Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har hørt om denne karen?


Loke

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 år senere...
Gjest Srx (Ron)

Ja en av mine favorit filmer! Han er en av de mange amerikanske Transcendentalister som har vært til stor inspirasjon for meg! Vis du liker ideen om dette burde dere sjekke ut filosofien til Ralph Waldo Emerson og Henry David Thoreau!

Googlet transcenditalistene uten at jeg orket å lese hva de var eller gjorde. :???:

http://www.transcendentalists.com/what.htm

Litt for høytsvevende for en enkel fjellfant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet transcenditalistene uten at jeg orket å lese hva de var eller gjorde. :???:

http://www.transcend...ts.com/what.htm

Litt for høytsvevende for en enkel fjellfant.

Nei det er ikke så meget høytsvevende. Det går ut på at det finnes mer på denne jord en det menneske har å tilby og at det finnes en slags ideal sinn som overgår og utgår alt det fysiske og empiriske. Transcendentalisme kjerne baser seg i at mennesket skal gjøre godt mot andre og naturen. Men for å innse dette burde mennesket være selvstendig og selv forsynt. Blandt annet mente de at institusjonert relgion og politiske partier svekker og ødelegger menneskets ideer. Kun vis alle er tro til seg selv og selvstendig kan et ekte samfunn skapes.

Det er jo et historisk askpekt av det hele som gjør det ganske søkt i dag. Men det er en spennende ide og det har veldig mye godt for seg.

Vet ikke om dette forklarte noe som helst eller bare forviret deg mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.