Gå til innhold
  • Bli medlem

Straumshornet 976moh. 5/12-09


Emil

Anbefalte innlegg

Ble en tur til Sykkylven og Straumshornet på lørdag, Det ble en artig tur med delvis vanskelige forhold pga snø og is.
Ble mildt sagt bergtatt av Hammersettindene på motsatt side av dalen, fikk virkelig lyst til avlegge dette området et besøk :)
Legger ut noen bilder fra turen.



94804_s.jpg
94805_s.jpg
Stilig utsikt rett på Hammersettindene
94806_s.jpg
94807_s.jpg
94808_s.jpg
94810_s.jpg
94809_s.jpg

 

 

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stilig! Ikke mange som trakker opp der nå på denne tiden av året.

Selv tok jeg bare en tur til Vardane på denne fine dagen. Folketomt der også.

Apropos Hammarsettindane: Å gå til den nordlige toppen av Hammarsettindane via ryggen av Gimsdalstinden er en flott tur! Litt klyving her og der, men ikke vanskelig bare en treffer rett stivalg. Lite folk som går der i forhold til det populære Straumshornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Ikke mange som trakker opp der nå på denne tiden av året.

Selv tok jeg bare en tur til Vardane på denne fine dagen. Folketomt der også.

Apropos Hammarsettindane: Å gå til den nordlige toppen av Hammarsettindane via ryggen av Gimsdalstinden er en flott tur! Litt klyving her og der, men ikke vanskelig bare en treffer rett stivalg. Lite folk som går der i forhold til det populære Straumshornet.

Interresant, finner lite info på nettet om dette Fjellmassivet. Vet du hvordan det er å gå hele ryggen, fra Gimsdalstinden ut til fjellet helt til høyre i bilde nr 3? Heter dette fjellet Urfjellet?

Er det altså graderingen maks 2 på partiet mello Gimsdalstinden og nordtoppen av Hammarsettindane?

Jeg trodde dette partiet innebar klatring skjønner du.

Det der ser ut som en stilig fjellrygg. Har tittet på den tidligere, Sunnmørsalpene er jo et paradis for oss som liker luftig klyving. :)

Ja jeg fikk meg en positiv overaskelse på toppen, var ganske stilig med stupet ned mot Sykkylven. Var ikke klar over at det var så bratt og taggete der oppe:)

Turen minner meg mye om Innerdalstårnet, bare kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du søker med "a" eller "e" i navnet :)

Dvs søk på Hammarsettinden/-tindane. Du finner flere treff, også her på fjellforum.

Turen til nordtoppen står også i fotturboka. En følger ikke eggen hele veien, men går langs siden før en går opp en renne til toppen. Skal en videre på tinderekken så står det i nevnte bok at det blir en lang dag med klatring opp til grad 6 om jeg husker riktig. Graderingen helt i sørenden mot Urfjellet vet jeg ikke. Fra motsatt side er Urfjellet en lett tur. Fin som vårskitur.

Du kan også komme opp midt på ryggen av fjellrekken fra baksiden. Søk på fjellforum så finner noen rapporter fra Svein/Essem fra det området

Straumshornet er kanskje den toppen som gir mest alpin opplevelse i forhold til innsatsen... dvs tid opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså denne beskrivelsen:

Jeg har gått samme rute hver gang jeg har vært der, har tatt av "relativt tidlig" inn i vestsida, klyvd et par tre tverrgående hammere (2-3m høye), passerer først ei gryteformet renne og kommer til slutt inn i renna som var snø i. Den gryteformede renna har jeg også prøvd, men fra den er det ikke forsvarlig å fortsette sør til toppen uten taubruk. Jeg er ikke helt sikker på at rutevalget i første del er det samme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.