Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate turbuska?


torsteinvg

Anbefalte innlegg

Annonse

Vanskelig. Finnes ikke. det er for sikkert. En som går til alt er ikke mulig å oppdrive. Jeg for min del elsker bomull så lenge været tillater det. Men på vinteren bør man ofte bruke noe annet. Jeg vet Mountain Equipment hadde for et par å siden en Kongour salopette bukse, i Gore-tex proshell. Den er romslig, bæsjeluke, og noen lommer.

Det er vel en av de jeg anbefale. Blir ikke noe å bruke på sommer og varmere dager, men vinterrelatert er den perfekt.

Men som sagt, en som fungerer til alt er ikke mulig å oppdrive. Kortere turer er softshell ett utrolig digg plagg. Men jeg personlig vil kun bruke det til sommertuerer, eller kortere vinterturer. Den er jo ikke vanntett, men gode merker er vannavvisende ganske lenge, men så fort overtrykket er der fra utsiden så vil det jo trekke igjennom.

Finn ut hvor og når du kommer mest til å bruke plagget, og ta utgangspunktet derfra.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ultimate turbuksen puster ALL svette ut og likevel 100% vind og vanntett. Den blir laget av rester etter kornproduksjon og blir ikke slitt\evt. kan avfallet brukes til forproduksjon etter bruk. Den trenger ikke å impregneres, kommer med individuelle muligheter for tilpasning av lommer, glidelåsløsninger og kommer levert med en light&durable utømmelig ferskvannskilde innebygget i sidelommen.

Det var fullt lov å fantasere vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ultimate turbuksen puster ALL svette ut og likevel 100% vind og vanntett. Den blir laget av rester etter kornproduksjon og blir ikke slitt\evt. kan avfallet brukes til forproduksjon etter bruk. Den trenger ikke å impregneres, kommer med individuelle muligheter for tilpasning av lommer, glidelåsløsninger og kommer levert med en light&durable utømmelig ferskvannskilde innebygget i sidelommen.

Det var fullt lov å fantasere vel? :D

Der har vi den ultimate turbuksa ja!

PS: Ikke for å være pirkete, men i tittelen til tråden står det "buska", samt at "tur bukse" er en aldri så liten orddelingsfeil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære, torsteinvg. Tror du må ta deg en tur ut og se litt og prøve litt forskjellig. Ser du ser etter fjellreven-stil, og missisng link-tetthet!?? Jeg tror du skal ta deg en tur og bare prøve forskjellig. Men først må du, som jeg nevnte tidligere, finne ut bruksområdet.

Fjellræven er ikke en stil, og missing link er ikke noe produkt som holder deg tørr!

Se litt på erfaringssidene her på forumet, så får du kanskje noen hint om hvo du bør starte.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den buksa er fin den. Men det er en ren vinter-/ kjøre-bukse. Da det kommer til fjellræven og bergans så skal ikke jeg blande meg. Bergans er ett kapitel for seg selv, men fjellræven syntes jeg har noen gode produkter, men da i bomull. Bergans har jeg ikke tro på i det hele tatt. Ja, de har noe fresh`e farger, men elendig passform. Og dunkvaliteten skjønner jeg ingen ting av. Det er ikke mye dun i klærne deres. Det er fjær, og den vandrer fra skulder til håndroten ila par dager.

En bukse jeg bruker sommer som vinter på korte turer er Patagonia LW Guide pants. De er litt trange, så egner seg ikke på vintertur. Men korte turer har jeg ikke problemer med den i det hele tatt. Top turbukse for korte turer, eller lengre turer på sommerstid.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har ennå ikke truffet den ideelle turbukse og har derfor flere par alt etter årstid og fremherskende værsituasjon, turlengde mv.

Pris: Rimelig selvsagt, men jeg vil selvfølgelig betale godt for den ideele buksen, når produsentene en gang får samlet alle mine krav i 1 bukse. Det har de ikke gjort ennda!

Vinn og vanntett må den være og absolutt pustende og samtidig tørke veldig rask. Dette får man ikke 100% i en bukse ennå etter min mening!

