Gå til innhold
  • Bli medlem

Vondt i kneet. Nå er jeg redd ski- og skøytesesongen ryker.....


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Kneet mitt har gradvis begynt å skrante. Etter ei drøy ukes HV-øvelse er det nå helt ubrukelig! Det er helt tydelig betendelse i senen på utsida av kneet, og selve kneet låser seg av og til, og gjør til tider vannvittig vondt! Har vært hos legen og fått foreskrevet Voltaren. Venter nå på å komme til MR-undersøkelse. Tida går og kneet blir bare værre. Nå er jeg redd jeg må sitte i ro hele vintersesongen. Og jeg som har gledet meg så til ski og skøyter!

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Låser" kneet seg, kan det jo tyde på meniskskade. Hvis så, så er det jo gode muligheter for en skitur 2 uker etter et lite inngrep.

Smerter i senna på yttersiden av kneet tyder på "langdistansekne". Det er forbanna vondt og kàn være langt mer langvarig enn en fillete menisk!

God bedring......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk menisk, ja. Men så optimistisk som Håvard er ville ikke jeg vært. For det første skal du komme til på MR, deretter skal du vente på operasjon. Og det er riktig at du kanskje kan gå på ski etter 14 dager, men regn ikke med mer enn en minitur i begynnelsen. Dessuten er det ikke alle som blir bra etter en operasjon.

(Første operasjonen min i november -08 var en katastrofe, men for 8 dager siden ble jeg operert igjen, og nå kjennes det bedre. Allerede nå har jeg kommet i gang med trening, men at helgen skal ta meg på langtur tror jeg ikke...)

Langdistansekne har jeg også erfaring med. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg kunne begynne å løpe igjen, og jeg har aldri mer løpt langs vei. Men i skogen går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Du får bare avvente resultatet av MR, og ta det derfra. Hele sesongen trenger ikke å gå tapt pga. meniskoperasjon, når du har fått bekreftet en evt. meniskskade, gå inn på fritt sykehusvalg og finn det behandlingstedet med kortest ventetid, regn deretter med ca. 3 mnd med knallhard trening før du kan gjøre noe fornuftig på ski, noe lenger hvis du driver med ekstremkjøring. Jeg hadde en meniskoperasjon i midten av januar og kunne gå på bortoverski med lett sekk etter ca. 1 mnd. Ingen stor krise dette. Prioriter knebøy på ett ben, etterhvert på en tykk "pad". Følg deretter opp med øvelser som ligner mest mulig på den aktiviteten du driver med. Styrketrening for styrkens skyld er rimelig bortkastet...Finn deg en god (idretts)fysioterapaut. Hvis det ikke er meniskskade kan det være såkalt "løpekne" eller "langdistansekne". En mulig løsning på dette er "Finesole". Finn en fysioterapaut som driver med dette og hør om vedkommende kan hjelpe deg. Disse sålene retter opp eventuelle skevheter i anklene, og sørger for at senene i kneet løper som de skal. Lite vits i å oppsøke ortopedisk kirurg for "løpekne"-problemer, da det virker som om sammenhengen med skeve ankler ikke inngår i deres pensum...

Lyke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at MR er nærmest ubrukelig til å vurdere om det er en meniskskade. Ultralyd skal være mer pålitelig, men det er nesten ingen som er flinke til å tolke resultatene siden det er veldig nytt i Norge å bruke UL til å diagnostisere plager i bevegelsesapparatet.

Hvis det låser seg og du (eller andre) kan lirke det opp igjen slik at det en nesten helt fint igjen etterpå er det høyst sannsynlig en meniskskade. Dette i tillegg til en grundig undersøkelse av en lege som jobber MYE med muskel- skjellettlidelser, en seriøs fysioterapeut eller manuell terapeut er mye mer pålitelig enn all verdens billeddiagnostikk. Hvis låsningene hender ofte, bør du få det operert. Hvis du har råd til det, så få det gjort privat, og ikke somle bort skisesongen med lange ventelister og tull.

Jeg har hatt dusinvis av pasienter som er operert for meniskplager og anslagsvis halvparten blir ikke klart bedre. Antakelig er de operert på feil grunnlag, for når jeg spør om symptomene mangler ofte låsningene. Etter en vellykket meniskoperasjon bør du være krykkefri etter to uker, men HV-øvelser og skiturer med stor fare for vridninger i knærne må nok vente litt lenger.

