Gå til innhold
  • Bli medlem

Er villmarka for alle?


strebus85

Anbefalte innlegg

Dette har blitt drøftet litt i de ulike skutertrådene her inne, men jeg mener det også fortjener en egen tråd.

Er villmarka for alle?

I dagens Norge er det mange som vil ut på tur uten å være i stand til å nå de stedene de vil. Folk i rullestol hadde trolig gjerne sett at det ble tillatt med ruter i villmarka hvor en kan kjøre med terrenggående rullestole etc. Eldre mennesker vil også gjerne fortsette med (det de mener er) et aktivt friluftsliv gjennom å kunne kjøre skuter og atv når de blir dårlig til beins.

Er dette noe de bør ha rett til?

Jeg mener at friluftsliv ikke er for alle. Vi kan ikke bygge ut skuterløypenett, grusveier etc selv om det hadde vært fint for folk som ikke har forutsetninger for å gå selv. Villmarka har rett til å eksistere i egenskap av å være villmark, ikke for å være et "forlystelsesområde" for homo sapiens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ålreit at man tilrettelegger noen steder og lar andre steder være i fred. Det må skje etter en samlet plan og bør gjøres på nasjonalt nivå, ikke lokalt.

Ellers er det hyttefeltutbygging, golfbaner skitrekk og lignende som er den store trusselen mot villmark i Norge, ikke tilrettelegging for funskjonshemmete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ålreit at man tilrettelegger noen steder og lar andre steder være i fred. Det må skje etter en samlet plan og bør gjøres på nasjonalt nivå, ikke lokalt.

Verning av "villmark" skjer etter en nasjonal plan i dag (nasjonalparker), tilretteletting er ikke mulig å få til på annen måte enn lokalt. Det er der behovet defineres.

Ellers er det hyttefeltutbygging, golfbaner skitrekk og lignende som er den store trusselen mot villmark i Norge, ikke tilrettelegging for funskjonshemmete.

Både funksjonsfriske og funksjonshemmede bygger hytte, spiller golf og bruker skitrekk. Bare for å ha nevnt det... Ingen av disse tre "aktivitetene" er en trussel mot villmark i Norge. Skitrekk legges der de er lett tilgjengelig for folk, der det finnes vei fra før (evt at det bygges en kort stubb ifbm etablering), vei som er vinteråpen og det bygges mye hytter i tilknytning til skitrekkene. Dette tar totalt en mikroskopisk plass av totalarealet vårt, et areal som på ingen måte kan defineres som villmark. Hytter generelt bygges mye i dag med vei, vann og kloakk. Altså også her nært eksisterende veier. Golfbaner ligger enda nærmere der "vi" bor, og er i det alt vesentligste blitt til ved omdisponering av jordbruksareal. Altså ingen trussel mot villmark overhodet :) Det er bare i ditt hode Panda at dette er en trussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er litt med på tankegangen til Panda. Å påstå at hyttefeltutbygging ikke er en trussel for villmark faller på egen urimelighet. Jo mer et utbygd område ekspanderer jo mer minker de (tilnærmet) urørte områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må tilrettelegge villmarka er det jo ikke villmark lenger.

Vi kan ikke bygge ut skuterløypenett, grusveier etc selv om det hadde vært fint for folk som ikke har forutsetninger for å gå selv.

Det er nok av grusveier som går gjennom nestenvillmark allerede, så nye grusveier for dette skulle ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

essem, jeg tror ikke det er slike aktiviteter og tilrettelegginger det er snakk om her. Det er nok mer aktiviteter som scooter, firhjulinger, motorbåter, fly og helikopter inn over heiene for å tilfredstille ønsker fra folk som selv ikke er i stand til å ta seg frem for egen maskin.

F.eks. Skal vi tillate helikoptertransport til Preikestolen, Gallhøpiggen, Kjerag etc. bare fordi noen mennesker ønsker dette, eller må disse menneskene akseptere sin sjebne og holde seg på veien?

Vi nekter folk å røyke inne av hensyn til de som ikke røyker. Vi aksepterer ikke overstadig berusede personer på offentlige steder fordi de er til sjenanse for andre. Hvorfor skal vi da akseptere at mindretallet skal få bestemme ute i naturen når dette blir til sjenanse for andre utøvere av friluftsliv?

Svikter beina så får du bare akseptere at yngre krefter drar til skogs og skyter elgen. Det er ikke grunn god nok til å få dispensasjon fra forbudet mot motorisert ferdsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør i størst mulig grad legge til rette for at alle skal få komme seg ut å oppleve naturen, man bør være såpass til menneske at man ikke kun tenker på seg selv. Snøscooter er derfor et flott fremkomstmiddel fordi det ikke setter spor annet enn i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør i størst mulig grad legge til rette for at alle skal få komme seg ut å oppleve naturen, man bør være såpass til menneske at man ikke kun tenker på seg selv. Snøscooter er derfor et flott fremkomstmiddel fordi det ikke setter spor annet enn i snøen.