Jeg har et par microfiber bukser, som puster ekstremt bra og er vinntette. Men regn og slaps blir man altså veldig, veldig våt av. Men de tørker meget rask.

Skalbuksene mine er fint vinn- og vanntette, men puster ikke noe særligt. Dette fungerer så noenlunde med åpen lufte-glilås og så er pustingen i bukser ikke helt så viktigt som med jakken. Fjellrevens G-1000 stoff, gjerne vokset er for så vidt OK: vinntett, tørker rask, pustende og noe vannavstøtende.

Ikke noe krav, men buksene kan gjerne ha højt liv. Det krever som regel også seler,som kan være litt upraktiske, hvis buksene skal ned uten å ta jakken av.

Vanlege lommer og baklommer kan ikke brukes med hofterem på, men er greje å ha til vanleg bruk. Derfor bør der være minst 1 lårlomme, gjerne 2, men kanskje ikke helt så mange som på fjellrevens bukser. Men lårlommene skal være så lange at de rummer et norsk standard turkart. Det er det ikke mange som gjør.

Mange fjellbukser har noe som ligner på kne- og (bak)forsterking. I mange tilfelle er dette bare juks og et stykke stoff i annen (mørkere) farge! Altså ikke 2 lag med stoff.

Real kneforsterking åpen forneden til kneputer - evt. gjort av en liten bit liggeunderlag - lissom på snekkerbukser vil jeg ha! Når en kneler ved teltet, bålet, matlaving mv. er det meget praktisk å ha slike kneputer for å skåne (og varme) kneerne både sommer og vinter. (Monsen anbefaler med rette et lite stykke liggeunderlag til samme bruk). Dette bør vi stille krav om til produsentene!!

Derfor blir mine neste fjellbukser sikkert et par snekkerbukser i G-1000 liknende stoff fra et byggemarked!

God jul Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlege lommer og baklommer kan ikke brukes med hofterem på, men er greje å ha til vanleg bruk. Derfor bør der være minst 1 lårlomme, gjerne 2, men kanskje ikke helt så mange som på fjellrevens bukser. Men lårlommene skal være så lange at de rummer et norsk standard turkart. Det er det ikke mange som gjør.

Lårlommer er eit absolutt krav, eg kjøper ikkje turbukse utan. At eit standard turkart skal vera malen for storleiken, ser eg ingen grunn til. Eg har kartmappe til kartet, desutan brettar eg om kartet til ei heilt anna form. Lårlommene er til kopp, votter, luve, niste, ammunisjon og etc. Alt dette skal ikkje nødvendigvis vera i lommene samtidig, men til forskjellige tider. Fjellrevens bukser har mange lårlommer, men det er bare den store på høgre side, som har form og plassering som kan brukast til noko. Lårlommene på den no utgåtte feltbuksa er etter mitt syn ideelle. Den feltbuksa er forresten mitt valg nummer 1 når det gjeld turbukse vinterstid.

Real kneforsterking åpen forneden til kneputer - evt. gjort av en liten bit liggeunderlag - lissom på snekkerbukser vil jeg ha! Når en kneler ved teltet, bålet, matlaving mv. er det meget praktisk å ha slike kneputer for å skåne (og varme) kneerne både sommer og vinter. (Monsen anbefaler med rette et lite stykke liggeunderlag til samme bruk). Dette bør vi stille krav om til produsentene!!

Etter nokre forskjellige snikkerbukser (som snikker, ikkje til turbruk), er mi erfaring at desse kneputene aldri er på rett plass. Anten er dei for høgt, då fungerer dei ikkje i det heile tatt. Eller så er dei for lågt, det fungerer forsåvidt for ein snikker, men på ei turbukse, virkar det mot si hensikt å dra buksene langt opp på leggen når det er kulda ein vil beskyttast mot. Så desse må syast på etter mål, dersom dei skal ha nokon funksjon. Særleg behageleg å gå med er det derimot ikkje, så eg ville heller gått for overtrekksbukse til leirbruk, dersom eg skulle hatt noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Fjellrävens gode gamle bomullsbukse. Trodde min var uslitelig, men jammen klarte jeg å få en stygg rift i det ytterste laget med stoff på det ene kneeet etter 9-10 års tøff bruk! Bomullsbuksa blir aldri klam, tåler mye juling og litt regn og er varmere enn en goretexbukse i ren kulde. Jeg har alltid med meg regntøy i sekken i tilfelle det kommer mer enn en liten skur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Custom made turbukse fåes her http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=40_147&products_id=269

