Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee vs Telemark


Geir og hundene

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter brukt utstyr. Skal primært brukes til toppturer. Hva er best å gå anmarsjen med? Regner med Randonee er best på nedfarten, men kanskje Telemark morsommere? Og så har jeg forstått at pris på Telemark er noe mindre enn Randonee. Jeg er ca. 180 cm og 80 kg.

Dere som har prøvd en eller begge deler, del gjerne deres erfaringer med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er støvlene som trekker opp prisen på rando... Du finner alltid et rimelig par Scarpa T2X telestøvler, men det er ganske langt mellom randostøvler til under 4000,- Og finner du det så ender du som regel opp med en kombinasjon med TLT-støvel og ei binding som er ment for "vanlige" støvler. Bindinga er nesten dømt til å "ete" opp skoen på grunn av at du aldri kan sitte helt fast pga gummisålen på TLT-støvler. Skal du ha TLT-bindinger så koster det ei lita formue, og skal du ha randostøvel med "vanlig" alpintsåle så koster det og ei lita formue... Sjekk bruktmarkedet!

Men sånn rent bortsett fra det så vil ikke jeg si at rando egentlig er noe "dårligere" å komme seg opp med. Fritschi Diamir Freeride er ei helt OK binding for hvermannsen som er komfortabel å gå med og som ikke veier nevneverdig mer enn noen store telebindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter brukt utstyr. Skal primært brukes til toppturer. Hva er best å gå anmarsjen med? Regner med Randonee er best på nedfarten, men kanskje Telemark morsommere?

Kva som er best og morosamast til nedfarten, er veldig avhengig av føre, eigne ferdigheiter, formål for turen osv. Dersom ein meistrar telemark, og ein legg opp tur etter evne, er dette heilt klart morosamast.

Men dersom ein ikkje mestrar telemark, og formål for turen er toppen, og nedfarten frå ein altfor bratt topp bare er eit "nødvendig onde" i forbindelse med dette, så er nok randonee det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Vil da så absolutt mene at akkurat det der er personlig! Har kjørt telemark ei stund før jeg gikk over til alpint. Jeg bytta fordi det å gå ned i knestående i hver sving ikke var like morsomt som det å dra på der det er litt ekstra bratt og vanskelig. For min del byttet jeg nettopp fordi nedturen var det viktigeste. Tele kjører jeg nå stort sett bare når jeg skal gå litt slakere og det er turen som er poenget, altså når jeg bare skal "kosekjøre" og ikke kjøre på "ordentlig".

Og for andre vil det være annerledes... Det er ei personlig greie.

Men om man kommer seg opp med telemarksbindinger eller randobindinger spiller pent liten rolle. Velg etter hvordan du vil komme deg ned. På oppturen blir forskjellen virkelig lik null hvis man sammenligner ei telebinding med friksjonsfri gåfunksjon (Black Diamond 01, G3 Targa Ascent). Jeg har hørt at folk som er vant til å gå opp med Rottefella R8 og så går over til telebinding med gåfunksjon sier at belastningen blir annerledes på veien opp. Det tar mer helt øverst på framsiden av låret. Dette er nå likevel noe man fort blir vant til og gevinsten i at fjærene ikke jobber deg i mot er stor =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.