Gå til innhold
  • Bli medlem

Stølsheimen i påsken - Erfaringer?


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Jeg driver og lurer litt på å ta noen dager i Stølsheimen i påsken. Jeg var tenkt å gå alene, og sove på DNT-hytter.

Noen som har erfaringer? Pleier det å være mye folk i Stølsheimen rundt påsketider? Er det tillatt med hund på hyttene? Bør man forhåndsbestille sengeplass? Er alle løypene vintermerket, eller bare noen?

Blir takknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Er skummelt lite folk i Stølsheimen i påsken, til tross for det fantastiske området det faktisk er! Det finnes mange fine ruter å gå. Jeg selv har god erfaring med turen fra Eksingedalen (Trefall) - Selhamar - Åsedalen - Selhamar - Trefall... Om du vil gå lengre kan du jo ta med Solrenningen og Norddalen i samme slengen.

Om forholdene tillater det, siden det er så seint på året som påsken, bør turen Indrefjord - Åsedalen - Selhamar - Trefall absolutt vurderes! Er litt usikker på hvor det kvistes, men DNT gir ut et kvistekart når det nærmer seg vinterferien, så er bare å ta en kikk der... Du kan også kontakte Bergen Turlag og høre med de...

Når det gjelder hund på hyttene er hovedregelen at det ikke er tillat, men Bergen Turlag har lagt til rette for hund på noen av hyttene i Stølsheimen. Du finner hvilke hytter som er tilrettelagt her http://bergen-turlag.no/index.php?fo_id=7808

Hyttene er selvbetjente, og det går ikke an å bestille sengeplass (ikke at det er nødvendig heller;))

Send gjerne spørsmål om Stølsheimen og hyttene til [email protected] eller ring på telefon 55 33 58 10 (Turinformasjonen hos Bergen Turlag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite folk?? :o Er det sant?? Trodde vestlendinger med respekt for påsken dro til Stølsheimen!! Hmm, dårlig! :?

Jeg var tenkt å ta toget til Voss, og ta en langtur: Volahytta - Torvedalen - Selhammar - Åsedalen - Solrenningen - Norddalshytta - Vardalsbu og ned til Stordalen og Matre. Evt. Dyrkolbotn og Skavlabu i stedet for Stordalen/Matre. Men så ser jeg ut ifra oversikten du fant, at på Åsedalen og Solrenningen er det ikke tilrettelagt for hund, så da vet jeg ikke helt :/ Må enten gjøre om på ruten, eller ta med telt...

Var å snakket med de på Bergen Turlag før helgen, og da fikk jeg opplyst at alle hyttene der er selvbetjente og åpne hele året :)

Vinterkvisting, da må jeg nok ned igjen på Turlaget for å få kart :P

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv lignende rute. Startet på Voss og planen var å gå til Ortnevik ved Sognefjorden. Dessverre kom vi ikke over til Nordalshytta grunnet elendig vær og null sikt. Endte derfor med retur til modalen. Flott tur og strålende område. Gikk første delen av påsken og det var overraskende lite folk. Vær oppmerksom på at en del av vannene er regulerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite folk?? :wink: Er det sant?? Trodde vestlendinger med respekt for påsken dro til Stølsheimen!! Hmm, dårlig! :D

Du må jo skjønne at det er mye gøyere å gå i kø til Negerlandsbyen... :P

Stølsheimen er forøvrig et området jeg har vært lite i som jeg kunne tenke meg å utforske mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo skjønne at det er mye gøyere å gå i kø til Negerlandsbyen... :P

Ja, selvfølgelig! Dumme meg som ikke tenkte på det... :D

Stølsheimen blir det uansett på meg! Deilig å ha fjellet for seg selv da :wink:

Har aldri vært i Stølsheimen, men kjører ofte forbi Matre og Romarheim, og tenker hver gang at jeg må få komt meg opp dit. Jeg er sikker på at det er et paradis der oppe :wink:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Stølsheimen er utrolig fint vinterstid og. Var selv en tur i vinterferien og gikk på turistforeningens hytter.

Jeg vil sterkt anbefale å ta en tur innom den lille, men dog koselige Tvinnestølen som ligger før Volahytta. Ligger vel rett nord av Lønahorgi. Fantastisk sjarmerende hytte.

Vola-torvedalen er et godt strekk. Mange høydemetre skal forseres...hvis dagen er fin, kan du vurdere å ta en svipptur opp på det fjellet som jeg akkurat nå har glemt hva heter - Nupen ett eller annet =)

God tur!

- og som tidligere nevnt...erfaringene mine fra stølsheimen er særdeles lite folk på tur! særlig vinterstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.