ripa, tåler harde grunnstøt og jeg trenger ikke bry meg om hvor lasten ligger.

Jeg har padlet mest i elv med min glassfiber og det er ingen problem å manøvrere den. Noen harde tak og den svinger der den skal. Jeg bruker elvekajakk om jeg skal hit og dit, att og fram i stryk :) At Ally er bra er det ingen tvil om, jeg angrer ikke mitt kjøp. Men i disse utstyrhysteri tidene skal folk kun ha Ally når de skal ha kano.

Glassfiber er vel så bra for veldig mange trur jeg. (Så sant du ikke skal bære)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Ally 16,5 i sommer.

Valget ble slik pga vekt men mest på transport og lagring av kano vinterstid. Har ikke plass til en vanllig kano noe sted.

Merket en del forskjell på stabilitet etter hvordan kano har vært lastet. Men for mye last foran og bak får den liksom 2 dreiepunkt. Da "sladder" den ganske lett.

Prøv å ha ett hovetyngdepunkt litt bake midten synes jeg så langt har fungert best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at ally / pakboat ikke bør være førstevalget for folk flest. Skal du bære, ta med kano på kollektiv transport eller mangler lagerplass er det fine greier. Hvis ikke er bør andre materielar være førstevalget.

Glassfiber er fint der kanoen ikke utsettes for brutale belastninger. En glassfiberkano som velter og blir liggende på tvers mot en stein i elva er ferdig. Har sett rester av en del slike.

Diverse plaststoff tåler mye mere, men mange av dem er faktisk tyngre enn glassfiber, de som ikke er det f.eks. royalex er gjerne dyre.

Kjøl eller ikke kjøl? Kjøl er nydelig for de som bare skal padle litt på hytta, fiske litt, for barn o.l. Går rett fram nesten uansett. Til bruk som krever mer manøvrering er det skrale saker etter min mening.

Jeg underviser en del i kanopadling og har da en del ulike kanoer i bruk. Haslekanoen, med kjøl, er de flestes favoritt på den første padleturen på stille vann. De fleste mestrer denne. Men når vi skal lære ulike svingtak, j-tak, drag, krysstak, kontring osv tar det lengre tid før de i haslekanoene lærer det. Årsaken er enkel. Kanoen responderer for dårlig. Som utemannen sier: "noen harde tak" må til for å svinge en slik. ally 15dr er motstykket, den svinger jeg lett 90 grader med ett tak

De som padler explorer ( lett v-forma bunn uten kjøl) sliter gjerne litt mer til å begynne med, ettersom kanoen svinger lett. Men når de lærer de viktigste taka går det bedre med disse. Og når vi padler på elv (med hvitt vann) er det haslekanoene som velter mest. De blir for treige å manøvrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at ally / pakboat ikke bør være førstevalget for folk flest. Skal du bære, ta med kano på kollektiv transport eller mangler lagerplass er det fine greier. Hvis ikke er bør andre materielar være førstevalget...

Jeg foretrekker klart Ally 17 framfor vanlige glassfiber- og aluminumskanoer (dvs kanoer som man får når en leier). Har dessverre ikke prøvd 16,5 eller 15, så jeg kan ikke sammenlikne retningsstabilitet. Har padlet diverse steder i over 15 år sammen med andre. Allyen har alltid vært raskere enn andre kanoer.

Uten ballast kan 17 tommern bli litt vinglete sammenliknet med en glassfiberkano, men jeg synes likevel at den er mer lettpadlet. Jeg vil klart anbefale vanlige folk Ally 17 framfor glassfiberkanoer til samme pris.

Kunne absolutt tenke meg en kevlarkano, men da snakker vi om en annen pris enn Ally.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som padler explorer ( lett v-forma bunn uten kjøl) sliter gjerne litt mer til å begynne med, ettersom kanoen svinger lett. Men når de lærer de viktigste taka går det bedre med disse. Og når vi padler på elv (med hvitt vann) er det haslekanoene som velter mest. De blir for treige å manøvrere.

Enig med deg. Har en glassfiberkano med flatt bunn, kjøl og uten spring. Den fungerer utmerket på innsjøer og sjøen, retningstabil og kjapp, er også grei å padle alene om det ikke er for mye vind. Kjøpte i fjor en Mad River TT Explorer 14". Denne er mer vinglete, med moderat spring og v-bunn og krever bedre padleteknikk, men er bedre til bruk i elver pga at man raskere før styrt den dit man vil, men den flyter dårlig! Her er det greit å stroppe fast noen flyteelementer om man skulle gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.