Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter til privat hytte - det blir for dumt!


Kim

Anbefalte innlegg

Leste denne:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hedmark_og_oppland/4086527.html

Debatten har vært oppe før, men jeg tar det likevel opp. 60 år? Alder burde være uvesentlig. Løyve fordi de har det privilegiet å ha hytte i nasjonalparken? Vedkommende burde heller være tilfreds med å eie en hytte nettopp der og ikke prøve seg med ytterligere goder. Det var jo ikke hvem som helst heller.

Klarer ikke hytteeierne komme seg inn ved egen maskin, ja da får de ikke brukt hytta. Så enkelt. Det er ikke noe tilrettelagt hyttefelt de har hytte i akkurat. Det burde ikke finnes regler hvor slikt er tillatt. Det finnes utrolig mange løyver for snøscooterkjøring til private hytter, i tillegg til alle som prøver seg ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mer støyete og litt mer brodert av snøscooterspor, som for de fleste er langt mindre "romantisk" enn et skispor som krysser verden. Ikke noe værre enn det. Jeg kommer til å synes det er tragisk, men vi kan da alltids sette fyr på hytta til mannen da dersom vi vil gå drastisk til verks - ehm, men på den annen side, så er vi vel lovlydige borgere som ikke gir slik, men dispensasjonsmyndigheter altså :evil:8):(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, nå har jeg også lest artikkelen. Han fikk jo avslag. What's the worry? Hvis han i en alder av 60 år ikke orker å gå inn, så kan han selge hytta (jeg kjøpe) og for alle pengene han får kjøpe seg hytte i en av randsonene.

Kanskje kjøpe seg et vindseil og en pulk og time vinden, så går det jo nesten like fort som med scooter :evil:

I alle fall godt å se at avslag gis og reglene følges 8) (puste lettet ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes fortsatt vett i verden, heldigvis. Men hva om mannen hadde fått lov? Da hadde texas vært igang.

Når det gjelder hytta så blir jeg med på budrunden, Morten. Vær trygg. Jeg ble kompis med noen reinsdyr for litt siden. De skulle mer enn gjerne trekke meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja den saken var jo direkte håpløs, skjønner ikke at ikke Holm hadde skamvett nok til å legge vekk tanken på å søke før han rakk å tenke den...

Verre da med den fhv. DN-direktøren som leier reinsjakt fast på H-vidda. Grunneier søkte om å sette opp en ny jaktbu, fikk avslag både i Vinje komm. og hos vernemynd. Saken ble anket til DN. Så lå den der i noen år, inntil sjefen fikk ny jobb utafor DN. Noen uker etter var anken imøtekommet. Nationen har en grundig uthenging om noen gidder å søke.

Ellers er jo - heldigvis - grunnholdningen i motorferdsellova at aldersbetinget redusert framkommelighet IKKE er årsak til at man bør lettere få lov til motorferdsel i utmark. Men den er under sterkt press. Se f.eks.

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20040930/ONYHETER/109301005/-1/Newsrobots

og deretter oppfølgeren

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20041001/ONYHETER/110011011/-1/Newsrobots

I forbifarten kan jeg anbefale www.dovrefjellradet.no og menyvalget "Dovrefjell i nyhetene" - en del fjellrelevante saker i tilkn. til dette området. Også under "Presseklipp" finnes litt. (Den første er en nyhetsrobot, den andre er manuelt utlagte klipp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 åringen sin bruk av motorisert køyretøy inn til hytta i verneområdet når han har løyve til det, er det ingen som kan ta han for. Når de kan skrive at hytta burde brennast eller selgast fordi han ikkje orkar gå inn, er det å gå vel langt i å henge ut enkelt personar.

Men kva med ungdom som råkøyrer i bratte heng, både i og utafor verneområder? Vedder det om ikkje lenge skjer ei alvorleg ulukke der skuterfolk køyrer seg i hel i ras eller liknande (Det skjer kvart år at dei skader seg og drep seg).