Å ikke tenke bare på seg selv er jeg helt med på. Hva med å tenke litt på villreinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje å trekke den litt langt, eller?

Det kunne jo vært en idè å opprette en nasjonalpark tilrettelagt spesielt for bevegelseshemmede. Med for eksempel løyper tilrettelagt for rullestolbrukere og åpent for innflyvning ved hjelp av helikopter. Dette hadde i såfall (tror jeg) vært verdens første nasjonalpark for handikappet.

Det blir for dumt å bare avise en hel gruppe mennesker så lenge det er mulig å tilrettelegge, så langt har vi kommet i dagens samfunn syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje å trekke den litt langt, eller?

Det kunne jo vært en idè å opprette en nasjonalpark tilrettelagt spesielt for bevegelseshemmede. Med for eksempel løyper tilrettelagt for rullestolbrukere og åpent for innflyvning ved hjelp av helikopter. Dette hadde i såfall (tror jeg) vært verdens første nasjonalpark for handikappet.

Det blir for dumt å bare avise en hel gruppe mennesker så lenge det er mulig å tilrettelegge, så langt har vi kommet i dagens samfunn syns jeg.

Visse ting er det greit å være pionerer på, men en nasjonalpark for handikappede?? Er selv for skuterløyper i ordnede former, i områder der det ikke er til nevneverdig belastning for verken folk eller dyr, men vi skal avvvise "en hel gruppe mennesker" dersom tilretteleggingen går på bekostning av urørt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje å trekke den litt langt, eller?

Det kunne jo vært en idè å opprette en nasjonalpark tilrettelagt spesielt for bevegelseshemmede. Med for eksempel løyper tilrettelagt for rullestolbrukere og åpent for innflyvning ved hjelp av helikopter. Dette hadde i såfall (tror jeg) vært verdens første nasjonalpark for handikappet.

Det blir for dumt å bare avise en hel gruppe mennesker så lenge det er mulig å tilrettelegge, så langt har vi kommet i dagens samfunn syns jeg.

Poenget med nasjonalparker er vern.

Det er ikke mye vern når du tilrettelegger med ett nettverk av asfaltstier, betongbrygger for fiske og landingsplasser for helikopter rundtomforbi. Handikaptilretteleggelse er en katastrofe for natur, lik alle andre inngrep, etter prosjekteringen er det bare "natur" tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så kall det noe annet nasjonalpark, da. Poenget er bare at det kunne sikkert vært moro for de å ha èn plass å dra til, uten at Ola Normann med ludvigsekken skal komme pekende. Så kan vi andre dra en helt annen plass, mens de nyter friluftslivet i fred - akkurat som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

essem, jeg tror ikke det er slike aktiviteter og tilrettelegginger det er snakk om her. Det er nok mer aktiviteter som scooter, firhjulinger, motorbåter, fly og helikopter inn over heiene for å tilfredstille ønsker fra folk som selv ikke er i stand til å ta seg frem for egen maskin.

Det tror jeg også. Hytter, skitrekk og golfbaner er et feilspor når det er snakk om villmark. Om vi i Norge har særlig med villmark da... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke tenke bare på seg selv er jeg helt med på. Hva med å tenke litt på villreinen?

Hva er det med denne villreinen? Har noen sett en villrein som har "villa" seg inn på et orådet, blir det jo nesten stengt for all fremtid. Hva mener de andre dyrene i skogen om dette? Ingen som tenker på oss. Bare villrein, villrein, villrein..... :!:

Og så kommer jakta. PANG!! Det var jammen godt vi ikke kom for nærme denne i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med denne villreinen? Har noen sett en villrein som har "villa" seg inn på et orådet, blir det jo nesten stengt for all fremtid. Hva mener de andre dyrene i skogen om dette? Ingen som tenker på oss. Bare villrein, villrein, villrein..... :oops:

Og så kommer jakta. PANG!! Det var jammen godt vi ikke kom for nærme denne i sommer.

Villreinen er en sårbar art som vi har et helt særskilt ansvar for å verne. Vi har den siste gjenværende stammen av den opprinnelige villreinstammen i Europa. I Norge har vi forvaltet denne stammen godt, og holdt den på et nivå som gjør det mulig å høste av den. Nå er villreinen under stadig større press fra alle kanter. Det er ikke noe motsetning mellom å verne arten og jakte på den. Ingen annen av storviltartene er så sårbar som villreinen.

Og en annen sak (som er påpekt i rapporten villrein og samfunn): Villreinen er hva man kaller en paraplyart. Verner man den sikrer man samtidig vern av en rekke andre arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mye fornuftig diskusjon her.

