Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano/fot tur med fiske i Femundsmarka.


lasse monsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er to som skal innover Femunds nasjonalpark område nå til sommeren. Vi bli å bruke 4 uker på turen. Dette for å oppleve mest mulig av området.

Vi har satt startdato på turen til 7 juni. Og mitt spørsmål til dette er om dette er for tidlig med tanke på fiske?

Grunnen til jeg spør er simpelten at vi to som skal på tur er begge fra Lødingen langt nord i nordland, og vi aner ikke hvordan fiske er der nede i den perioden.

Jeg vet med tanke på temperatur i vannet har mye å si på hvor aktiv fisken er. Men vil temperaturen i vannet være varm nok til at fisken er aktiv å biter bra allerede fra 7 juni?

Går jo ikke ann å sette en fast dato på når fisket er bra. Men kanskje det er noen der ute som har erfaringer om dette.

Blir meget glad for tilbakemelding:)

PS: sjekk gjærne ut vår webside til prosjektet: www.femund2010.webs.com

mvh.

Lasse Tiller

Lødingen - Nordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du sier, det er vanskelig å vite når fisken biter. Man må bare være der. Ett problem, eller to faktisk, som dere kan møte på tidlig juni er is. Det kommer an på hvor høyt dere skal, men det er ikke usannsynlig at det fortsatt ligger (råtten) is på de høyeste vannene. Det kommer an på hvor tidlig våren kommer, og om den er varm. Det andre problemet er at dere kan risikere å treffe på flom! Snøen smelter, elvene går farlig høye og med rask vannføring. Dette betyr i praksis at det ikke kan anbefales å padle elver, og fisket i elvene er vanskelig (ikke umulig, men dog..).

Om jeg kan komme med et forslag... Det er mange, fine vann ikke langt unna Elgå som har både røye og ørret. Dette er et område jeg hadde satset på hvis det blir sen vår. Litt lavereliggende strøk, og ørreten er alltid på hugget rett etter isen går :oops: . Har selv tenkt meg på isfiske i april/mai mellom Elgå og Gutulia. Men det ller beste rådet er å følge med på værmeldinga fra rundt april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser den. Hmm. Kanskje vi bør utsette reisen 2 uker frem til 21 juni ?

Hvis du går inn på nettsiden så ser du ruten(e) vi vurderer. Men hovedmålet er å komme seg opp til Revsjøen. Og ruten videre har vi ikke helt klart å bestemme oss for. Men det er jo en del av "kosn" å planlegge ruten etterhvert på turen:D

Men blir spennende å se hvor tidlig våren kommer. Men når er det vanlig at det "våres" så langt sør i landet? er jo tett opp mot Sverige så det blir vell kanskje ikke så varmt, så høyt, tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Femundsmarka (på Trøndelag-sida) første uka i juni i fjor. På første dagen fikk jeg den største ørreten jeg har fått både før og siden, resten av turen var det knapt et napp. Som det ble nevnt over, så gjelder det bare å være på rett tid til rett sted. Vi spekulerer nok mer på fiskeføre en fisken selv.

Som en tendens var det forøvrig småvanna som ga fisk, mens store vann, elver og håer hadde lite aktivitet. Men med én innertier og resten skivebom er det ikke godt å trekke ut generelle regler.

Det skal forøvrig også nevnes at det gikk fra 22 grader i skyggen til snøføyke på samme tid som det gikk fra rekordfisk til fiskestillhet. Kan vel fort ha en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere bruke sluk, så kan jeg anbefale Sølvkroken Aura, grønn/svart med litt glitter. Denne er en killer etter ørret tidlig på sesongen. Finn noen grunnere områder og fisk den saaaakte over disse :wink: . Det er de grunne områdene som varmes opp raskest av sola, og får ørretens trivselstemperatur først. Fluefiske? Tjaaa myggen begynner klekkinga rundt de tider. Kanskje noen landbaserte insekter som biller? Store bustefluer som Wulff-serien. Streaking Caddis. Zulu Silver med rød stjert for harr.

Som tidligere sagt, følg med på værmeliding. Under tregrensa burde være greit. Hvis isen har gått på snaufjellet, så kan dere treffe på kanonfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen hjertelig takk for mange gode og utfyllende svar!:P

Dette kommer godt med.

Vi har allerede satt fast dato for prosjektet(expedisjonen). Avreisedato blir mandag 7 juni, og vil vare i 4 uker.

Følg gjærne med på vår nett side: www.femund2010.webs.com for oppdatert informasjon og planlegging av turen.

Bli medlem på vår side om dere ønsker oppdatering fortløpende:)

mvh.

Nordlandsguttasvillmarksliv:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.