Langdistansekne (runner`s knee) kan også være veldig smertefullt og da hovedsaklig ved gange eller løp i nedoverbakke. Det er det kraftige senedraget på yttersiden av låret som gnisser mot den yttersterste "benklumpen" på lårbenet rett overfor kneet. Behandling kan være å tøye på denne senen. Det er mulig at trykkbølgebehandling kan hjelpe, men det finns såvidt jeg ved ikke dokumentasjon på det.

En gang var jeg med en dame på en fjelltopp. Hun har langdistansekne og kjente ingenting på de 6 timene vi brukte opp. Etter ti meter i nedoverbakke begynte smertene og etter hundre meter klarte hun ikke å bøye kneet, så hun løp nedover snøfonnene med strakt kne og slang benet ut til siden for hvert skritt. I stenete partier gikk hun baklengs...

Jeg kjenner en seriøsø manuellterapeut i Tønsberg, så hvis det er interessant kan jeg sende deg navn og adresse på PM, så kan du kontakte ham.

For ordens skyld: han har nok å gjøre, så dette er ikke noe kompisopplegg for at han skal tjene mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen stor krise dette. Prioriter knebøy på ett ben, etterhvert på en tykk "pad". Følg deretter opp med øvelser som ligner mest mulig på den aktiviteten du driver med. Styrketrening for styrkens skyld er rimelig bortkastet...Finn deg en god (idretts)fysioterapaut. Hvis det ikke er meniskskade kan det være såkalt "løpekne" eller "langdistansekne". En mulig løsning på dette er "Finesole". Finn en fysioterapaut som driver med dette og hør om vedkommende kan hjelpe deg. Disse sålene retter opp eventuelle skevheter i anklene, og sørger for at senene i kneet løper som de skal. Lite vits i å oppsøke ortopedisk kirurg for "løpekne"-problemer, da det virker som om sammenhengen med skeve ankler ikke inngår i deres pensum...

Lyke til!

Ser ut til av vi skrev samtidig men "Balle" sendte først.

Enig i dette. Bare husk å ikke bli for ivrig for tidlig. Et inngrep vil alltid gi hevelse i leddet og dette må gå tid til å roe seg før du starter med belastede øvelser.

Det er mange som tilbyr såler nå. Vær litt kritisk til hvem du velger og spør om de har jobbet mye med dette. Enkelte aktører tjener veldig mye per såle de lager selv om de bare såvidt har startet med det og noen finner påskudd for å lage såler til "alle" typer pasienter. Prisen på sålen representer ikke alltid kvaliteten på hverken håndverket eller selve sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Er bekymret for at det ikke blir bra. Akkurat nå føles det litt håpløst. Håper det går an å få tapet eller bandasjert slik at jeg kan fungere i hverdagslivet i hvertfall. Slik det er nå må jeg få skaffet meg krykker slik at jeg får levert ungene i barnehagen og får kommet meg på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå pokker til sutring da Øystein_S :?

Et kne som skrangler er jo ikke verdens undergang.

Har selv hatt 4 inngrep pga menisk i h. kne. Hvert inngrep har vært vellykket, kun frisk aktivitet har medført behov for hvert enkelt inngrep.

Har heller ikke giddet vente i kø, så hver gang er det fikset kjapt hos de beste, Rosenborgklinikken.

Som fysioen sier, MR sier lite. Fra 150 MR bilder så hverken idrettsmedisinsk på Ekeberg eller Grøntvedt hos Rosenborgklinikken noe feil på.

Vondt var kneet, så ved inngrepet fant Grøntvedt bare filler igjen av menisken (4. inngrepet).

Etter 1. inngrep sto jeg 5 timer etterpå i Byaelva med vadere på beina og fluestanga i hånda. Småvondt å gå hjem etterpå ja, men ikke mere.

Etter 4. inngrepet gikk jeg 125 km fra Høvringen til Nordseter med lett sekk på ryggen. 85 km 1.dag og 40 km 2.dag. Dette var 14 dager etter inngrepet. Har overhodet ikke hatt problemer etter den tid.

