Gå til innhold
  • Bli medlem

Lue


Nessa009

Anbefalte innlegg

Annonse

Det spørs om du skal på skitur i marka eller overnattings tur på fjellet.

Til vanlig bruk så har både Bergans, Ulvang og Bavac fine luer i Ull/Acryl

Jeg har en Bergans Snowflake lue 70% Acrylic og 30% Ull, veldig god og varm men dog ikke vindtett, hvis det er det du skal ha.

Fjällräven har skikkelige luer med ørelapper (Nordic Heater) er en variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det i de fleste sportsbutikker luer som tilsvarer Fjällräven Nordic Heater i ulike prisklasser, og sikker varierende kvalitet, men det skal være kaldt før en slik svikter - og man kan jo evt. kombinere med en balaklava eller face-mask om nødvendig.

Når det gjelder face-mask, så er tilgjengelighet på dette "elendig". Så nå at bl.a. Sportshuset hadde fått inn en (Marmot eller TNF til 349,-) som er rimelig "identisk" med et par jeg lagde selv i fjor. Meget enkelt å lage selv. En halvtime med saks og symaskn er alt som skal til.

Skal informere litt om dette i "Sytråden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnluer med pelsklaffer er helt nydelig. Jeg bruker en jeg har arvet etter en grandonkel. Er sikkert mer enn 50 år gammel, men fungerer som bare det. Om du er på et budsjett, har blant annet Europris helt kurante luer med juksepels. De har i hvert fall holdt gjennom ukesturer med 15-25 blå. Mye lue for 49 kroner :P

Synes imidlertid ørelappluene er for varme under forflytning. De brukes helst i leir og i posen. På dagen klarer man seg lenge med en lettere variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder face-mask, så er tilgjengelighet på dette "elendig". Så nå at bl.a. Sportshuset hadde fått inn en (Marmot eller TNF til 349,-) som er rimelig "identisk" med et par jeg lagde selv i fjor. Meget enkelt å lage selv. En halvtime med saks og symaskn er alt som skal til.

Skal informere litt om dette i "Sytråden".

Har en maske i neopren/fleece og er meget fornøyd.

Ang. lue har jeg enda ikke prøvd noe bedre enn Lowe`s klassiske, men bruker som oftest tynn-tynn ull-lue kombinert med hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det i de fleste sportsbutikker luer som tilsvarer Fjällräven Nordic Heater i ulike prisklasser, og sikker varierende kvalitet, men det skal være kaldt før en slik svikter - og man kan jo evt. kombinere med en balaklava eller face-mask om nødvendig.

Når det gjelder face-mask, så er tilgjengelighet på dette "elendig". Så nå at bl.a. Sportshuset hadde fått inn en (Marmot eller TNF til 349,-) som er rimelig "identisk" med et par jeg lagde selv i fjor. Meget enkelt å lage selv. En halvtime med saks og symaskn er alt som skal til.

Skal informere litt om dette i "Sytråden".

Helt enig med erys her, en lue tilsvarende Fjällräven Nordic Heater hadde i hvert fall jeg vært altfor varm i om jeg skulle bruke den mens jeg gikk på ski. Til leiren derimot kan den sikkert være bedre, men jeg syns slike luer virker ganske klumpete å ha på inne i et lite telt og i soveposen. Selv foretrekker jeg luer á la Lowe Alpine Mountain Cap, og bruker en lignende fra Hagløfs. Den er vindtett og har fleecefór inni. Blir det veldig kaldt bruker jeg et pannebånd i fleece under som varmer ørene mer og dekker mer av kinnene. Det har holdt meg varm nok på hodet på mange dags- og overnattingsturer på Svalbard ned i -30 grader, selv under pauser. På kvelden bytter jeg til en myk ullue som er litt varmere og mer behagelig å ha på inne i teltet.

Du kan lese mer om hodeplagg på Friluftsnett, der skriver jeg også om ansiktsmaske og skibriller, som kan være greit å ha når det er kaldt og blåser på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.