Jeg liker i den grad Fjällrävens bukser, har nok 7 par, men når jeg bliver meget svedig på tur så kommer der kraftige hvide salt aflejringer på baken/lænden, hvilket skyldes G-1000 stoffets indhold af bomuld. Det er kun forfængelighet, men det irriterer mig!

Optimal turbukse for mig ville være i kraftig kunststof som Climatic fra Haglöfs, men buksen skulle være i Fjällrävens Greenland bukse design

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet så mange merker men har Fjellreven Vidda og den er jeg kjempefornøyd med, lommene er plassert på en fin måte, ingen baklomme som holdesr deg våt lengere, den tørker raskt med G1000 stoffet, har forsterkninger på de plassene det trengs, fu og knær, bra strikk/strammeløsning i fotende, bra snitt som er komfortabel å beveges seg i og er slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et sånt innlegg jeg var ute etter Elgen ;)

jeg har lyst til å skreddersy en bukse. Men bruker lang tid på å finne riktige stoff :)

Da ville jeg se på Etaproof (Ventile). Et bedre bommullstoff skal en lete langt etter. Erin her på forumet har sydd seg en jakke i det stoffet, og har sikkert noen tips. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20166&highlight=etaproof

Jeg har to produkter i Etaproof, en jakke og en bukse fra Klattermusen. Buksa mangler klaffer over glidelåsen. Det drar bruksnytten betraktelig ned (holder på å sy en om).

På teltturer har jeg faktisk foretrukket å ha på meg jakka (Klattermusen Enride) framfor goretexjakker når det har regnet. Foretrekker jakka som trutner i nedbør, men puster, framfor en tett goretexjakke (som jeg blir våt av innafra av svette). Bukser blir dessverre lettere våt, spesielt når en går gjennom våt buskas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Holder på å leite etter ny turbukse nå, og blir irritert over at alle jeg finner har enkelte irriterende detaljer som jeg helst vil unngå. Har et ønske om en gang å lage en egen turbuse, så jeg får den akkurat slik jeg vil ha den. Kan jo evt. bestille materialer fra www.extremtextil.de

Materiale:

Vil ha et lett og tynt 3-lags proshell stoff på låra og baksiden av leggen. Ikke noe elastiske greier som gjør boksa tyngre og langt mindre slitesterk. Et kraftigere 3-lags proshellstoff på sete, knær og nederst rundt anklene. Kanskje ikke så kraftig som bevernylon, men ganske kraftig, kanskje som Norrøna Dovre, kanskje noe kraftigere. Det må i allefall tåle både mekanisk slitasje og ikke punktere så lett. På innsiden av anklene kan jeg ha et ganske kraftig kevlarstoff eller noe i den dur som tåler mye mekanisk slitasje.

Snitt:

Den skal være ganske løstsittende så den føles luftig og ikke gnager noen spesiell plass. Livet må være høyt, slik at hempene for belte kommer over der jeg har magebeltet til sekken.

Formsydde knær og sånn "kile" eller hva det heter i skrittet som gjør den mye mer bevegelig er også viktig.

Den må også være såpass vid ved anklene at det ikke er noe problem å dra over høye og kraftige fjellstøvler. Men ikke så vid som frikjøringsbukser og denslags.

Finesser:

Eventuelle stikklommer må ha glidelås el. for å stoppe vann å renne nedi (i motsetning til f.eks. Klattermusen Megin). Helst med den nye helt vanntette glidelåsen til Norrøna. I tillegg vil jeg ha en lårlomme med litt størrelse. Der kan jeg ha kartet, slukboksen el.

