Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelskant fra ville dyr


construct

Anbefalte innlegg

Annonse

det er av veldig god kvalittet etter hva jeg fikk sett på bildene, en venn av meg kjøpte en lue da han var i russland, den kostet 350 dollar men den var av veldig god kvalitet.

oppdrett er noe billigere, men det går ann å kjøpe en kanin eller spørre noen om de har noen kaniner du kan kjøpe.

har ikke noen av nabo ungene der du bor kaniner da, kaniner pleier å rømme noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banner_840.png

Bildet er hentet fra hjemmesiden www.farmhamna.no og viser hvordan en pelskant av fjellrev vil se ut.

Det er selvfølgelig litt variasjon i størrelse, men mitt inntrykk er at jeg fikk en kraftig og robust kant da jeg forklarte mitt behov. Tatt i betrakning at Farmhamna har fangstet, preparert og montert pelskanten selv synes jeg de bør ha den prisen arbeidsmengden tatt i betrakning.

Ta kontakt med Marianne så får du nok et produkt du blir fornøyd med. Har forøvrig ei skinnlue av ringsel kantet med fjellrevpels i produksjon og gleder meg stort til den blir ferdig. Kan absolutt anbefale å handle derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerveskinn er mye bedre enn ulveskinn!!

Is, snø og fuktighet fester seg ikke på jerveskinn i samme store graden som på ulveskinn.

Rev er dårligere enn ulv, de andre skadedyra vet jeg ikke, ei heller hvordan du får tak i de.

En tilsynelatende "pjuskete pelskant" kan nok være svært mye bedre enn enn tjukk "revehale"!

Tykkelsen har ingen verdens ting med funksjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerveskinn er mye bedre enn ulveskinn!!

Is, snø og fuktighet fester seg ikke på jerveskinn i samme store graden som på ulveskinn.

Rev er dårligere enn ulv, de andre skadedyra vet jeg ikke, ei heller hvordan du får tak i de.

Jeg kan si meg enig i at jerv er det beste. Men jeg mener å ha hørt at etter jerv er fjellrev det beste alternativet. Denne artens habitatvalg og klimatiske tilpassning understreker dette. Jeg har ingen problemer med ising i min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelskanten som Norrøna selger er laget av coyotepels, den koster ca 500 kr. Jeg har ikke noe å sammenligne med, men har hittil vært fornøyd med den etter en sesong på Svalbard, og flere ganger klart meg uten skibriller selv i skikkelig snøføyke. De varierer mye i størrelse, men jeg klarte å finne en ganske stor en. Tror det har en del å si siden de større på en måte stikker lenger ut og derfor hindrer i større grad at snø og vind kommer inn til ansiktet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er hentet fra hjemmesiden www.farmhamna.no og viser hvordan en pelskant av fjellrev vil se ut.

Jeg er ingen pelsfanatiker - selv har jeg flere skinnprodukter - men samvittighet til å kjøpe fjellrevpels har jeg IKKE.

Sakset fra wiki: Fjellreven er direkte truet som art i Norge. I dag finnes det omkring 100–200 voksne individer i Norge, Sverige og Finland til sammen, hvorav trolig færre enn 50 holder til i Norge

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det vel polarrev. ?

Som er samme art som fjellrev, bare med annet navn. Jeg er selv biolog og opptatt av at truede arter bevares, men fjellreven er ingen truet art utenfor Skandinavia. På Svalbard fins det vel ikke oversikt over hvor mange individer det er, men alt tyder på at det er veldig mange og at uttaket på noen hundre dyr i året http://npweb.npolar.no/tema/Arter/fjellrev ikke har negativ innvirkning på populasjonen. Da jeg bodde på Svalbard sist vinter så jeg fjellrev/polarrev opptil flere ganger i uka. Så er pelskantene fra polarrev på Svalbard skulle jeg i hvert fall ikke la vær å kjøpe på grunn av bestandsstørrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbud om å kjøpe pelskant av isbjørnskinn til 1500 NOK. Skulle visstnok være mye bedre enn jerv fordi det holdt mindre på vannet. Takket nei pga prisen og vet ikke så mye om lovligheten i dette.

Erin, hvilke muligheter er det for å sette ut fjellrev fra Svalbard i Skandinavia? Er det ønskelig? Vil det fungere i vår fauna? Etc Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbud om å kjøpe pelskant av isbjørnskinn til 1500 NOK. Skulle visstnok være mye bedre enn jerv fordi det holdt mindre på vannet. Takket nei pga prisen og vet ikke så mye om lovligheten i dette.