Jeg er selv scooterbruker til det jeg kaller nyttekjøring. Men jeg er også en aktiv bruker av naturen til fots og på ski, telt, barn osv. Jeg tør hevde - av erfaring - at alle måter å ferdes i naturen på gir en egen form for naturopplevelse.

Jeg er enig i at man bør verne om villmark. Og i noen områder bør det være fullstendig forbud mot all form for motorisert kjøretøy. Andre igjen burde åpne for en begrenset bruk av Snøscooter, men ikke nødvendigvis ATV. Det er på det rene at ATV og ikke minst disse kjøretøyene som frakter elg og rein ut av fjellet gjør langt større skade på marken enn en snescooter. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor disse kjøretøy blir likestillt.

Det er mange aspekter å diskutere rundt villmark, folks rett eller ikke rett til å bruke den, og/eller om det er bare noen som skal få lov til å bruke den. Jeg er av den sosialdemokratiske oppfatning at en som ikke er i så bra fysisk kondisjon som F.eks Lars Monsen også skal ha rett til å oppleve naturen, glede seg over den, og høste av den. Pointet er at dette må skje på en måte som ikke er til utilbørlig skade på naturen, og her har vi en vanskelig avgrensning. Først og fremst kan vi starte med å totalverne områder det likevel ikke er hytter i. Mange av disse områdene er villmark i dag og bør få lov til å forbli det. Områder som det derimot er hytter i, og da tenker jeg ikke bare hyttebyer, bør det åpnes for en begrenset bruk av motorisert ferdsel. Både for de som har behov for det til og fra sine hytter..og da tenker jeg behov og ikke som rekreasjon og morro.

Jeg skal ikke her gå inn på den motoriserte ferdselens innvirkning på naturen som sådan - utover det jeg har nevnt ovenfor om Scooter v.s. ATV og beltevogner. Jeg har imidlertid lyst til å nevne noe jeg har opplevet flere ganger. Selv kjører jeg til og fra hytta med Snescooter ca 3 ganger hver vinter. Det tar ca 1 time med kone, to små barn, slede og last. Å gå på ski vil ta ca 3 timer om jeg gikk alene uten sekk. På disse turene hender det jeg kommer kloss ( 30 meter) opp i reinsdyr. Disse dyrene (ikke tamrein) vører meg ikke så lenge motoren går. Stopper jeg derimot opp og stopper motoren tar de bena fatt. Min opplevelse er at mine møter med rein ikke på noen måte skader dem så lenge jeg viser forsiktighet og kun passerer dem.

Til slutt vil jeg nevne at scooterens eksistens har reddet mange kulturminner - les støler - som ellers ville råtnet bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har imidlertid lyst til å nevne noe jeg har opplevet flere ganger. Selv kjører jeg til og fra hytta med Snescooter ca 3 ganger hver vinter. Det tar ca 1 time med kone, to små barn, slede og last. Å gå på ski vil ta ca 3 timer om jeg gikk alene uten sekk. På disse turene hender det jeg kommer kloss ( 30 meter) opp i reinsdyr. Disse dyrene (ikke tamrein) vører meg ikke så lenge motoren går. Stopper jeg derimot opp og stopper motoren tar de bena fatt. Min opplevelse er at mine møter med rein ikke på noen måte skader dem så lenge jeg viser forsiktighet og kun passerer dem.

Skrekkeksempel på motorisert ferdsel i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både funksjonsfriske og funksjonshemmede bygger hytte, spiller golf og bruker skitrekk. Bare for å ha nevnt det... Ingen av disse tre "aktivitetene" er en trussel mot villmark i Norge. Skitrekk legges der de er lett tilgjengelig for folk, der det finnes vei fra før (evt at det bygges en kort stubb ifbm etablering), vei som er vinteråpen og det bygges mye hytter i tilknytning til skitrekkene. Dette tar totalt en mikroskopisk plass av totalarealet vårt, et areal som på ingen måte kan defineres som villmark. Hytter generelt bygges mye i dag med vei, vann og kloakk. Altså også her nært eksisterende veier.

Dette stemmer ikke. Mange hytter bygges slik at det må lages et nettverk av helårsåpneveier, i takt med økt behov for komfort/ menneskelig forfall.

Hyttebyggingen tar ikke en mikroskopisk plass av totalarealet, den er nok noe større enn som så. Et av de store problemene med hyttebygging er den økte ferdselen som den fører med seg i områdene rundt. Denne ferdselen/ bruken av "villmarka" vil over år gradvis slite den ned. Tørre trær vil gradvis forsvinne til ved, det bli flere stier og bålplasser. Ved villreinområder vil reinen bli påvirket negativt i påsketider fordi folk ikke vet hvordan de skal forholde seg til den. Dette vil også ramme en del fugler som trenger ro rundt reiret i hekkeperioden. Løse hunder (ikke til å unngå med økt bruk av terrenget) vil påvirke dyr/ fugleliv negativt. Så bygger du ei hytte påvirker du et atskillig større areal enn de få kvm som selve bygningen ligger på.

