Gå til innhold
  • Bli medlem

Skogstur på Kallingsheia, Åmli kommune 27-29 November 2009


Bogge

Anbefalte innlegg

I motsetning til veldig mange av de andre flotte turrapportene fra fjelltoppene våre her er nok jeg mer tilhenger av skogen og "lavlandet", og tenkte å gi en liten rapport fra min siste tur.

Turen starter fra Dølemo i Aust-Agder. Der finner jeg stien Turistforeningen har merket til Skarsvassbu, og velger å følge denne. Har ingen andre planer enn å gå så lenge jeg gidder og bare slå leir der jeg måtte finne det hensiktsmessig. Terrenget er fint å gå i, og jeg har ikke gått mer enn ca 1 kilometer før en stor fiskeørn kommer glidende over tretoppene! Fantastisk syn, og villmarksfølelsen kommer med en gang!

Kommer etterhvert frem til Stemtjørn, og siden både ben og skuldre er blitt litt møre etter 5 kilometer i varierende skogsterreng velger jeg å slå leir her. Starter vedsanking umiddelbart, men etter vedvarende regn på sørlandet i så og si hele november er det meste ganske gjennomvått. Finner heldigvis noe god tyrived, og med et godt bål igang i bakgrunnen settes teltet opp i skumringen. Med kvelden kommer mørket og tåken sigende, og jeg storkoser meg ved bålet med litt mat, kaffe og en "blodfortynnende". Kryper etterhvert inn i teltet, her er det nå rundt null grader og ganske rått. Fyrer igang primusen, og vips så er det 15 +, tørt og behagelig! Resten av kvelden består av knekkebrød til kveldsmat og sosialt samvær med min gode følgesvenn på denne turen: nytt Pondus :oops:

Våkner i 8 tiden lørdag morgen, og en rask kikk ut av teltet viser at det fremdeles er litt tåke og fuktig vær (det regnet litt på natten), men det kan se ut som at solen vil bryte igjennom. Etter en rask frokost og litt kaffe i teltet vil jeg prøve fiskelykken. Vet det er litt sent, men hvorfor ikke prøve? Det er en herlig følelse å sitte i vannkanten med meitestanga, akkurat i det solen bryter igjennom over åskanten mot sør!!

Det ble ikke noe fisk, men hva betyr det når dagen gir meg sol fra skyfri himmel i nydelige omgivelser!! Jeg sanker mer ved i området, går litt turer for å bli litt kjent, og kjenner at jeg gleder meg til en ny kveldsstund ved bålet. Menyen denne lørdagskvelden består av viltgryte fra forsvarets feltrasjon og en god italiensk rødvin, servert i 2,5 dl pappkartong! Litt luksus må man jo unne seg på tur.. Kvelden og mørket kommer fort siste helg i november, og med klarvær kommer også kulden. Kryper inn i teltet rundt halv åtte, etter en god middag! Tempmåler viser minus 2 i teltet, og igjen fyres det primus. Gjør meg ferdig med Pondus, slukker primusen og blir liggende å bare nyte stillheten og frihetsfølelsen... Sovner tidlig, med et tilfreds smil rundt munnen.

Søndag morgen våkner jeg først grytidlig. Klokken er bare halv seks, og jeg kjenner "naturen kaller" som den ofte gjør på morgenen. 0 grader i teltet, og ikke veldig fristende å stå opp. Ok, en kjapp tur ut, la oss få det overstått. Åpner glidelåsen ut til forteltet, her er det grisekaldt! Helvete, jeg bare må ut.. Strekker meg mot glidelåsen til utgangen, kjenner blæra er på bristepunktet. I samme øyeblikk som hjernen registrerer at blæra MÅ tømmes registrerer samme hjerne at glidelåsen på vei ut til friheten er frosset dønn fast.. Ikke tale om å få åpnet den, og situasjonen er nå dramatisk.. i ca 10 sekunder.. etter disse 10 sekundene er det akkurat som om hjerne og blære inngår en avtale om at den beste løsningen er å bare vente. Trykket senkes, og jeg kan bare krype ned i posen igjen, vel vitende om at hjerne og blære har inngått et forlik :)

Et par timer senere er primusen godt igang, glidelåsen tint og åpnet, blæra er tom og fylles opp igjen med god og varm kaffe! I løpet av natten har det vært nede i ca 10 minus, og Stemtjørn har frosset helt igjen. Isen er faktisk 1 cm tykk. Det er en utrolig god følelse å få oppleve slike endringer i naturen, og få lov til å være tilstede når elementene styrer omgivelsene! Tilfreds pakker jeg etterhvert sammen et islagt telt og begir meg på hjemveien, utrolig fornøyd med å få slike naturopplevelser første søndag i advent :)

post-6755-133474667268_thumb.jpg

post-6755-133474667287_thumb.jpg

post-6755-133474667304_thumb.jpg

post-6755-133474667321_thumb.jpg

post-6755-133474667339_thumb.jpg

post-6755-133474667356_thumb.jpg

post-6755-133474667374_thumb.jpg

post-6755-133474667392_thumb.jpg

post-6755-13347466741_thumb.jpg

post-6755-133474667425_thumb.jpg

post-6755-133474667441_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.