Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo som vintertelt?


theeden

Anbefalte innlegg

Vi er tre venner som tager til Norefjell i romjulen, men vi mangler et telt. Jeg har længe ønsket mig en lavvo, og vil derfor høre om nogle kan anbefale en enstangslavvo til vinterbrug?

Jeg har tænkt på at købe Bison Tundra 4. Lavvoen er af bomuld og vejer fæle 13 kg, men skal kun transporteres i pulk og i kano, så jeg håber det går. Jeg har tænkt mig at have bål i lavvoen, derfor kan jeg godt lide at canvasen er af bomuld.

post-6592-13347466709_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at lavo og tipi er forholdsvist ustabilt i vind, og veldig klade om vinteren siden takhøyden blir så stor. Tenker tilbake på speiderturer når jeg var yngre... Men ingenting kan slå trivsels faktoren som man oppnår med en lavo full av venner! :oops: Hvis du greier å få med deg en ovn på turen eliminerer man kulde problemet... Jeg har prøvd å fyre bål i lavo, men jeg har opplevd at man blir veldig plaget med røyk. Må nesten ligge flate for å ikke kveles :) Er mulig at det er manglede erfaring i bålfyring under slike forhold som gjør det, men jeg vil uansett anbefale vedovn selv om det blir litt ekstra å bære på...

Helsport lager noen gode lavoer i forskjellige prisklasser. Kan anbefale å sjekke ut disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe når jeg ser på bildene innser jeg at jeg er ganske urefaren/udugelig når det kommer til bålfyring :oops: Hva er det magiske trikset? å tette teltet rundt kantene slik at det eneste lavtrykks omerådet er i toppen eller?

Og lavoer har tydeligvis kommet noen steg videre enn når jeg sist brukte det :) tar det til etteretning og skal ikke uttale meg om lavo før jeg har brukt nye... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikek være for tett rundt det hele. Tetter vel rundt det meste og lar det være en lite åpning ved glidelåsen. Slik at det meste av lufta kommer inn der. Juster topphatten i forhold til vinden. Kommer det luft inn under duken over alt blir det lettere turbulens inne i lavoen og røken går bare rundt og runddt i lavoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett stort sett rundt hele nede men grav en "kanal" i snøen inn til der du fyrer utenfra. Ha gjerne på topphatt med utlifting satt i le for vindretning. Da blir det ikke så mye røk inni.

Bruk gjerne en slik rundbrenner så du får bålet litt opp fra bakken.

Som Bjørnar sier, Kløyv veden godt så du ikke får for store kubber.

Viktig at de og står mest mulig, det gjør de jo lettere i en rundbrenner.

Litt røk og ulming blir det når bålet skal dø ut for kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lavoen har lufteluker lavt nede bør dere grave ut litt i snøen rundt disse så det er mindre sjanse for at de føyker igjen og tettes av snø.

HelSport anbefaler maks flammehøyde 20-30 cm i små lavoer og 30-40 cm i store (de produserer i polyester).

Bomullslavo er mindre utsatt for smelting ved varme over lang tid.

I alle lavoer uten bunn blir det ofte en del konens fra bakken, i tillegg til det som kommer fra menneskene som puster og ved evt. høy luftfuktighet.

Alt går hvis man bare vil, men husk på at endel steder på Norefjell er ganske vindutsatt.

Jeg ville ikke satt opp lavo over tregrensen dersom det blåser friskt.

God tur i et fint område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg bruker lavvoen i kaldvær slår det meg hvor mye varmere det er oppe enn nede ved bakken. Husk at man skal varme mange flere kubikk med luft i en lavvo enn i et telt.

Joda, riktig det at luftvolum er større. Men ikke glem de positive sidene av regnskapet:

- Skorsteinseffekt. Du kan ikke fyre bål i telt, men du kan fyre bål i lavvo.

- Ståhøyde

- Vanvittig god tørk oppe i høyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG VIKTIG!!!! Husk for guds skyld å åpne topphatten før du tenner bålet.. Sparer en hel del tårer;)

Ikke helt sikker på hvordan man poster bilde her men prøver:

Hjemmelaga ovn..

MarkII, mindre og lettere:

MarkI, sammenleggbar:

%7Boption%7D

De bør settes en hel del lavere, men pga testing av bunnspjeld ble det slik.. Våt ved er forøvrig noe dritt!!

post-5466-133474667594_thumb.jpg

post-5466-133474667598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG VIKTIG!!!! Husk for guds skyld å åpne topphatten før du tenner bålet.

Jo tak. Jeg købte et lille Tentipi Hekla ildsted med til lavoen. For en sikkerheds skyld blev Ildstedet tændt den første gang uden for lavoen. Da jeg var blevet fortrolig med flammerne, rykkede jeg det stadig tændte ildsted ind i lavoen, og opdagede så at jeg ikke havde tænkt på at åbne tophatten. Det blev en meget hostende og tårefuld oplevelse. Men efter tophatten blev åbnet, blev der hurtigt røgfrit og rart at være i lavoen. Ude 2 grader, inde 9 grader.

Jeg endte med at købe Tentipi Safir 5 BP. Dyr lavo, men jeg regner med at den skal holde i mange år. Nu glæder jeg mig så til første tur med lavo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tænkte jeg ville fortælle at det, alt i alt, fungerede godt med lavo. Alligevel synes jeg at der samlede sig meget sne på teltdugen. Hvis det havde været kraftig snevejr, tror jeg ikke, det ville være sjovt at banke sne af hele tiden. Og vi tændte ikke bål inde i lavoen, men hvis vi havde prøvet, bliver teltdugen så ikke våd og fryser til is senere?

Billede fra tur:

www.flickr.com/photos/theeden/4217985575/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.