Kjenn nå ikke så forbanna godt etter da.......... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet av den store sena til fotbladet med øks for ett år siden. (8 oktober 08 ). Feilbehandling av en vikarlege fra Danmark gjør at jeg må løfte tærne for å klare å gå skikkelig.

Jeg har stått i kø for operasjon til nå. På Tirsdag skal jeg til pers og da må de åpne forsiden og baksiden av foten helt fra midten på fotbladet foran og opp til midt på leggen. De skal ta en sene fra baksiden av foten og skjøte på foran. Om de ikke finner en sene som er brukbar inni foten, må de ta en bit av akillesen og bruke den..

Noe skikkelig herk, men jeg må ha det ordnet. Innleggelse og 6 uker i gips minimum. Jeg er ikke imponert over norsk helsevesen. Måtte bruke HELFO til slutt og da ble det fart i sakene, men skulle bare mangle - ett år etter skaden... Så dette til trøst - du er ikke den eneste med fotplager.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langdistansekne (runner`s knee) kan også være veldig smertefullt og da hovedsaklig ved gange eller løp i nedoverbakke. Det er det kraftige senedraget på yttersiden av låret som gnisser mot den yttersterste "benklumpen" på lårbenet rett overfor kneet. Behandling kan være å tøye på denne senen. Det er mulig at trykkbølgebehandling kan hjelpe, men det finns såvidt jeg ved ikke dokumentasjon på det.

Er det noen gode forslag til tøyeøvelser som er spesielt godt egnet for å tøye denne senen? Jeg er 95% sikker på at jeg er på kanten til å ha denne diagnosen, og håper å kunne reversere eller i hvert fall stoppe utviklingen$. Uansett om diagnosen er rett eller ikke vil tøying trolig hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at jeg også begynner å få langdistansekne, har smerter på utsiden av venstre kne, som kommer snikende på lengre fjellturer. Smerten er ikke værst nå jeg har belasting på kneet, men når jeg bøyer foten for å ta neste skritt. Men er på bedringens vei nå, så håper jeg slapp med skrekken.

Fant en tøyeøvlse på nettet som jeg har brukt.

1. Stå sånn at beina krysser hverandre, altså sett det ene beinet foran det andre.

2. Bøy hoften (til det beinet som står bakerst) utover, altså til siden, sånn at det da blir en bue på hele kroppen.

3. Du skal da kjenne at det strekker i senen som glir over hofteleddet.

4. Selv om du ikke kjenner at det strekker over kneet, så er dette den samme senen som strekker seg over kneet.

5. Da jeg hadde slike problemer, strakk jeg vel omtrent 15 sekunder på hvert bein, selv om jeg bare hadde vondt i det ene kneet. Dette gjentok jeg vel et par ganger etter hver økt.

6. Jeg strekker også ofte slik i forebyggende øyemed, spesielt etter lengre turer, selv om beina fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som er bekymret for skisesongen.. beklager om jeg hijacker tråden littgrann.

Skal ta ut 6 skruer og ei skinne nedi ankelen etter nyttår. Vil tro de på StOlav vil kunne svare

den dagen jeg kommer dit, men er jo litt nysgjerrig. Hva slags aktivitetsnivå vil man kunne ha

rett etterpå? Fyller man igjen hullene i skjellettet etter skruene, eller må kroppen fylle opp disse selv?

Sist jeg var inne var det på dagpoliklinikk, skulle ta ut 1 skrue.. men nå er det jo hele arret på 10-15cm

og noen flere skruer for ikke å glemme denne forbaskete skinna.

Kjipern når det gjelder kne ja. Trente litt for mye denne uka og har overbelastet høyre kne.

Går med knevarmer/støtte og sliter ganske hardt med å gå ned trapper. Gå opp trapper går sånn

noenlunde, men det blir ikke løping i trapper akkurat. Sist dette skjedde var etter en marathon-etappe

i fjellheimen med full oppakning. Bruker å gi seg etter ei lita uke med rolig aktivitet og kanskje litt forsiktig

svømming.

--Bjørnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gaga.

Jeg fikk satt inn div. skruer og metallskrot i ankelen etter et brudd. Tok det ut etter noen år. Jeg kunne gå på foten med en gang, men den var litt hoven. Fikk beskjed om at det ikke var fare å belaste det. Så snart hevelsen har gått ned og såret har grodd etter et par tre uker var det bare å kjøre på som før.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.