Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger turtips til turer januar, påske og forsommer


Manepe

Anbefalte innlegg

Tja. Du kan jo egentlig bare velge og vrake. Om du har litt flere tanker om hva slags terreng du ønsker å oppleve, er det lettere å gi råd...

Leste en artikkel om Sylan i Trøndelag her om dagen. Har ikke vært der selv, men det hørtes passe villmarksaktig ut. Holleia og Vassfaret er også mulige alternativer på Østlandet, uten at jeg er helt sikker på hvor godt fisket er der. Ellers er jo Nord-Norge stappfullt av gode reisemål... Sør i Nord-Norge (...) er blant annet Børgefjell en klassiker for folk som liker urørt natur og fiske. Dit kommer du også relativt enkelt med offentlig transport, selv om reisen fra Oslo jo er litt lang. Pittelitt lenger nord ligger min personlige favoritt om dagen: Lomsdal-Visten, et kupert villmarksområde. Dette er veldig vakkert og har godt fiske, men er mer topografisk krevende enn for eksempel Børgefjell.

Ellers burde du ikke avskrive et område som "kjedelig" bare fordi du har vært der noen ganger. Jeg finner for eksempel stadig nye perler i Nordmarka, selv om jeg har loffa rundt der siden jeg kunne gå. Østmarka, Romeriksåsene og Krokskogen er andre deler av Oslomarka som er frøktelig fine, og som absolutt har sine villmarksskoger. Ikke er de langt unna heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare lurte på en sak, Mmarius..

Hvor på infosiden om Lomsdal-Visten legger du ut for hvilke vann/vassdrag man må kjøpe fiskekort i tillegg til statens fisketrygdavgift - og ikke minst hvor man kan kjøpe fiskekort..

Ja, jeg regner jo med at du /dere kjøper fiskekort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på en sak, Mmarius..

Hvor på infosiden om Lomsdal-Visten legger du ut for hvilke vann/vassdrag man må kjøpe fiskekort i tillegg til statens fisketrygdavgift - og ikke minst hvor man kan kjøpe fiskekort..

Ja, jeg regner jo med at du /dere kjøper fiskekort....

:shock: Litt utenfor tråden, men: Det kommer en "kortguide" om ikke så altfor lenge. Den blir sannsynligvis lagt under en egen Fiske/Jakt-fane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man utgangspunkt i transportmiddel er tog og buss så kan man kanskje først finne ut hvor skinnene går. Østerdalen blir fort aktuelt. Egentlig alle områder mellom Østerdalen og svenskegrensa er ordentlig villmarksområder hvis man ser bort ifra Trysilfjellet. Finnskogen er et sted som mange ikke tenker så mye over, men der er det bra med fisk i alle vann, og mange arter inkludert ørret og noe røye. Litt lenger nord har man området mellom Rendalen og Engerdal. Kunne gått mellom de 2 dalførene. Mange bra vann der også. Så er det jo Femundsmarka, men der er jo "alle" og "hele tida", så det er kanskje ikke like interessant? Sylane ble nevnt. Namsskogan, Børgefjell, Svartisen, Rago, Dividalen osv er jo også fine områder.

Ett tips om pilking... Det kommer selvsagt an på hvor i landet man har tenkt seg, men januar er ikke akkurat høysesong på isen. Oktober-desember er røya på hugget. Og fra ca midten av februar og ut våren så er det mere liv. Mye som kan pilkes, men ørreten er kanskje litt mer vrien å få til å ta. Sats heller på enten åbbor eller røye så burde det gå fint. www.isfiskern.no kan være behjelpelig. Og på lengre turer så er det lønnsomt å fore opp hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

vis du vil til steder du ikke har hvert før så kan du jo eventuelt dra til meråker komune i nord trønderlag der har vi mange fine fjell vann som is fiske er topp . og du har jo hytter i fjelet som er billig og leie med alt du trenger . som for ex meråker fjellstyres hytt ved østre sonvatna link med kart --->http://www.stjordal-fjellstyrene.no/?p=hytter_meraker.php

eller om du vil legge litt mer penger i komfor så kontakt http://www.merakerbrug.no/

her i meråker har vi utrolig fint fiske forhold .om man vil gå langt eller kort

http://www.meraker.com/index.php?groupid=227

håper d var noe som falt i smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.