Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter lett, rommelig en-persons vintertelt - finnes det?


arnebjarne

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter et telt, men finner ikke helt det jeg vil ha: Et vintertelt med brukbar plass til meg selv, men som fortsatt er lett å bære på.

Det finnes en del imponerede lette en-personstelt - gjerne 1,5-2 kg. Men de er fryktelig små - særlig er innvendig høyde ned mot eller under meteren, og da blir jeg fort sittende med krum rygg inni. Og det hjelper ikke med lett sekk om ryggen er vond allerede etter å ha sittet og spist frokost ...

Så finnes det en del tomannstelt som veier bare litt ekstra - men de er større bare i grunnflate og ikke i høyde, og da er jeg like langt.

Og til slutt finnes det en del rommeligere tomannstelt som i tillegg til ekstra gulvplass også har 20-30 cm ekstra høyde innvendig - men til gjengjeld veier de også dobbelt så mye som de letteste teltene (3,5-4 kg.)

Jeg trenger egentlig ikke gulvplassen i disse "store" teltene, og jeg trenger absolutt ikke vekten. Men jeg vil veldig gjerne ha høyde nok til å sitte med rett rygg inne.

Finnes teltet jeg ser etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

særlig er innvendig høyde ned mot eller under meteren, og da blir jeg fort sittende med krum rygg inni. Og det hjelper ikke med lett sekk om ryggen er vond allerede etter å ha sittet og spist frokost ...

Eg er sjølv 1,9m ståande, men har ingen problem med å sitje ordentleg i eit telt med høgde nedimot 1m. Så lenge ein er aleine i teltet, kan ein sitje der teltet er høgast. Med føttene dinglande ned i gropa i forteltet, sit eg like godt som i sofaen heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen problemstillingen. Aktuelle kandidater er Bibler Eldorado, Nemo Thenshi og Mountain Eqipments EV Direct. Alle er relativt høye og har ok lengde. Hilleberg Unna er kanskje ikke verdens beste vintertelt men kan også være aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer litt an på hvor du skal bruke det.

Er det bare til vinterbruk eller som "ekspedisjonstelt" på høyfjell.

Selv bruker jeg stort sett Helsport Lavvolight. Vekt er ca 2,2 kilo med bunn.

Der kan man fint sitte inne og sågar omtrent så oppreist inntil midtstanga.

Det har stormklaffer og en lufteventil nede i tillegg til døra og 2 i toppen.

Camper stort sett i marka selv og da funker det fint.

MEN......skal du på fjellet og kan være eksponert for mye vind/storm så er nok ikke det så egnet.

Brukte i god vind selv i marka så man våkner til div toppbrekk dagen etter men det står jo da en del i skydd siden det er masse trær rundt.

Til slikt bruk har jeg Helsport Svalbard. Har det da på pulk så litt ekstra vekt er ikke så ille.

Når det gjelder teltversjoner har jeg ikke noe særlig formening. Som regel er de jo rundt 1m i høyde inni når de er små og ikke veier for mye. Det sies at tunneltelt er lettere å sette opp alene i vind men en får som regel litt mer høyde på samme vekt på kuppeltelt.

Eneste jeg har sett er lit høyere er Helsport Stetind x-treme. Det er vel 110-120cm inni på max.

Dog tipper du vel 3 kilo igjen på det. Ikke er det spes billig heller.

Les gjennom sidene til www.sportsnett.no. De har kategori for vintertelt/helårs telt både for tunneltelt og kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hilleberg Jannu er et utmerket tomannstelt på 2.8 kg. Jeg har brukt det som solotelt (tidligere i selskap med drøye 40 kg. hund) året rundt og er veldig godt fornøyd.

Med hensyn til både vekt, plass og bruksområde er dette et veldig godt alternativ. Minuset ligger på pris.

Ved å sitte mot midten av teltet har jeg nok høyde til å sitte oppreist selv om jeg bruker underlag som bygger 8-9 cm. (Exped Downmat 9DLX), jeg er selv 183 cm.

Søk evt. etter teltet her på forumet om du ikke er kjent med modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.