Glidelås langs sidene er kjekt for lufting, og gjør den kjapp å ta på i overgangen fra shorts til langbukse. Denne må ikke gå hele veien opp. Da gnager den på hoftene når man bærer tung sekk over flere dager og lager noen irriterende gnagsår. Den må stoppe såpass høyt oppe at det er lett å dra på seg buksa selv med store sko, men såpass langt ned at den ikke kommer i konflikt med magebeltet til sekken (selv om det er et stort magebelte som på de store sekkene til Bergans). Vann bør ikke komme inn her selv om det regner horisontalt, så de nye glidelåsene til Norrøna ser kjekke ut.

Stikklommene må også være såpass langt nede at de ikke kommer bak magebeltet til sekken.

Stramminga nederst på buksa bør være kraftig borrelås eller aller helst en reim hvis noen kommer på en lur måte å feste den løse enden så den ikke henger og slenger.

Noen som kjenner til en sånn bukse? ;o)

M/tanke på at slike bukser har et dårlig forhold til gnister fra bål, hvordan hadde et svært tynnt og tettvevd bommullsstoff med gore-tex membran bak fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Breheimen er faktisk en MEGET bra allround bukse som duger til det aller meste.

Det er veldig vanntett i starten, og slitersterk, og behagelig og ha på seg pga sånn netting-greier på innsiden som gjør at jeg (som tror jeg ligger midt på treet i forhold til svetting, ikke svetter i den, forutsatt at det ikke er reine sommertempér vi snakker om da)

Prisen er heller ikke så gal i forhold til hva man får igjen.

Men, litt etter litt slites den, og ordentlige fjellturer med masse regn, så lukter det vel Gore-tex PROshell, f.eks Norrøna Falketind

Jeg sliter med å se at all verdens andre merker matcher Bergans og Norrøna på disse områdene.

Både Børge Ousland og Cecilie Skog og et hav andre norske hardhauser tar vel ikke feil rundt dette ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nu prøvd Fjellreven Tur salopette, en riktigt bra bokse i bomullspolyesterklassen:

Snodig løsning for å gjøre det stort, uten å ta av selene.

Lommer på knær og rompe for ekstra beskyttelse. Greit for snø og telting. Har fylt mine mef liggunderlagsdeler.

Ordentlig forsterking på kne og rompe

Inbygd gamash, bred nokk til slalomstøvler

Store lårlommer med knepping, går fint å handtere å med lang jakke.

Lange sidoglidlåser

Feste mot støvvel

På minus står:

Et pris som må være skrivet i pesetas som valuta...

Vekt

En underdimensjonert glidlås mitt frem, samt på to små lommer. Ikke et stort problem om man ikke belaster disse før hardt.

Neutralt: Bomullspolyester, aka G1000, er ikke vanntett, men motstandsdyktig. Puster godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er einig med afe angåande feltbuksa. Meget gode lommer, bra slitestyrke og behageleg å gå med.....synest eg.. men sug vatn:) Har også ei fjellreven bukse som eg er greit nøgd med. Men synest også at lommene på venstresida er noko snodig plassert, så ender alltid opp med å ha ting kun i lårlomma på høgre side. Har i dei seinare åra prøvt mange ulike softshell/stretch-bukser, då i forbindelse med klatring, men som fungerer utmerket til alt mogleg anna og. Bevegelsen i ei slik bukse er fantastisk i bratt lende, tørkar fort..++

Kjøpte ei Tilak Crux (den utan windstopper) i 2006. Denne har vist seg å vere svært slitesterk, men har mist fasongen heilt..;) (ser ut som eg går rundt med sigeræv heile tida..) Denne har lommer med glidelås, der lomma er låst når "glidarane" er nede. Dvs perfekt ved bæring av sekk med hoftebelte..

Kjøpte ei Mammutbukse no for 1års tid sidan.. Dennne har glidarane oppe, noko som fører til artige gnagsår rundt hoftene..irriterande detalj!

Så.. den ultimate turbuksa? Sei det? Eg likar svært godt bomull, men likar også bevegelegheita til softshell/stretch..

Har kika litt på Norrøna Dovre heavy duty... erfaringar her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.