Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilken kniver bruker dere.


jason

Anbefalte innlegg

er mye snakk om kniver og slikt her i forumet, men jeg lurer på hv slag kniver folk bruker.

selv bruker jeg.

1. Kizlyar sh-5: dette er min favorit kniv er veldig fornøyd med den(den er i 65x13 stål)

2. Opinel No 7 Pocket Knife: en liten men god folde kniv som gjør de små jobbene( en type carbon stål)

3.helle fjellmann. er en grei reserve kniv når jeg er på tur (er i 3-lags laminert rustfritt stål ).

har også flere kniver, men disse er de jeg har med meg på korte å lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Puma White Hunter.

Dette er "allround" kniven som er med mest på tur. Bladlengde ca. 15 cm. Passe tyngde og meget god "vektbalanse" i denne kniven. Størrelsesmessig blir denne omtrent som de "mindre" joikeknivene", men bruksmessig er den jo dønn overlegen.

2. Cudeman.

Husker ikke helt modellnavnet på denne. Drop pointblad på ca. 13 cm. Dette er også en grei "allround" kniv, men noe mindre enn Puma´n.

3. Buck Frontiersman Custom.

Nyanskaffet, så den har ikke vært brukt ennå. Må nok være litt "forsiktig" med denne, da det er en Limited Edition Custom modell, som mer er i retning av et samleobjekt enn brukskniv - men brukes skal nå denne allikevel. Bladlengde ca. 16,5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig.

1. Smith & Wesson H.R.C . Ganske stor kniv som alternativ til samekniv. Brukes npre jeg ike har med øks.

2. Kershaw Roughneck(tror jeg den heter). Litt mindre og lettere, brukes når jeg har øks i tillegg.

3. Mindre foldekniv fra forsvaret som backup.

4. Helle fiskekniv. Brukes når jeg er på fiske ved hytta og ikke har med andre kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget faller som regel alltid på en av mine Chris Reeve Sebenza (CPM S30V rustfritt).

Sebenzan har jeg som regel alltid med meg i lomma også til hverdags.

Skulle det være behov for noe større enn en foldekniv så blir det en Busse SAR4 (kortere enn en stor samekniv men fungerer godt til samme bruksmål pga tykkelsen på stålet og overlegen stål kvalitet).

Siden jeg samler på spyderco foldekniver så hender det at jeg plukker med meg en av disse.

1. Sebenza

2. Spyderco (ulike modeller til ulikt bruk)

3. Busse SAR4

Vil også nevne at jeg er en stor tilhenger av de gode gamle sveitsiske lommeknivene (victorinox og Wenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd å skjerpe diverse kniver havnet Hellekniven inntil videre i skuffen og morakniv med rødt plastskaft (=karbonstål) på beltet... Er fremdeles ikke skarp nok til å barbere hår på underarmen, men skarp nok til det meste annet.... men jeg blir sikkert bedre til å skjerpe etter hvert.

Listen min ser slik ut:

1. Morakniv med rødt plastskaft. Vinner av høstens skjerpekonkurranser, premien er fast montering på turbuksa. Er overrasket over hvor komfortabel denne er i bruk, akkurat passe stor i både blad og håndtak og går greit å bære under sekk. Og jeg prøver å gi den et hardest mulig liv, slår bakpå knivbladet for å kløyve kubber etc. Så langt har den klart all dritjobb med glans, en omgang med bryne og lærstropp og den er kvass igjen.

2. Leatherman - men ikke primært for kniven sin del. Sparer dette knivbladet til delikate spesialjobber eller de tilfellene da vanlig kniv ikke er med.

3. Sammenleggbar sag (ved behov).

4. Helle sportsøks (ved behov).

Til vurdering er også

- Helle Jegermester (hvis jeg kan få den like skarp som Morakniven får den kanskje komme på beltet igjen)

- Strømeng 8" samekniv. Har en ide om at den har et bruksområde til hogging av rajer, granbar og bjørkekvist, men først må den a) bli ordentlig skarp (hardt stål i denna, gitt) og :) vise i praksis at den duger. Er ikke helt overbevist om bruksområdet mitt overlapper spesielt mye med bruksområdet til denne... men det er tradisjon og dessuten et minne fra militæret så den får en real sjangs. Uansett så er samekniv, øks og sag kun med hvis jeg tror jeg har spesifikt behov for dem.

Ser for meg at listen vil endres etter hvert som jeg blir bedre til å få knivene skarpe... Har et mål om å bli bedre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel bruker jeg en kniv der bladet er smidd av Aslak Ellefsen og skaft og slire har jeg laget selv. Bladet er vel ca 8-9 cm langt og har en god bred rygg. Riktig oppsatt er den skarp som en proff utbeiningskniv. Er jeg i båt eller fisker der det er brådypt bruker jeg en billig Morakniv.

Ellers så har jeg et par Swiss-Armykniver som kan være kjekke å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært morsomt en gang å kunne ha laget en egen kniv.

er ganske mye forskjelige type kniver folk bruker her inne, ble overasket at nesten ingen hadde samme kniver.

selv har jeg nok falt for russiske kniver, de har aldri sviktet meg.

i dag har jeg slipt alle knivene mine, helle sin er vannskelig å få skarp.

nå kan jeg barbere meg med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg bruker Fällknivens Northern Light Frej.

Fantastisk kniv med en passende størrelse som dekker bruksområdet mitt (generell friluft). Bruker også Fällknivens DC4 diamant/keramikkbryne, som gjør det det lett å holde kniven sylskarp til enhver tid. Ikke det at kniven blir fort sløv, for det blir den ikke.

Fällkniven har mange modeller i forskjellige prisklasser. Jeg kan ikke gå god for hele sortementet deres, men anbefaler i hvert fall "Frej" på det sterkeste.

http://www.fallkniven.se/en/shop/details/412/28/exclusive-knives/nl4

post-7205-133474686042_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Fällknivens Northern Light Frej.

Fantastisk kniv med en passende størrelse som dekker bruksområdet mitt (generell friluft). Bruker også Fällknivens DC4 diamant/keramikkbryne, som gjør det det lett å holde kniven sylskarp til enhver tid. Ikke det at kniven blir fort sløv, for det blir den ikke.

Fällkniven har mange modeller i forskjellige prisklasser. Jeg kan ikke gå god for hele sortementet deres, men anbefaler i hvert fall "Frej" på det sterkeste.

http://www.fallkniven.se/en/shop/details/412/28/exclusive-knives/nl4

Herre fred! Northern Light-serien er uovertruffen, men dette er mer penger for en kniv enn det mange vil betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallkniven U2 i lomma stort sett hele tiden... Genial liten sak :)

Ofte med Mora 2000 på tur...

Vurderer også å gå til anskaffelse av denne lille saken. Er det slik at den er like skarp og hendig i "real life" som mange skriver rundt omkring? Er ikke stålet vanskelig å sette opp igjen? Og hvordan ligger den egentlig i hånda til en voksen kar?

Ble mange spørsmål dette, men håper du svarer fordi. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.