Angående nasjonalparker - det er (eller bør være) slik at vi ikke verner dem med tanke på oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Mange hytter bygges slik at det må lages et nettverk av helårsåpneveier, i takt med økt behov for komfort/ menneskelig forfall.

Hyttebyggingen tar ikke en mikroskopisk plass av totalarealet, den er nok noe større enn som så. Et av de store problemene med hyttebygging er den økte ferdselen som den fører med seg i områdene rundt. Denne ferdselen/ bruken av "villmarka" vil over år gradvis slite den ned. Tørre trær vil gradvis forsvinne til ved, det bli flere stier og bålplasser. Ved villreinområder vil reinen bli påvirket negativt i påsketider fordi folk ikke vet hvordan de skal forholde seg til den. Dette vil også ramme en del fugler som trenger ro rundt reiret i hekkeperioden. Løse hunder (ikke til å unngå med økt bruk av terrenget) vil påvirke dyr/ fugleliv negativt. Så bygger du ei hytte påvirker du et atskillig større areal enn de få kvm som selve bygningen ligger på.

Angående nasjonalparker - det er (eller bør være) slik at vi ikke verner dem med tanke på oss selv.

Det er nok helt korrekt alt Leik her påpeker. Det blir en verdivurdering i hvilken utstrekning man skal tillate hyttebygging i den utstrekning det gjøres i dag. En mulig god ting med dagens hyttebygging er imidlertid at det er relativt konsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dykk dreg fram funksjonshemma/bevegelseshemma så bør det nevnes at dei har mange

moglegheter til å oppleve naturen rundtomkring. Det går bilveg til topper som Blåhø (Jetta), Dalsnibba, Tronfjell og sikkert

fleire med. Mange andre stader går det skiheiser til toppen. Mange fjellveger/fjelloverganger kan gje

ein bra naturopplevelse. Her er eksempel på tilretteleggelse for fisking: http://www.fjellstyra.no/jaktfiskeogfriluftsliv/articles/artid166.html

Frå Spranget settes det opp buss eit par gonger i året inn til Rondvassbu for pensjonister og andre som ikkje

kan gå sjølve.

Eksempla er mange.

Men det er ikkje ein menneskerett for alle å koma til toppen av Storen. Om dei ikkje klarer turen for

eiga maskin får dei nøye seg med ein mindre krevande tur. Og med fare for å framstå som ein drittsekk er

eg tilbøyeleg til å meine det same om dei som ikkje klarer å gå til hytta si.

Skuter bør kunne brukes til nyttekøyring men da med svært stramme rammer og kraftige reaksjoner på overtredelser.

Problemet med skuter og hytteutbygging er at det fungerer som brohoder for større masser som kjem lengre inn i fjella.

Det er ikkje berre i Panda's hovud at hyttebygging og skitrekk er ein trussel mot villmarka. Skal utelukke golfbaner frå

den ondskapens akse, sjølv om eg også misliker sterkt omgjeringa av jordbruksareal til golfbaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Mange hytter bygges slik at det må lages et nettverk av helårsåpneveier, i takt med økt behov for komfort/ menneskelig forfall.

Hyttebyggingen tar ikke en mikroskopisk plass av totalarealet, den er nok noe større enn som så. Et av de store problemene med hyttebygging er den økte ferdselen som den fører med seg i områdene rundt. Denne ferdselen/ bruken av "villmarka" vil over år gradvis slite den ned. Tørre trær vil gradvis forsvinne til ved, det bli flere stier og bålplasser. Ved villreinområder vil reinen bli påvirket negativt i påsketider fordi folk ikke vet hvordan de skal forholde seg til den. Dette vil også ramme en del fugler som trenger ro rundt reiret i hekkeperioden. Løse hunder (ikke til å unngå med økt bruk av terrenget) vil påvirke dyr/ fugleliv negativt. Så bygger du ei hytte påvirker du et atskillig større areal enn de få kvm som selve bygningen ligger på.

Angående nasjonalparker - det er (eller bør være) slik at vi ikke verner dem med tanke på oss selv.

Gode poenger. Hyttene skal gjerne ligge nær tregrensen, og dette er en økologisk rik sone som er svært viktig for mange arter som ellers lever i fjellet. Hyttebyggingen i randsonene påvirker i høyeste grad livet også i de vernede områdene lenger opp i fjellet.

Nasjonalparkene skal sikre naturen vern mot oss mennesker.. Ikke FOR oss. -Heldigvis er det i vår egen interesse at ikke kortsiktige irreversible inngrep får skje i disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.