Kva med reklamen for å kjøpe farts-skuterar og firhjulingar? Alle har lov til å eige, men ikkje bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva: 1 - Han fikk ikke løyve. 2 - Ikke et hvilket som helst området, men hjertet av nasjonalparken Jotunheimen. 3 - Hvordan skal det bli dersom 60 år er kriterium nok for løyve? Da blir det jo en haug med løyver og håpløst å kontrollere.

I en del hytteområder er det løst med løyvekjøring, dvs. en slags taxi ordning. For de fleste burde det holde, på samme måte som man ikke trenger sin egen traktor dersom man har en åkerlapp på 200 kvadratmeter.

Jeg synes vi har en fin lov om ferdsel i utmark i Norge. Den skal Norge ha ros for, den er forholdsvis restriktiv, bl.a. i forhold til våre naboland Sverige og Finland. Klarer myndighetene å holde på denne linjen så er det bra.

Syntes for øvrig artiklene som Carl viste til kanskje mer er eksempel på overdrevet vern. Det er forskjell på å kjøre rullestol på traktorslep og andre veier enn å skulle dure opp med "belterullestol" på snødekte topper i nasjonalparkene.

Det hele koker ned til en grensedragning, som IKKE er lett. For steinaldertilstander eller komplett motoranarki er det vel de færreste som ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syntes for øvrig artiklene som Carl viste til kanskje mer er eksempel på overdrevet vern. Det er forskjell på å kjøre rullestol på traktorslep og andre veier enn å skulle dure opp med "belterullestol" på snødekte topper i nasjonalparkene.

Den siste artikkelen viste jo at det ikke var "overdrevet vern", men misforståelse (eller krisemaksimering) - nettopp fordi denne type rullestoler kan brukes på traktorslepene uten å komme i konflikt med vernebestemmelsene.

GjesteCarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kva med ungdom som råkøyrer i bratte heng, både i og utafor verneområder? Vedder det om ikkje lenge skjer ei alvorleg ulukke der skuterfolk køyrer seg i hel i ras eller liknande (Det skjer kvart år at dei skader seg og drep seg).

Det har da for langst skjedd. Ved Longyearbyen (husker ikke når), og i Rindal forrige vinter. I Rindal var det forresten en gjeng som opererte med stjålne scootere med bortslipte motornr der en ble tatt av ras og omkom under slik kjøring. Lokalavisa (Driva) nevnte ikke med et ord at ulykken skjedde under grove brudd både på motorferdsellov og straffelov (heldigvis gjorde NRK Møre og Romsdal det). Samme avis er voldsomt på hogget (berettiget, er ikke det...) når lokale politikere og ekspolitikere tabber seg ut i forhold til motorferdsellova. E'kke lett å drive holdningsarbeid når lokalpressa mangler mot til å gå løs på lokale kjeltringer.

Kva med reklamen for å kjøpe farts-skuterar og firhjulingar? Alle har lov til å eige, men ikkje bruke...

Denne reklamen er ulovlig, om de oppfordrer til kjøring i terrenget uten å opplyse om at det er forbudt. Har en "morsom" historie om den gang jeg klaget en slik annonse inn for forbrukerombudet, men det er en lang historie, og jeg må evt finne en plass å legge ut korrespondansen på nett. Så da må jeg ha bedre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hele debatten omrkring scooterkjøring viser bare at det må legges til rette for begge parter. Norge mangler ikke på områder som også kan benyttes til scootertraseer, samt enkelte frikjøringsområder. Og da mener jeg ikke på Galdhøpiggen eller et annet sted hvor det vrimler av skiturister.

Dere må nok akseptere at scooteren er kommet for å bli, enten dere vil eller ikke. Og det er ikke det samme å kjøre på lukket bane som å komme seg opp på fjellet, selv med snøscooter.

Folk bryr seg rett og slett ikke om at scooterkjøring kriminaliseres, det er vel nesten så det gir ekstra spenning.

Derfor er det på tide at scooterkjøring legaliseres under kontrollerte former, politi kan godt være synlig på samme måte som langs veiene.

Men selvsagt mener jeg ikke at det skal være fritt fram, f.eks. i nasjonalparker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.