Erin, hvilke muligheter er det for å sette ut fjellrev fra Svalbard i Skandinavia? Er det ønskelig? Vil det fungere i vår fauna? Etc Etc.

Når det gjelder isbjørn kommer det jo an på hvor den kommer fra. Jeg tror det vanlige i Norge, i hvert fall på Svalbard, er at de kommer lovlig fra Canada. Det er ikke lov å selge isbjørnprodukter som kommer fra Norge (Svalbard) såvidt jeg vet, men det kan altså importeres lovlig fra Canada. Men selv om det er lovlig skulle ikke jeg kjøpe pels fra isbjørn. Det fins 20-25 000 individer i verden i dag, som er ganske mange, men på grunn av klimaendringene og miljøgifter er det all grunn til å være bekymret for arten. Den er fortsatt i vekst mange steder, men det er heller fordi den har blitt jaktet ned og nå er på vei tilbake. På grunn av klimaendringer og miljøgifter vil nok bestanden stagnere på et lavere nivå etter hvert, og så minske.

Jeg vet ikke om man har vurdert å sette ut fjellrev fra Svalbard i Norge, men problemet med fjellreven i Norge er ikke den lave bestandsstørrelsen i seg selv, men mer at de ikke klarer å overleve på egen hånd. Delvis fordi de ikke får nok mat fordi det fins mye færre og mindre lemenår (kanskje på grunn av klimaendringer), og delvis fordi rødreven øker i utbredelse og konkurrerer ut fjellreven. Og så spørs det jo hvordan fjellreven fra Svalbard skulle klare seg på fastlandet der klimaet og miljøet er ganske annerledes. Selv om det er samme art har de vel litt ulike tilpasninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om man har vurdert å sette ut fjellrev fra Svalbard i Norge, men problemet med fjellreven i Norge er ikke den lave bestandsstørrelsen i seg selv, men mer at de ikke klarer å overleve på egen hånd.

Svalbardrev til fastlandsnorge er nok vurdert og funne til å ikkje vera aktuelt. Sjølv om det vert rekna som same art, er ikkje genene lik. Rabies er også eit moment i vurderinga. Ved å leite litt på DN sine sider, skulle det vera mogleg å finne meir om temaet.

Når det gjeld problemet med for liten bestand, har eg ein litt meir nyansert teori inspirert av termodynamikkens lover. Når bestanden når eit kritisk låg verdi, vil ikkje mange nok hannrevar på vandring finne make og føre slekta vidare, til å halde bestanden oppe. Eg benektar ikkje dei andre momenta om raudrev og mattilgang, teorien min kjem i tillegg og gjer situasjonen bare endå vanskelegare. Det skal også nevnast at eg ikkje er biolog, men kjemiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbardrev til fastlandsnorge er nok vurdert og funne til å ikkje vera aktuelt. Sjølv om det vert rekna som same art, er ikkje genene lik. Rabies er også eit moment i vurderinga. Ved å leite litt på DN sine sider, skulle det vera mogleg å finne meir om temaet.

Når det gjeld problemet med for liten bestand, har eg ein litt meir nyansert teori inspirert av termodynamikkens lover. Når bestanden når eit kritisk låg verdi, vil ikkje mange nok hannrevar på vandring finne make og føre slekta vidare, til å halde bestanden oppe. Eg benektar ikkje dei andre momenta om raudrev og mattilgang, teorien min kjem i tillegg og gjer situasjonen bare endå vanskelegare. Det skal også nevnast at eg ikkje er biolog, men kjemiker :)

Jeg var kanskje litt vel bastant med dette med bestandsstørrelsen. Det er jo helt rett det du sier om at små bestander fører til problemer som at individene har vanskeligere for å finne hverandre og sykdommer, ulykker og lignende kan lettere utrydde hele bestanden enn i større populasjoner. Derfor vil mindre populasjoner under en viss størrelsen ikke ha mulighet til å overleve og før eller siden dø ut, noe som kalles extinction vortex. Det jeg mente var at selv om bestanden av fjellrev i Norge hadde vært godt over denne størrelsen tror jeg den hadde minsket siden hovedproblemet er mattilgang og konkurranse med rødreven. Så får man jo problemene med liten bestandsstørrelse i tillegg som bare gjør det enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.