Gå til innhold
  • Bli medlem

2000metere i februar/mars


aams

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to personer som har en god del erfaring fra bestigning av 2000metere om sommeren/høsten. I høst kjøpte vi et vintertelt og ønsker å prøve å bestige en 2000 meter eller to i løpet av vinteren. Den ene av oss er veldig glad i å gå på ski, mens den andre stadig blir flinkere :o) Dvs at på den første turen ønsker vi å gå et sted hvor vi ikke må gå på ski langs stygge skrenter o.l. Men om vi må gå langt gjør ingenting. Det hadde vært fint om det var mulig å gjøre turen på langrennsski slik at vi slipper å kjøpe nye ski. Hvis vi blir bitt av basillen kommer vi garantert til å kjøpe mer egnede ski før neste sesong.

Tusen takk for alle synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig med "Gal Krokfot" ang. ski. Langrennski har ikke noen misjon i høyfjellet. Det er direkte plagsomt og gå på slike ski i fjellet. Bæreevne i løssnø = nesten ingenting. Anbefaler absolutt egnede ski før dere prøver. Brukte ski koster ikke all verden. Sjekk "finn.no" Der er det mye forskjellig, men fullt brukbart utstyr til fjellskigåing. God tur ! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med vanlige langrennsski på snaufjellet i mange år. Helt vanlig løypebredde, tåaspissbindinger men med stålkanter under midten i omtrent 70 cm lengde.

Den lengste/bratteste turen jeg har gått med dem er Dronningkrona fra Innerdalen, en 1850 meter topp hvor man starter med å gå på ski i omtrent 6-700 meters høyde. Det var helt greit oppover, men gikk litt tregt ned igjen, men noe problem var det ikke. Stålkantene var greie å ha! Har faktisk vært oppom en 2000 metring også (Sauen eller noe slikt ved smørstabbbreen). Igjen var savnet av skikkelige skifeller mye større enn savnet av fjellski. Måtte ta av skiene like før toppen, men det tror jeg er ganske vanlig der.

Er enig i at vedvarende løssnø kan være litt pesete, men de fleste steder på snaufjellet er det avblåst og skavlete så løssnøpartier er ganske sjeldne, særlig hvis man følger en så høy linje i fjellet som mulig.

Tror jeg fort kunne gått på topper som Besshø, Høgdebrotet eller Kalvehøgda med helt vanlige ski under greie forhold. Ville unngått Ringstind og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går vel berre ein er vrang nok. :)

Ein kamerat av meg var oppe på Rasletind i vår med vanlege langrennsski. Det endte med knekt ski

på veg ned.

Skal ein til topps med langrennsski er det beste føret å gå på hard skare som ikkje brister, eventuelt eit

lite lag med styresnø på toppen. Det vil også være det værste føret å køyre nedatt på.

Var forøvrigt oppom Besshø i Marsmånad for nokre år sidan med feite telemarkski. Føret da var så ekstremt

avblåst og skavlate at det var vanskeleg tilogmed med dei. Skulle likt å sjå korleis det ville gått om nokon

hadde berre langrennsski der.

Dette har også eit sikkerhetsaspekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går vel berre ein er vrang nok. :D

Ein kamerat av meg var oppe på Rasletind i vår med vanlege langrennsski. Det endte med knekt ski

på veg ned.

Skal ein til topps med langrennsski er det beste føret å gå på hard skare som ikkje brister, eventuelt eit

lite lag med styresnø på toppen. Det vil også være det værste føret å køyre nedatt på.

Var forøvrigt oppom Besshø i Marsmånad for nokre år sidan med feite telemarkski. Føret da var så ekstremt

avblåst og skavlate at det var vanskeleg tilogmed med dei. Skulle likt å sjå korleis det ville gått om nokon

hadde berre langrennsski der.

Dette har også eit sikkerhetsaspekt.

Ja det hender at folk går på trynet...

Jeg har ellers brukt vanlige langrennski i veldig mange år på topper uten å ha hatt tekniske problemer av noen art. Selvsagt finnes det forhold, topper og situasjoner som krever spesialisert utstyr, men at det skal være nødvendig eller absolutt påkrevet med fjellski for å gå på 2000-meter topper er jeg ikke med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at fjellski er et must på sikt. Men har litt lyst til å prøve oss på en tur før vi investerer i masse utstyr. Men tilbake til valg av topp? Hvilke er mest egnet? Har allerede tenkt på Snøhetta Vesttoppen (gikk hovedtoppen nå i høst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har lang erfaring med langrennski i høyfjellet. :-) Det var ikke før i år at jeg investerte i fjellski, og som andre påpeker så sparer man seg for en del kjipe nedkjøringer, fall, slitte kanter, krefter etc.

Min første 2000meter-tur med fjellski i år (februar) var Kvitingskjølen-toppene fra Brimi Fjellstugu: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/02/kvitingskjlen-x3-180209-arets-frste-2k.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå de få gå på hva dem vil da!

Knakk selv noen fjellski i våres, betyr ikke at de var uegnet.

Topper som dere kan nå med ski er mange, et par forslag:

Nautgardstinder, Bukkeholstinder, Tverrådalstinder, Loftet mm., Hestedalshøgde, Holåtinder, Spiterhøe, Glittertind, Gråhøe x2, Trollsteinhøer osv etc mv...

Dovre har jo ofte litt dårlig med snø da, men Vesttoppen er fin skitopp det (foruten den lange anmarsjen)

Tilsvarende anmarsjer har du plutselig mange topper ved Bygdin og Gjende, men ville spart disse til veier/båter er åpne/sjøsatt.

De fleste breer er jo en fin måte å nå topper på vinteren, burde utnytte dette (og vær forsiktig når du blabla)

God tur! Vinterfjellet kan være fantastisk og helt forjævlig. Treffer dere go'været finnes det ikke noe bedre følelse, men uansett er det litt obligatorisk utstyr dere må pakke/kjøpe før turen, dette kan det søkes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaprer tråden litt da jeg er ute i tilsvarende ærend...

Har fablet litt om toppene i Rondana tidlig i januar, men hørte (eller leste...?) at det er bare èn av 2000-m-toppene som er anbefalt/tilrådelig på vinteren. Stemmer det med deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler på det sterkeste å anskaffe seg fjellski dersom det er 2000-meterstopper dere skal på. Det er sjelden det er oppkjøtrte løyper på høyfjellet. Rundt de store turisthyttene er det det, men om du begir deg ut på lengre turer så må du nesten på breiere ski enn langrennski.

Folk har sagt bæreevne og stabilitet, og det er veldig viktig hvis du kommer deg ut i laussnø, eller på skareføre der du har bruk for stålkanter.

Noen sier å kjøpe fjellski på finn.no, og da får dere mest sannsynlig helt feil spenn og skigleden forsvinner. Viktig med riktig lengde og spenn!

Invester i nye fjellski, og da vil dere få optimalt ut av turene!

Feller er viktig om du skal på topper, og det er litt bedre med feller på fjellski enn på langrennski etter min mening.

Noen topper vinterstid jeg vil anbefale er Galdebergstinden (1000 meter med nedkjøring!), Uranostind (ypperlig skitopp) eller Langeskavlstinden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.