Gå til innhold
  • Bli medlem

Høltinden 1033 moh- Balsfjord kommune - Troms


kugo

Anbefalte innlegg

Høltinden ligger noen km fra E6, ca 9 mil "sør" for Tromsø. Kjør inn med betongelementfabrikken ved Stormoen, følg veien til veis ende i Hølen.

Med ca 6 timer dagslys på klarværsdager blir det mange turer på "enkle" fjell med kort innmarsj, for å nå målet mitt om å bestige alle toppene over 1k i Troms fylke med primærfaktor over 100 meter. Det her ble min topp nr 81 av for tiden 677. Topplisten blir revidert for øyeblikket, og det ser ut til at enda noen topper forsvinner. Med så korte dager ser jeg ikke noe poeng i å dra på lengre turer med telt, da man enten måtte gå i mørket eller ligge i telt 18 timer i døgnet.

Vi fikk vår første snø på nesten 2 måneder natt til fredag, så jeg fikk min første nysnøtur på lenge. Hadde en liten plan om å "svippe" innom Kvittinden som lå bak Høltinden, men en utrolig kvass egg, med en topp som jeg etter å ha kommet ned har funnet ut at blir kalt for "værstingspissen" lokalt hindret meg i å følge ryggen videre, alternativet var å gå ned til ca 400 moh, for så å gå opp på neste topp. Det ble nedstemt da min turkamerat manglet stegjern og vi begge frøs. Var minus 13 grader ved startstedet på 70 moh..

Flere bilder og turbeskrivelse finnes her:

http://kugo.no/2009/11/h%C3%B8ltinden-1033-moh/

post-6423-13347466747_thumb.jpg

post-6423-133474667482_thumb.jpg

post-6423-133474667489_thumb.jpg

post-6423-133474667497_thumb.jpg

post-6423-133474667504_thumb.jpg

post-6423-133474667514_thumb.jpg

post-6423-133474667522_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært fantastisk stortsett siden begynnelsen av oktober, med mye klarvær og nesten ingen snø. De siste dagene har det snødd/sluddet en del og vært overskyet, så blir nok desverre noen fridager fra fjellturer nå.

Har forresten sjekket litt ang. Store Lenangstinden, den vanligste veien er opp mellom østre Lenangstinden 1575 og Store Lenangstinden. Er en del som går den uten tau, men noen har møtt på et vanskelig punkt i renna opp mellom toppene, der de måtte treversere under en iskant. Men det er nok avhengig av tidspunkt for bestigningen.. Satser på å komme meg opp før sommeren, så skal jeg gi deg mer detaljert beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.