Gå til innhold
  • Bli medlem

Ecuador


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous
Noen som har erfaring fra Cotopaxi eller andre topper i Ecuador.
Eller mente gjesten at han hadde erfaring fra Ecuador selv og ville fortelle om det her :) Norsk er ikke alltid så lett å forstå :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Equador høres spennede ut. Cotopaxi frister, men aller mest Chimborazo, verdens høyeste fjell (målemetode: det fjellet som ligger lengst vekk fra jordens sentrum).

Hadde vært greit å vite litt mere om turen. Dro du på egen hånd eller på en organisert tur ? Noen flere ord om turen hadde vært greit, reisemåte, vanskelighetsgrad, ting å passe på i forhold til land og folk osv. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Cotopaxi i forbindelse med et spansk språkkurs i Quito, og hadde ikke med noen annet enn joggesko og sommersovepose. Kjøpte lue og votter av noen lokale indianere og lånte resten av utstyret - fjellstøvler, jakke, bukse, stegjern, isøks - av et guide-firma (Yanasacha) som arrangerte turer til toppen. Hadde guidet fellestur sammen med noen kamerater på språkkurset. Det er ikke noen kjempehard eller vanskelig tur, begynner vel på kanskje 4000m og går til ei refugio (hytte) første dagen, og så resten av stigningen etterpå.

Høyden er jo ikke noe stort problem hvis man har vært en stund i Quito (ca 2500-3000m), men det var bare to av ti på turen som kom opp da jeg var med, så det var kanskje litt slitsomt likevel. Hadde jeg gått turen på nytt ville jeg iallefall tatt med en god termos - alt vannet frøys og jeg ble veldig dehydrert på turen. Plastflaske med kokvarmt vann og to-tre ullsokker utenpå fungerte liksom ikke noe særlig.

Drar man alene er det sikkert greit å henge seg på et lokalt guidefirma, ecuadorianerne er jo ganske hyggelige og det er greit å støtte de lokale, men det går sikkert veldig greit å traske opp uten også - men det kan kanskje være litt verre å finne veien - og å org'e transport og overnatting og sånt.

Noe annet du lurer på om Cotopaxi?

SBj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden er jo ikke noe stort problem hvis man har vært en stund i Quito (ca 2500-3000m),

men det går sikkert veldig greit å traske opp uten også - men det kan kanskje være litt verre å finne veien - og å org'e transport og overnatting og sånt.

Jeg mener at med de rådene du gir undervurderer du faremomentene på fjellet. Risikoen er jo at folk hører på deg og gjør det på samme måten.

Man trasker ikke opp på et fjell på nesten 6000 m alene uten å være kjent. Fjellet er bredekt, og det er ganske gode muligheter for å falle i en bresprekk også.

Forøvrig brukte jeg doble plast fjellstøvler, stegjern og isøks og frøs som bare fy i et forferdelig vær da jeg prøvde meg toppen. Jeg var uggen pga høyden også, selv om jeg hadde oppholdt meg i Quito og høyere ganske lenge. Det var ikke problematisk bratt der jeg gikk, kanskje til 5600 moh. De bratteste partiene var siste biten mot toppen ble det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,

Jeg ble kanskje litt misforstått her, jeg har vel ikke sagt noe om at det er en god idé å bestige 6000m alene og ukjent og uforberedt og uerfaren, men jeg tror ikke det vil være særlig uforsvarlig hvis man er flere sammen å gå på toppen uten å ha med guide. Det er mange fjell og tinder i Norge som krever like mye eller mye mer, sett bort fra høyden da. Jeg synes det var helt greit og ganske sosialt å ha med en guide, selv om jeg synes han gjorde de fleste ting helt forskjellig fra jeg ville gjort. Spesielt sånn sikkerhetsmessig sett. Jeg hadde ikke planlagt turen men gjorde det på sparket da andre ville dra og synes det gikk helt greit å få tak i mer enn godt nok utstyr der nede.

Jeg tror uansett ikke fjellfolk med normal interesse for halvbratte turer i Norge har noe særlig problemer med vanskelighetene der nede bortsett fra høyde da. Tror turen tur-retur Quito-Cotopaxi-Quito tok omtrent 24 timer med lokal guide og det er grenser for hvor avansert enn sånn tur kan bli med et slikt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.