Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk x-trem sammen med 3-sesongs sovepose.


VegardS

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en helsport fjellduk x-strem(foret) i dag. Har også en ajungilak 3-sesongs sovepose(comf.temp -5). Neste uke går turen til eggedal. Det blir relativt kaldt, 10-15 blåe. Har planer om å bruke fjellduken utenpå soveposen. Noen som har erfaringer iforhold til om dette kan bli kaldt?? Blir det stor fuktighet mellom lagene? tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og tre kompiser hadde en saltfjelltur som gikk noe skeis for noen år siden. Vi skulle gå hytte til hytte i februar, men hadde med oss jervenduker, soveposer og liggeunderlag i tilfelle vi møtte på ruskevær og ikke kom frem til hytta.

Vi møtte på løssnø av dimensjoner og tett snø/tåke og vind etter noen timer. Da vi hadde brukt 9 timer på 1 mil, og fremdeles hadde like langt igjen, besluttet vi å grave oss ned i ly for vinden og sove i jervendukene. To av oss hadde, som deg, høstpose og ekstremduk. Vi to siste delte en jerven kingsize thermo - jeg med vinterpose og sistemann med høstpose. Ingen av oss frøs den natten. Vi var veldig slitne, men det var fremdeles uproblematisk å holde varmen.

Jeg hadde ikke thermometer med, men jeg tipper det lå på ca - 10 grader C pluss/minus litt. Vind i tillegg. Jeg voknet i ny og ne og måtte dytte bort snø som la seg oppå duken.

Dette var naturligvis bare en natt, men jeg merket ingenting i forhold til kondens på innsiden av duken. Ikke da eller når jeg kom hjem til oppvarmet stue. Hvordan det er å ligge i flere døgn på rad i jervenduken vet jeg ikke, men jeg har mine tvil på at det er noe stress så lenge du ikke skal være ute i et tosifret antall dager.

Andreas

PS: Ekstremduken til jerven er tykkere foret enn ekstremduken til helsport. Helsport's ekstrem tilsvarer omtrent jerven sin "thermo" i tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at temperaturen i telt kan bli mye lavere enn i snøhule. Der er det sjeldent mer enn et par minus (hvis hula er riktig laget). Er det 20 kalde og du ligger i telt vil det bli omtrent like kaldt inni...

Dette med kondens er ikke så stort problem hvis du har fiberpose. Viktigere å passe på dette med dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at temperaturen i telt kan bli mye lavere enn i snøhule. Der er det sjeldent mer enn et par minus (hvis hula er riktig laget). Er det 20 kalde og du ligger i telt vil det bli omtrent like kaldt inni...

Dette med kondens er ikke så stort problem hvis du har fiberpose. Viktigere å passe på dette med dun.

ja, men jeg har bare brukt grevlingen under åpen himmel og denne personen skriver ingenting om at han skal sove i en snøhule. min erfaring er værtfall at det blir veldig lett kondens i grevlingen når tempeaturen er fra -3 til -30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vidstnok mer kondens i et trekk ala grevling som ikke er foret enn en foret fjellduk.

En kompis har Jerven Thermo eller hva den heter. Har brukt den en del istedenfor telt og har ikke klaget noe særlig på kondes. Selv har jeg grevling 2000 men har sluttet å bruke det til slikt. Egner seg best i fuktige omgivelser når det er en del plussgrader.

Viktige uansett er å få lagt seg slik at man ikke puster mellom duken og soveposen i løpet av natta. Da blir det fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondens blir det nok, men den vil kanskje ikke merkes så godt da den trekker inn i fóret og ikke blir liggende som perler på duken. har selv brukt helsport regnovertrekk til min pose, som er vanntett i bunn og "pustende" nylon i topp. blir vått etter en natt pga. kondens.

fjellduken er vanntett, og da sier det seg selv at det blir klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men jeg har bare brukt grevlingen under åpen himmel og denne personen skriver ingenting om at han skal sove i en snøhule. min erfaring er værtfall at det blir veldig lett kondens i grevlingen når tempeaturen er fra -3 til -30.

Kommentarern var til et innlegg litt lenger opp, hvor det handler om å grave seg ned.

Er det -30 er det lett å bli kvitt kondensen i en enkeltlagstrekk som grevling. Det er bare å legge den noen minutter ute og så riste av isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt dårlig frem, men da jeg skrev at vi gravde oss ned betød det ikke i en snøhule. Sikten var dårlig, så å lete etter en passende for snøhule snøfonn var poengløst. Vi gravde et hull rett ned i bakken for å komme oss unna den verste vinden. Vi lå altså ute i friluft.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når kondensen setter seg i foret vil det komme mer og mer is til du til slutt blir liggende i en helt stiv og uformelig ytterpose. så det er kansje ikke så veldig god ide hvis du skal sove uter i en legere periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt dårlig frem, men da jeg skrev at vi gravde oss ned betød det ikke i en snøhule. Sikten var dårlig, så å lete etter en passende for snøhule snøfonn var poengløst. Vi gravde et hull rett ned i bakken for å komme oss unna den verste vinden. Vi lå altså ute i friluft.

Andreas

Jøss, røff natt! Sånn i ettertid er det jo fint å vite at man fikser sånne situasjoner også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra tur idag. Superbra tur , ble mange måneskinnsturer og flotte solfylte dager. Kaldeste natta var 17-18 kalde. Duken og soveposen var perfect match. Sov under åpen himmel og hadde ikke noen problemer i forhold til å fryse og kondens. Eneste negative var vell at glidelåsene på duken frøs til is , men ellers var det ikke store problemene. Sov på reinskinn , mye bedre enn oppblåsbart underlag. Dumt at det tar så mye plass i sekken.

Takk for mange supre tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fine opplevelser, Vegard! Flott at tipsene stod til forventningene :-)

Lompa: Det var en litt hårete tur ja, men som du sier så har den gitt meg mye mestringsfølelse. Å ha noen sånne erfaringer i bakhodet er en stor trygghet på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.