Gå til innhold
  • Bli medlem

Sesongavslutning på Helgeland


LTP

Anbefalte innlegg

Det er altfor lite Helgelandsreklame her, så jeg legger ved noen bilder, trass begrenset kvalitet på mobilkamera.

Gjorde årets sannsynligvis siste toppforsøk uten ski på Gråvasstind, en lite kjent 1000-metring i det generelt lite kjente Aldersundet.
Helt hvitt og null sikt til jeg gikk ut av bilen, deretter knallvær og vindstille avbrutt kun av en halvtimes snøbyge halvveis til toppen.

Det hadde snødd kraftig hele natten, så jeg vasset det store deler av turen i snø opp til livhøyde - det lot seg merke på kroppen, i tillegg spiste det altfor mye av den korte tiden jeg hadde dagslys.
Etter 700 av 1000 høydemeter og fortsatt to kilometer til topps snudde jeg.

Ruslet bort til en mindre topp på 780, og fikk med meg ettermiddagssol (på formiddagen..) over Rødøy og Lofoten.

post-1018-133474667659_thumb.jpg

post-1018-133474667696_thumb.jpg

post-1018-133474667731_thumb.jpg

post-1018-133474667764_thumb.jpg

post-1018-133474667808_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er altfor lite Helgelandsreklame her

Couldn't agree more... :o

Skjønner at du gjorde retrett med så mye laussnø, men det blir vel flere muligheter! Måtte være digg da det klarnet opp rett før start...

Området mellom Sjona og Melfjorden tror jeg er uhyre lite besøkt, som du sier. Var på Gjervalhatten i juli, og det var ikke antydning til spor etter mennesker på hele turen. Det på tross av en ganske lettgått dal, når en kommer seg opp flogene fra Melfjorden. Så selvsagt heller ingen mennesker den dagen. Ikke akkurat De sju søstre...

Neste helg er det evaluerings- og planleggingshelg for min del. Da er det dypdykk i kartbunken. Men allerede nå har jeg en sterk følelse av at en del topper øst for Aldersundet vil bli oppført på 2010-lista :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gjenkjennelsens stund å se denne rapporten fra min ungdoms eldorado når det gjelder sportsfiske. Svartvatnet i Sørfjorden (bilde nr 3) er vel det sted jeg har hatt en av mine største fiskeopplevelser, hvor jeg på en kort kveldstund dro opp ti – femten ¾-kilos ørreter på markdupp. Hadde mange turer til dette vannet hvor vi gikk over fjellet fra Bratland i Aldersundet. På en ukes fjelltur hvor vi gikk fra Aldersundet og inn til Svartisen, gikk vi like under Gråvasstind uten å bestige toppen med våre tunge bører.

Nå er det mange år siden jeg sist var ved Svartvatnet, og jeg har ofte lurt på om fiskemulighetene der fortsatt er som i ”gamle dager”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.